نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی/ موانع و راه‌کارها
کد خبر: 3697857
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی/ موانع و راه‌کارها

گروه اجتماعی ــ زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه می‌توانند سهم مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند که برای رسیدن به این منظور توجه به موانع و راه‌کارهای این امر ضروری است.

به گزارش ایکنا از زنجان، زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و قطعا توجه به توانمندی این قشر می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و حلال مشکلات باشد.
یکی از زمینه‌های حضور زنان را می‌توان در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی عنوان کرد که قدمی در راه تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال با تکیه بر توان داخلی است.
امروز 4شنبه 16 اسفندماه نشستی با حضور جمعی از زنان کارآفرین استان و مسئولان دستگاه‌های مرتبط در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد که طی این نشست، تعدادی از بانوان به طرح مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.
پرهیز از نگاه مردسالارانه، حمایت جدی‌تر صندوق‌های کارآفرینی، توانمندسازی زنان در حوزه کارآفرینی با تاکید بر فناوری اطلاعات، مشکل تامین فضای مناسب و محدودیت منابع مالی، ایجاد اتاق فکر برای پیشبرد ایده‌های عملیاتی در حوزه کارآفرینی بانوان، گسترش فرهنگ کار گروهی بین بانوانی که ایده‌های خلاق دارند، جدی گرفتن بیمه بانوان کارآفرین از جمله این مسائل بودند.
اسلام منعی برای فعالیت اقتصادی بانوان ندارد
در این جلسه فرامرز نیک‌سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان اظهار کرد: نگاه مردسالاری در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینانه هیچ مبنای عقلی و شرعی ندارد.
وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم افزود: در بخشی از آیه 32 از سوره مبارکه نساء می‌خوانیم: « لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ» و این مساله نشان دهنده این است که اسلام مانعی برای فعالیت کسب و کار البته در چهارچوب شرع برای بانوان ندارد و همانطور که مرد از فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند بهره ببرد زن هم در این زمینه می‌تواند حضور داشته باشد.
نیک‌سرشت با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی صدر اسلام تاکید کرد: در متون معتبر تاریخی می‌خوانیم زمانی که پیامبر اکرم از یاران خود بیعت گرفت و مردان در این بیعت حاضر شدند از زنان مومنه که به اسلام گرویده بودند، بیعت گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان به نقش زنان در جوامع ایرانی قبل از اسلام اشاره کرد و گفت: حتی در مناسب اجتماعی پیش از اسلام نیز شاهد حضور زنان هستیم و بانوان نامداری را می‌توان نام برد.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد موانع ذهنیتی در این زمینه دخیل هستند، تصریح کرد: وقتی در اعتقادات دینی و تاریخی ما محدودیتی برای حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی واقتصادی در چهارچوب عقل و شرع وجود ندارد باید گفت اینکه مردسالاری اجازه نمی‌دهد زنان توانمند در عرصه‌ها حضور پیدا کنند صرفا یک منع عرفی است و نگاه مردسالاری در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینانه هیچ مبنای عقلی و شرعی ندارد.
۷۰ درصد اعضای تعاونی‌های زنجان را بانوان تشکیل می‌دهند
همچنین در این جلسه محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: ۷۰ درصد اعضای تعاونی‌های استان را بانوان تشکیل می‌دهند و در حال حاضر سهم مشارکت بانوان زنجانی بیش از ۱۵ درصد است که این رقم در مقایسه با آمار کشوری، رقم قابل توجهی است.
وی افزود: در زمینه مشاغل خانگی از سال ۹۰ تا به امروز در سطح استان ۴۰ هزار نفر دارای مجوز فعالیت هستند که ۷۸ درصد این میزان را بانوان تشکیل می‌دهند.
یوسفی با اشاره به اینکه افزایش نرخ مشارکت بانوان با ترویج فعالیت‌های کارآفرینی مقدور خواهد بود، افزود: امروز بیش از ۱۲۲ شرکت تعاونی در استان وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد اعضای آن را بانوان تشکیل می‌دهند که این نشان دهنده استعداد بانوان در امر کارآفرینی و فعالیت اقتصادی است.
یادآور می‌شود در پایان این جلسه از 16 تن از بانوان موفق در عرصه کارآفرینی استان زنجان تجلیل شد.
captcha