گزارش ایکنا از همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان»
کد خبر: 3697904
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

گزارش ایکنا از همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان»

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ـ همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان» با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و سنی در شهرستان مهر استان فارس برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فارس، همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان» از سری برنامه‌های همایش ملی ریحانةالنبی که به‌مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در شهرستان مهر استان فارس حال برگزاری است، امروز، 16 اسفندماه در سالن پالایشگاه پارسیان این شهرستان با حضور اندیشمندان نقاط مختلف کشورمان و علمای شیعه و سنی برگزار شد.
آغازگر این همایش بعد از تلاوت آیات وحی و پخش کلیپ سال همایش ریحانةالنبی، قرائت پیام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعیان توسط نماینده ایشان بود.

اجرای برنامه‌های ریحانةالنبی در شهرهای تهران، شیراز و مهر
در ادامه بهزاد مریدی، دبیر همایش به بیان توضیحاتی در این باره پرداخت و گفت: همایش ملی «ریحانةالنبی» در سال جاری در 7 فراز در سه شهر شیراز، تهران و مهر برگزار شده است.
وی ادامه داد: فراز اول برپایی شب شعر ریحانه در تهران فراز نخست بود که شاعران و بزرگانی بسیاری در شب شعر ریحانه گردهم آمدند. فراز دوم و سوم در شیراز بود و دیروز فراز چهارم و پنجم شامل افتتاح دوباره نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی و افتتاح جشن‌های مردمی کوثر با حضور اقوام مختلف ایرانی بود که در آن همه گردهم آمدند تا از بانوی دو عالم بگویند و بشنوند.
مدیرکل ارشاد تهران اظهار کرد: سال گذشته همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان در همایش ریحانةالنبی برگزار شد که به صورت دو سالانه برگزار خواهد شد و امسال همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان» برگزار شده که به صورت دوسالانه خواهد بود.
مریدی از ارسال 125 مقاله از نقاط مختلف کشورمان به همایش ملی «نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه اسلام‌شناسان» خبر داد و گفت: در مرحله اول داروی 75 اثر انتخاب و در مرحله نهایی 25 مقاله انتخاب شدند که به صورت ویژه امروز در پنل‌های تخصصی ارائه خواهند شد.
در ادامه این مراسم محمد مهدی جعفری، استاد دانشگاه شیراز و نهج‌البلاغه پژوه معروف کشورمان نیز گفت: معرفی نهج‌البلاغه مانند معرفی خورشیدی است که یک کوردل بخواهد آن را به روشنی جویان بشناساند.

نهج‌البلاغه؛ دریای بیکران معرفت انسانی
وی، نهج‌البلاغه را دریای بیکران معرفت انسانی برشمرد و با تأکید بر اینکه نهج‌البلاغه حق بزرگی بر گردن ما دارد، گفت: ما باید نهج‌البلاغه را نه به عنوان کتابی متحرک و ادبی بلکه به عنوان راهنمای عمل برای همیشه و برای همه انسان‌ها مورد استفاده قرار دهیم.
سخنران دیگر این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با اشاره به کتاب نهج‌البلاغه تأکید کرد: نهج‌البلاغه تنها نهج بلاغه نیست بلکه نهج سیاست، عرفان، جامعه‌داری، مردم‌داری و مایه ارزنده دینداری و نویدبخش زهد و پارسایی است.

نهج‌البلاغه کتاب سیاست و تربیت است
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه تنوع موضوعی در نهج‌البلاغه موج می‌زند، گفت: نهج‌البلاغه لبریز از دانش و بینش است؛ کتاب سیاست و تربیت است و پر مایه‌ترین کتاب مستقل سیاسی، فکری، اجتماعی و تربیتی موجود در متون دینی در میان طریقین است و هیچ مثل و مانندی ندارد و این اثر تدوین یافته سیدرضی، یکی از درس آموختگان مکتب اهل بیت(ع) است که دین‌شناس و قرآن‌پژوه ویژه‌، سیاست‌ورز و مردم‌شناس بوده است و در پرتو تجربیات بسیار ارزنده سیاسی، اجتماعی، دینی، قرآنی و بعد از  تألیف کتاب‌های بسیار ارزشمندی، تلاش کرد تا حاصل عمر خود را خاصه در تدوین اثر حدیثی جلوه‌گر کند.
وی، نهج‌البلاغه را اثر آموزنده فکر و اندیشه سیاسی و درس‌آموز زهد و تربیت دینی توصیف کرد و گفت: او در این کتاب عبادت را در عباراتی زیبا و دوست‌داشتنی و خواستنی قرار داد و همه جوانب دین را در قالبی شیوا و رسا عرضه کرد به این خاطر است که برخی معتقدند اگر به عنوان کتاب بلاغت به نهج‌البلاغه نگاه کنیم بر نهج‌البلاغه ستم کرده‌ایم نه به این معنا که کتاب بلاغت نیست.

