مکتب‌خانه‌ای که راهش را به «سبحان» گشود/ تنها و برترین خانه قرآن روستای ایوریق
کد خبر: 3697886
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

مکتب‌خانه‌ای که راهش را به «سبحان» گشود/ تنها و برترین خانه قرآن روستای ایوریق

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ خانه قرآن «سبحان» روستای ایوریق استان اردبیل از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را از مکتب‌خانه آغاز کرده است و در سال 1387 با کسب مجوز از دارالقرآن رسماً به آموزش قرآن پرداخت و تاکنون توانسته قرآن‌آموزان زیادی را تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ به‌دنبال معرفی مؤسسات قرآنی سراسر کشور، این بار به سراغ خانه قرآنی در شهرستان اردبیل دیار آذری‌زبانان رفته‌ایم، مؤسسه‌ای که با عنوان «خانه قرآن سبحان» سال‌هاست در راستای آموزش قرآن قدم برداشته و قرآن‌آموزان زیادی را تحت پوشش خود دارد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه و دستاوردهایش با مهدی سلحشورفرد، مدیر خانه قرآن سبحان روستای ایوریق به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.
سلحشورفرد با اشاره به فعالیت‌های قرآنی و چگونگی قدم گذاشتن در مسیر تأسیس مؤسسه اظهار کرد: روستای ایوریق از توابع بخش هیر شهرستان اردبیل است. فعالیت‌های قرآنی این روستا سابقه دیرینه‌ای دارد به طوری که در گذشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شیوه آموزش قرآن در این روستا به صورت مکتب‌خانه‌ای بوده است. در پایان دهه 50 و اوایل دهه 60 این آموزش‌ها به صورت کلاسی و امروزی توسط شهید والامقام عادل باستانی(معلم قرآن) اجرا شده و بعد از شهادت ایشان، شاگردانشان راهشان را ادامه داد‌ه‌اند و بدون وقفه کلاس‌ها ادامه یافته است.

وی ادامه داد: خانه قرآن سبحان ایوریق با چنین پیشینه‌ای و به‌دلیل احساس نیاز در سال 1387 توسط بنده، تحت نظارت دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی اردبیل تأسیس شد.
سلحشور به هدف راه‌اندازی این مرکز قرآنی اشاره کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این خانه قرآن، پرهیز از موازی‌کاری و انسجام دادن به فعالیت‌های قرآنی بوده است. تأسیس هیئت مذهبی و فعالیت‌های دیگر قرآنی در این مرکز نیز از جمله مواردی بود که ما را استوار کرد تا در زمینه آموزش قرآن بیشتر وارد شویم و پس از برپایی نماز جماعت در مساجد بتوانیم کلاس‌های قرآن را برای بانوان و آقایان برگزار کنیم.
وی درباره وضعیت مؤسسه بیان کرد: روستای ایوریق دارای 2 هزار نفر جمعیت است که بیش از 80 درصد سواد قرآنی دارند و در برنامه‌های قرآنی در مراسم‌های مذهبی به جزء‌خوانی می‌پردازند به طوری که در زمان 20 دقیقه‌ای کل قرآن کریم به پایان می‌رسد و این موضوع مشارکت وعلاقه‌مندی مردم این روستا را می‌رساند. این اتحاد طوری است که بعد از نماز جماعت عشاء برای آقایان و بانوان کلاس‌های قرآنی برگزار می‌شود.
وی درباره انتخاب نام این مرکز قرآنی تصریح کرد: علت نامگذاری خانه قرآن «سبحان» برگرفته از یکی از نام‌های مبارک خداوند متعال است و برای نامگذاری خانه قرآن چه اسمی بهتر از نام خداوند متعال که به معنای «ستایش» است.
سلحشور با توجه به اینکه مجوز این مرکز از دارالقرآن‌الکریم اردبیل اخذ شده است، افزود: در سال 1370 مجمع قرآنی سبحان، زیر نظر دارالقرآن‌ الکریم شهرستان اردبیل تشکیل شد و شروع به فعالیت کرد و در سال 1387، مجوز رسمی خود را از سوی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرد.
وی به ارکان این خانه قرآن اشاره کرد و گفت: خانه قرآن اصولاً از مدیر خانه قرآن و جمعی از همکاران خانم و آقا تشکیل شده است که بدون هیچ دستمزد و پاداشی در حال تدریس هستند.


