«کوثر آفرینش» سعی در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب دارد
کد خبر: 3697959
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
مهدی فرخی:

«کوثر آفرینش» سعی در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب دارد

گروه هنر ــ در خلق تابلوی «کوثر آفرینش» تمام تلاش خود را به کار بستم تا در عین حالی که فضای قدسی که بخشی از آن به شکل ذاتی در هنر نگارگری وجود دارد و بخشی دیگر مرتبط به محتوای تابلو می‌شود، قرابت بیشتری نیز با فضای ذهنی مخاطب از منظر روابط امروزی و اجتماعی نیز ایجاد نمایم.

5 شنبه///«کوثر آفرینش»با استفاده از نمادهای دینی سعی در برقراری ارتباط مؤثر مخاطب دارد

مهدی فرخی، هنرمند نگارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: تابلوی نگارگری «کوثر آفرینش» که سه‌شنبه 15 اسفند طی مراسمی در نگاه‌خانه سوره حوزه هنری رونمایی شد، حاصل دغدغه من در بخش اعظمی از فعالیت‌های حرفه‌ای‌ام در عرصه هنر نگارگری است که به مفاهیم و مضامین مرتبط با اهل بیت(ع) دارم.

وی ادامه داد: به همین دلیل خلق این تابلو که رونمایی از آن را در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) باید به فال نیک گرفت یک امر مقطعی و دفعی که در یک پروسه زمانی کوتاه دست به پدیدآوردن آن زده باشم نیست، بلکه در تمامی مقاطع زندگی و حتی در مواردی که به موضوعات دینی و مذهبی نمی‌پردازم همواره این موضوعات در پس ذهنم در حال تحرک هستند و خلق چنین تابلویی در حقیقت خروجی نهایی چنین تفکری است.

فرخی تصریح کرد: من همواره در خلق آثارم در حوزه مفاهیم دینی و ارزشی برخوردی امروزی، ملموس و در عین سادگی با سوژه دارم تا به این واسطه بتوانم ارتباط مؤثرتری با مخاطب فارغ از تمامی پیچیدگی‌های موجود در اسلوب و شگردهای هنر نگارگری برقرار کنم.

این هنرمند نگارگر افزود: به همین دلیل است که در خلق تابلوی «کوثر آفرینش» تمام تلاش خود را به کار بستم تا در عین حالیکه فضای قدسی در این تابلو که بخشی از آن به شکل ذاتی در هنر نگارگری وجود دارد و بخشی دیگر مرتبط به محتوای تابلو می‌شود، قرابت بیشتری نیز با فضای ذهنی مخاطب از منظر روابط امروزی و اجتماعی نیز ایجاد نمایم.

وی در ادامه گفت: علاوه بر رعایت فرم در خطوط و نقوش در این تابلو براساس اصول نگارگری تلاش کردم که با استفاده از نمادهای سمبلیک و المان‌های معنایی، اثر را از حالت تصویری صرف خارج کرده و به عالم معنا نزدیک کنم و به این دلیل اغلب آثاری که در این حوزه موفق به پدیدآوردن شدم به شکل نمادین در پی انتقال برخی مفاهیم هستند.

فرخی در پایان گفت: وجود پنج پرنده سعادت به شکل هاله در گرداگرد قامت زن به مثابه 5 تن آل عبا(ع) وسط تابلو، هاله نور در بالای سر زن که با تکرار واژه الله کار شده است و همچنین چشمه جاری از چادر زن داخل تابلو که موجب طراوت و شادابی طبیعت کار شده در زمینه آن شده است همگی مصادیقی از کارکرد نمادین این اثر نگارگری است.

انتهای پیام   

 

captcha