ما باید نهج‌البلاغه را بخوانیم و بدانیم و در عمل پیاده کنیم
فقهی‌زاده با بیان اینکه ما باید نهج‌البلاغه را بخوانیم و بدانیم و در عمل پیاده کنیم، گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مفتخر است که از این‌گونه برنامه‌ها حمایت مادی و معنوی کند و از طرف خودم و به ویژه از طرف وزیر ارشاد مراتب سپاس عالی را به مسئولان برگزاری این همایش باشکوه اعلام می‌کنم و امیدوارم که این جشنواره و همایش روز به روز توفیقات بیشتری پیدا کند و به تقویت و رشد و توسعه گفتمان دینی و قرآن و عترت در سطح ملی و بلکه در سطح جهانی بینجامد.
یکی از بخش‌های زیبای این مراسم سخنرانی شیخ نور، امام جمعه اهل سنت گله‌دار بود که به زیبایی هرچه تمام‌تر بانوی دو عالم را توصیف کرد و گفت: همه این خوبی‌ها و رستگاری‌ها که در آن هستیم برای مودت به فاطمه(س) است اما آیا مودت او را به جا آورده‌ایم.
وی افزود: من با قاطعیت می‌گویم توانسته‌ایم قدری از منزلت فاطمه(س) را بشناسیم و او را درک کنیم. فاطمه(س) آنگونه که هست و شرح زندگی و سیرت و منش ایشان مانند علی(ع) است؛ فاطمه(س)، ام ابیها و مانند پدرش است.
شیخ نوری همچنین مناقب حضرت علی(ع) را یادآور شد و گفت: این همایش برای کتاب و بزرگ و گهربار علی(ع) برگزار شده است؛ ما اهل سنت گمان می‌کنیم که حقمان را نسبت به این کتاب ادا کرده‌ایم و شاهد آن نیز شارع نخست، دوم و شارع قرن معاصر این کتاب است.
اسماعیل تبادار، استاندار فارس هم در ادامه این مراسم گفت: فاطمه(س) انسانی است به تمام معنا انسان و زنی است به تمام معنا زن، تمام خصوصیاتی که یک زن نمونه از دیدگاه اسلام باید داشته باشد، فاطمه(س) دارد، فاطمه(س) موجودی الهی و جبروتی و تمام جلوه‌های ملکی و ناسوتی در او جمع است.

منش فاطمه(س) در عدالت‌خواهی ضرورت امروز جامعه است
تبادار به نهج‌البلاغه نیز اشاره کرد و گفت: گرچه ضرورت امروز جامعه ما نباید بر احساساتی که توجه به حضرت فاطمه(س) دارد معطوف شود بلکه اخلاق فاطمه(س)، همسرداری او و منش ایشان در عدالت‌خواهی امروز ضرورت جامعه ماست و امیدوارم که عالمان و اندیشمندان با همت والا این ضرورت در جامعه گسترش دهند.

بیشتر از سخن، در عمل و اصالت رفتاری به مولا اقتدا کنیم
استاندار فارس با بیان اینکه شناخت علی(س) و سیره او در اجرای عدالت و حفظ کرامت انسان بسیار سودمند است، گفت: اگر به واقع در جامعه ما در سیر و گفتار ما ساری و جاری شود ما باید اهتمام به کم‌گویی کنیم و بیشتر به عمل و اصالت رفتاری مولا در جامعه خود بپردازیم.
تبادار بیان کرد: علی(ع) صاحب وسیع‌ترین فرهنگ قرآنی و نیرومندترین وجدان اسلامی است و به تعبیر نویسنده مسیحی جرجدان این علی(ع) بود که از کودکی در دامن وحی و اسلام پرورش یافته بود این علی(ع) بود که از لحظه بعثت تا لحظه رحلت همه جا با پیامبر(ص) بود و همه وقت در خدمت او. این علی(ع) بود که به گفته فلسفه‌دان مصری ربانی امت بود.
وی، نهج‌البلاغه را کتاب نسل‌ها، حق‌ها و حقوق‌ها توصیف کرد و گفت: نهج‌البلاغه کتابی است که در اصول بلاغت عرب در ردیف قرآن امده است و اکنون که 13 قرن از آن می‌گذرد در اصول عرب به عنوان یک ریشه اصل تلقی می‌شود.
پایان‌بخش این مراسم رونمایی از تمبر مرحوم آیت‌الله مهری، نماینده امام در کویت و یکی از علمای بزرگ شهرستان مهر بود و همچنین لوح همایش نیز به استاندار فارس از سوی دست‌اندرکاران اهدا شد.
انتهای پیام

captcha