مدیر خانه قرآن سبحان تصریح کرد: خانه قرآن سبحان در طول یک دهه فعالیت خود، کلاس‌های آموزش قرآن در رشته‌‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، تجوید مقدماتی، حفظ و مفاهیم را برای آقایان و بانوان در همه رده‌های سنی از پیش‌دبستانی تا بزرگسالان برگزار کرده است.
وی ادامه داد: این خانه قرآن علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، اقدام به برگزاری بزرگترین مراسم جزء‌خوانی در ماه مبارک رمضان کرده است که روزانه 700 نفر از اهالی روستای ایوریق در این مراسم شرکت می‌کنند.
سلحشور بیان کرد: در اجرای نخستین جشنواره قرآنی کودک و نوجوان منطقه هیر توسط خانه قرآن سبحان که در دهه مبارک فجر 95 برگزار شد بیش از 300 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر، از مقطع پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی حضور داشتند. همچنین اجرای محافل مختلف قرآنی و برگزاری اردو برای متعلمان، از دیگر برنامه‌های خانه قرآن سبحان ایوریق است. این خانه قرآنی بیش از ۲۵۰ نفر را در هر دوره آموزشی تحت پوشش قرار داده است.
وی به افتخاراتی که این مؤسسه در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است اشاره کرد و افزود: وجود استعدادهای قرآنی و استقبال اهالی از کلاس‌ها و محافل قرآنی از نقاط قوت این خانه قرآنی است. در سال 95 یکی از متعلمان این خانه قرآن به‌عنوان استعداد برتر قرآنی توسط دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی اردبیل انتخاب شد، که هم‌اکنون در حال گذراندن دوره در دارالقرآن الکریم این استان است.


سلحشور اظهار کرد: بنده به دلیل فعالیت‌های چشمگیر، در سال‌های 89‌، 94 و 95 به‌عنوان چهره برتر قرآنی استان اردبیل از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل انتخاب شدم. چندین مقام استانی در رشته ترتیل، قرائت مفاهیم توسط مدیر، مربیان و متعلمین این خانه قرآنی کسب شده است.
وی با تأکید بر اینکه برای توسعه خانه قرآن به مؤسسه در روستا بهایی داده نمی‌شود، گفت: در روستا فرقی نمی‌کند که خانه قرآن تشکیل شود و از نظر هزینه‌ای فرقی نمی‌کند و لزومی ندارد در این راستا بخواهیم خانه قرآن را به مؤسسه ارتقاء بدهیم.
مدیر مؤسسه سبحان با ابراز گلایه‌ای از مسئولان بیان کرد: در مجموع به خانه‌های قرآنی اهمیت داده نمی‌شود و در تصمیم‌گیری‌های مورد نظر درباره فعالیت‌های قرآنی، خانه‌های قرآنی دخالت داده نمی‌شوند و هیچ حمایت مالی از آنها صورت نمی‌گیرد. باید در ارزیابی‌ها، خانه‌های قرآن از درجه‌بندی برخوردار باشند و مسئولان امتیازهایی برای اعتبارات به این مراکز در نظر بگیرند.


وی در پایان درباره فعالیت‌های قرآنی خود اظهار کرد: بنده خادم قرآن در رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، فعال قرآنی، شاعر آیینی، نویسنده و ویراستار هستم و اهم فعالیت‌های قرآنی و مذهبی بنده شامل مسئول هیئت مذهبی، قرآنی سبحان ایوریق از سال 1385، ویراستار کتاب «تأثیر علم کلام در آثار سنایی»، کسب رتبه برتر نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی7 خرداد 92‌، دبیر اولین جشنواره قرآنی کودک و نوجوان منطقه هیر اردبیل در دهه مبارک فجر 95، انتخاب چهره برتر قرآنی استان اردبیل توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل درسال‌های 89‌ ،94  و95 و غیره است.

انتهای پیام

گزارش از سمیه عیادی

captcha