بیمه فعالان قرآنی؛ از اولویت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال آینده
کد خبر: 3697926
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
حجت‌الاسلام پژمانفر عنوان کرد:

بیمه فعالان قرآنی؛ از اولویت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال آینده

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به اینکه بحث بیمه فعالان قرآنی، یکی از اولویت‌های فراکسیون در سال آینده است، اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با معاون قرآنی وزارت ارشاد داشتیم و موضوع بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردیم و قرار شد که گزارش دقیق و عملیاتی در این رابطه ارائه دهند تا بتوانیم منابع لازم را برای آن تعیین کنیم.

بیمه فعالان قرآنی؛ اولویت فراکسیون قرآن مجلس در سال آینده

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «چالش‌های اعتبارات قرآنی و نقش مجلس شورای اسلامی در حمایت از مؤسسات قرآنی» ظهر امروز چهارشنبه 16 اسفندماه 96 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر در ابتدا به سیاست‌های فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در رابطه با اعتبارات قرآنی پرداخت و عنوان کرد: امروزه انتظاراتی در رابطه به اجرای برنامه‌های قرآنی و تحقق آن در لایه‌های مختلف وجود دارد و قوانین لازم هم در این رابطه موجود است اما علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، هنوز فاصله بسیاری با وضعیت مطلوب داریم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، در مهد کودک، پیش دبستان، دبستان تا مقطع دیپلم، آموزش قرآن کریم به دانش‌آموزان وجود دارد اما خروجی برنامه را که نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حدود 60 درصد دانش‌آموزانی که دیپلم می‌گیرند، روخوانی قرآن هم بلد نیستند.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس یادآور شد: در اسناد بالادستی ما اشاره شده که دانش‌آموزان باید مهارت‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن را بیاموزند. ما هم در فراکسیون سعی کردیم اهداف لازم برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان را شناسایی کرده و موانع آن را برطرف کنیم. در جلسه‌ای هم که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، به ایشان گفتیم که از شما انتظار نداریم گزارشی از میزان حافظان قرآن یا مسابقاتی که برگزار کرده‌اید را به ما ارائه دهید اما سؤال اصلی ما این است که چه زمانی را برای ما تعیین می‌کنید که همه فارغ التحصیلان مهارت روخوانی را بلد باشند.
پژمانفر افزود: آموزش و پرورش ما باید به جایی برسد که برای اعطای دیپلم به فارغ‌التحصیلان حتما مسئله روخوانی و روان خوانی قرآن توسط دانش‌آموز احراز شود؛ چراکه شخص فاقد این ویژگی‌ها صلاحیت فارغ التحصیلی را ندارد.
وی اظهار کرد: در ارتباط با ساماندهی شبکه ارتباط با فعالان قرآنی، قبلا گزارشی ارائه شده اما این مسئله به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود و کسانی هم که از مسئولیت رابط قرآنی استعفا داده‌اند، جایگزین آنها تعیین شده و اکنون همه استان‌ها دارای رابط قرآنی هستند.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی به تشکیل شورای قرآنی استان‌ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون، تمام استانداران مکلف هستند در استان‌ها، شورای قرآنی داشته باشند. با وزیر کشور هم جلسه گذاشتیم و قرار شد به صورت جدی‌تر پیگیر تشکیل این شوراهای قرآنی باشند و دغدغه تشکل‌های قرآنی را برطرف کنند.
پژمانفر با اشاره به اهمیت فعالیت بخش خصوصی در توسعه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مهم‌ترین مجموعه‌ای که می‌تواند در توسعه شاخص‌های انس با قرآن مؤثر باشد، بخش خصوصی است و طبیعتا برای کار کردن این مجموعه‌ها باید حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشیم. سال گذشته اتفاق بسیار بدی رخ داد و بودجه این بخش در ردیف‌ها کاهش پیدا کرد که این مسئله نشان می‌دهد نگاه به قرآن در نهادهای تصمیم‌گیر ما اشتباه است.
وی افزود: در سال 95 کمتر از 10 میلیارد تومان دستگیر این بخش شد. سال 96 بودجه این بخش تبدیل به 100 میلیارد تومان شد که هنوز هم تخصیص پیدا نکرده است و ان‌شاءالله قرار است بعد از بیستم اسفند پرداخت شود.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطعا در اولین نشست با شورای توسعه در سال آینده تلاش می‌کنیم که سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهیم. اگر هم وزیر نتواند در این زمینه کمکی کند، حتما از اختیارات قانونی خود برای فشار بر وزارت آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد.
نماینده مشهد و کلات در خانه ملت درباره بیمه فعالان قرآنی نیز اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با معاون قرآنی وزارت ارشاد داشتیم و موضوع بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردیم و قرار شد که گزارش دقیق و عملیاتی در این رابطه ارائه دهند تا بتوانیم منابع لازم را برای آن تعیین کنیم. بحث بیمه فعالان قرآنی، یکی از اولویت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال آینده است.
وی ادامه داد: معافیت مؤسسات قرآنی از مالیات، یکی از دیگر از اولویت‌های ما در سال آینده است. همچنین تلاش داریم هزینه انشعابات آب، برق، گاز و تلفن این مؤسسات با عنوان فرهنگی محسوب شده و تجاری محسوب نشوند.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم در سال 97 بتوانیم انس با قرآن را گسترده‌تر کنیم. قرآن باید برنامه و اصل باشد و برای آن وقت کافی گذاشته شود. سرانه تلاوت ما باید افزایش پیدا کند و اینها احتیاج به برنامه دارد و مهم‌ترین گروهی که می‎توانند در این زمینه کمک کنند مردم هستند.
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در ادامه این نشست با اشاره به کاهش اعتبارات قرآنی اظهار کرد: در سال 1390 که مقام معظم رهبری، بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند، پژوهشی انجام شد که برای هر نفر جزء چقدر هزینه نیازمندیم. بعد از بررسی مشخص شد که هزینه هر جزء حدود 50 هزار تومان است و در نتیجه تربیت این تعداد حافظ نیازمند سالانه 15 میلیارد تومان است اما میزان بودجه‌ای که در سال 95 حاصل شد، 9 میلیارد و نهصد میلیون تومان بود.
وی ادامه داد: انتظار داشتیم سال 96 این کم لطفی جبران شود اما در کمال تأسف به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. 40 میلیاردی هم که برای سال 97 تعیین شد، تیر آخر را داشت می‌زد و ما از افزایش آن ناامید شده بودیم اما با پیگیری‌های حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر و همکاران ایشان در فراکسیون قرآن مجلس، مجددا به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
محمدی با اشاره به اهمیت توجه به بخش خصوصی در فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: وقتی اعتبارات کم است باید به بخشی تعلق بگیرد که راندمان بیشتری دارد و ما معتقدیم نهادهای مردمی، راندمان بیشتری نسبت به نهادهای دولتی دارند. در سال 93 این سهم کمتر از 5 درصد بود اما مصوب کردیم از این به بعد حداقل 50 درصد به نهادهای مردمی برسد.

انتهای پیام

captcha