نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات قرآن
کد خبر: 3697935
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز به انتشار خبرهای متنوعی پرداخته‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها که البته انعکاس چندان زیادی در رسانه‌ها نداشته است، اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات قرآن بوده است.

نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، شانزدهمین روز اسفندماه در صفحات معارفی رسانه‌ها خبرهای متنوعی منتشر شده که شاید مهم‌ترین آنها اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات سراسری قرآن کریم، برگزاری همایش نهج‌البلاغه در آراء و اندیشه‌های اسلام پژوهان و برگزاری مرحله نهایی سومین دوره مساببقات قرآن شوق تلاوت در عتبه عباسیه (ع) است. نکته قابل توجه در مورد این سه خبرها این است ه هیچ کدام از انها به صورت گسترده در رسانه‌ها انتشار نیافت و تنها برخی رسانه‌های به این سه دخداد مهم قرآنی پرداختند.
در این روز خبرگزاری فارس از اجرای آزمایشی مدل جدید مسابقات سراسری قرآن خبر داده است، تسنیم نیز در گفت‌وگویی موانع پیشبرد تحققات منویات رهبر انقلاب در حوزه مداحی پرداخته است.
ایسنا به انعکاس جلسه درس خارج فقه دو نفر از مراجع عالیقدر جهان تشیع پرداخته و ایرنا نیز از همایش نهج‌البلاغه در آراء و اندیشه‌های اسلام پژوهان در استان فارس گزارش داده است.
مهر انتشار دو کتاب و یک نرم افزار قرآنی را در صحفه قرآن و متون دینی خود منتشر کرده و باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفت‌وگویی مفصل با موضوع حجاب انجام داده است.
خبرگزاری کتاب ایران نیز در صفحه دین به گفت‌وگو با «محمدعلی رکنی» که در هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید «حبیب غنی‌پور» برگزیده شده است پرداخته است و خبرگزاری میزان نیز هیچ خبری را تا ساعت 14 بر روی خروجی خود قرار نداده است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز گزارشی از وضعیت بودجه قرآنی سال 96 منتشر کرده است. گزارشی که در آن به طرح این سوال که «بودجه قرآنی سال 96 محقق می‌شود؟» پرداخته و روند بودجه قرآنی سال 96 را مورد بررسی قرار داده است. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «بنا بر وعده‌های مسئولان قرار بود این مبلغ تا پایان تابستان به حساب صندوق مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی واریز شود و حتی پس از آن هم برخی دیگر از مسئولان از تخصیص 50 درصد از بودجه ابلاغی یعنی حدود 42.5 میلیون [میلیارد] تومان خبر دادند اما اکنون با گذشت بیش از 11 ماه از سال همچنان خبری از تخصیص بودجه قرآنی نیست».
گفت‌وگو با مدیرعامل اتحادیه موسسات مردمی – قرآنی کشور در مورد زمان تشکیل اتحادیه مدغم و فرایند آن، از دیگر خبرهای فارس در روز 16 اسفندماه است. حجت‌الاسلام کوششی در این گفت‌وگو با اشاره به مشخص شدن سهیمه هر استان برای حضور در مجمع عمومی، از تعیین زمان تشکیل اتحادیه مدغم کشوری خبر داده و گفته «9 نفر بر روند ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور نظارت می‌کنند».
فارس همچنین در ادامه خبری از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منتشر کرده و آن را با عنوان «رقابت 2100 حافظ نوجوان تهرانی در آزمون شفاهی و حفظ و مفاهیم قرآن کریم» بر روی خروجی قرار داده است.
خبر اجرای آزمایشی شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن در کشور که این روزها در قم در جریان است، از دیگر خبرهای صفحه قرآن و عترت خبرگزاری فارس است. در این خبر به برگزاری مسابقات طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفند‌ماه در سالن اجتماعات امامزاده شاه سیدعلی(ع) قم اشاره شده است.
بیان نکات تفسیری آیه 45 سوره مبارکه «عنکبوت» از تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی، بارگذاری صوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» و نیز تلاوتی از «محمود شحات انور» قاری مصری از دیگر خبرهای منتشر شده صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 14 روز 16 اسفندماه است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز نیز همچون روزهای گذشته مطالبی با موضوع و محوریت «اموال نامشروع» و طرحی که در زمینه اعاده اموال نامشروع مسئولان به مجلس ارائه شده، منتشر کرده است. در همین رابطه این خبرگزاری امروز به نمونه‌هایی از سیره امام علی(ع) در برخورد با چنین مواردی اشاره کرده است.
این خبرگزاری همچنین در گفت‌وگو با دبیر طرح ملی تلاوت از برنامه‌های این طرح در روزهای پایانی سال خبر داده است. «حسین مقدم‌کیا» در این گفت‌وگو اعلام کرده است که مرحله نهایی مسابقات «شوق تلاوت» 22 اسفندماه در عتبه عباسیه(ع) برگزار می‌شود.
در آستانه دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب که همه ساله در سالروز ولادت ام‌الائمه حضرت فاطمه زهرا (س) صورت می‌گیرد، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با «محمود تاری» مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) با موضوع میزان تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه ستایشگری انجام داده است. این مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) اعمال نظرات شخصی در برخی از نهادهای سیاست‌گذار حوزه مداحی را یکی از موانع پیشبرد تحققات منویات رهبر انقلاب برشمرده و گفته است؛ با تولید کتاب و شعار ولایت‌مداری، منویات رهبری در حوزه مداحی محقق نمی‌شود.
ویژه برنامه‌ هیئت رزمندگان اسلام در زیارتگاه‌ شهدای گمنام شلمچه، برگزاری جشن ولادت حضرت زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام انصاریان و برگزاری پنجمین جلسه کارگاه آشنایی با علوم حدیث از دیگر اخبار منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در شانزدهمین روز اسفندماه سال 96 است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه خود و به نقل از آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع عالیقدر جهان تشیع خواسته است تا «افراد غیرمجتهد در مسئله حجاب اظهار نظر نکنند» این مطلب در جلسه درس خارج فقه آیت‌الله جعفر سبحانی توسط معظم له بیان شده است.
در خبر دیگری که خبرگزاری دانشجویان ایران به انعکاس ان پرداخته است، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از کاشت نهال در اماکن متبرکه سراسر کشور به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داده است.
این خبرگزاری همچنین به انعکاس جلسه درس خارج فقه آیت الله ناصر مکارم شیرازی پرداخته و مطالب بیان شده در این جلسه را با عنوان «دنیای امروز زورگو، دروگو و ریاکار است» بر روی خروجی قرار داده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز امروز در صفحه معارف مطالب بیان شده در جلسه هفتگی تفسیر صحیفه سجادیه، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» را منتشر کرده است. این گزارش با عنوان «تفاوت تولد ومرگ از نگاه یک کارشناس مذهبی» بر روی خروجی قرار گرفته است.
همچنین در خبر دیگری که به سی‌امین جلسه کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی اختصاص داشته است، سخنرانی حجت‌الاسلام «ناصر نقویان» در این جلسه منتشر شده است. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اسلام دین تربیت و اخلاق است، گفته است؛ «این دین برای کارهای فرهنگی به زور متوسل نمی‌شود زیرا با جریمه و تنبیه کسی تربیت نخواهد شد».
ایرنا در صفحه معارف خود همچنین از سفر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان «مهر» استان فارس و همایش ملی نهج‌البلاغه در آرا و اندیشه‌های اسلام پژوهان گزارش داده است. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد در این همایش گفته است؛ «نهج‌البلاغه از غربت خارج شود».
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی تا ساعت 14 دو خبر منتشر کرده است، اولین خبر به انتشار دو کتاب قرآنی توسط انتشارات «رسول امین» و وارد بازار شدن این دو کتاب اختصاص یافته است. «تقدیم و تأخیر در قرآن کریم و اسرار آن» و «سیری در آیات موضوعی» با تألیف «حمید الهی‌دوست» عنوان این دو کتاب است.
همچنین خبر دیگر خبرگزاری مهر در روز 16 اسفندماه به اعلام خبر انتشار یک نرم افزار قرآنی اختصاص یافته است. این نرم‌افزار با عنوان «اهل قرآن» یک سیستم جامع جهت مدیریت کلاس‌های حفظ قرآن و شامل دو اپلیکیشن اندرویدی اهل قرآن (مربیان) و اهل قرآن (والدین) است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محسن عرفائی استاد حوزه علمیه قم و مدیر بنیاد علمی فرهنگی فؤاد انجام داده است. وی با استناد به آیات قرآن کریم، پیرامون چگونگی موضوع حجاب در قوم یهود سخن گفته است.
وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه همه ادیان الهی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن جریان ولایت خداوند در عالم است و تشریعات و قوانین فقهی در واقع مناسک رسیدن به توحید هستند، گفته است؛ «البته نه به این معنا که با رسیدن به توحید، مناسک و عبادات باطل می شود؛ چنانکه بعضی از فرقه های انحرافی مانند برخی صوفیه معتقدند به این بیان که در واقع هدف نهایی همه این ادیان و عبادات و اعمالی که تشریع شده یک چیز بیشتر نیست و آن معرفت الله است».
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به بیان نشانه‌های مسئولان جامعه اسلامی در کلام امام علی(ع) پرداخته و در بخشی از آن آمده است؛ «در اندیشه حضرت علی(ع) هیچ خطری برای جامعهٔ اسلامی، همچون خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد اهلیت یا کم صلاحیت نیست».
باشگاه خبرنگاران در ادامه نیز هم چون روزهای گذشته به معرفی یکی دیگر از شهدای سرافراز کشورمان پرداخته است. در گزارش امروز به زندگینامه شهید «رحیم اصغری» اشاره شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز در صفحه دین به گفت‌وگو با «محمدعلی رکنی» که در هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید «حبیب غنی‌پور» توانست در بخش رمان با کتاب «سنگی که نیفتاد» برگزیده شود، پرداخته است. رکنی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه «امید زیادی به جریان داستان قم دارم»، گفته است؛ «جو خوبی برای رمان‌نویسان قم ایجادشده که در حال تبدیل‌شدن به یک جریان نویسندگی قابل‌توجه است. وقتی می‌گوییم جریان یعنی خلاصه به چند نفر نمی‌شود، جریان قم از خیلی سال پیش شروع شد».

انتهای پیام

captcha