در فضای حقوقی داوری بستری امن برای تحقق آموزه های حقوق شهروندی مهیا می شود
کد خبر: 3698013
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷

در فضای حقوقی داوری بستری امن برای تحقق آموزه های حقوق شهروندی مهیا می شود

گروه اجتماعی - استاد تمام دانشگاه تهران و عضو انستیتوی حقوق بین‌الملل فرانسه گفت: در فضای حقوقی داوری بستری امن برای تحقق آموزه های حقوق شهروندی مهیا می شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی پروفسور محمود عرفانی در سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد با تاکید براینکه نهاد داوری بر مبنای اراده و نظر طرفین شکل می‌گیرد و این تکریم و احترام اراده بشر و شهروندان به نحو متعالی تبلورو تجلی حقوق شهروندی است که در نهاد داوری شکل گرفته است افزود: داوری حل و فصل اختلافات بدون بروکراسی قضایی و اداری و در فضای امن و آرام برای طرفین است لذا در فضای حقوقی داوری بستری امن برای تحقق آموزه های حقوق شهروندی مهیا می شود.
پروفسور عرفانی ترویج داوری را یکی از مهمترین ابعاد حقوق شهروندی دانست و گفت: در داوری با اراده طرفین یا شهروندان طرفین قرارداد،حل و فصل اختلافات صورت می گیرد.
این استاد بنام حقوق تجارت ایران گفت: خروجی داوری در نهایت منجر به احقاق حقوق هر چه بیشتر ،باکیفیت تر و سریعتر حقوق شهروندان در حل و فصل اختلافات می شود.
وی با بیان اینکه امروز در حقوق کشورهای مختلف روش‌های حل و فصل اختلافات به خصوص در شرکتهای تجاری به علت کثرت هزینه و طول دادرسی طرح دعوی در دادگاه مفید نبوده و باتوجه به اهمیت و ضرورت مبادلات برای تاجر درامور بازرگانی افزود: به همین دلیل حل و فصل دعاوی از طریق سازش، میانجیگری و داوری به طور ساده و بدون تحمل هزینه و اتلاف وقت بر اساس انصاف و عدالت حل و فصل شده و هرچه کیفی تر محقق می شود.
این مولف کتب و دانشمند حقوق تجارت کشوربا یادآوری اینکه از حدود ۲۰ سال پیش در کشورهای صنعتی وکلای دادگستری دوره های تخصصی را برای سازش میانجیگری و داوری آموزش دیده اند گفت: شرکت های بازرگانی ترجیح می دهند تا قبل از ارجاع به داوری از روش‌های سازش و میانجیگری استفاده کنند و اختلاف شرکت های بازرگانی را با شخص حقیقی و حقوقی به طور دوستانه حل وفصل کنند.
پرفسور عرفانی ادامه داد: در بسیاری از کشورها با اتخاذ این روش حدود ۷۵ درصد هزینه دعاوی شرکت‌ها بدون اتلاف وقت با مقایسه طرح دعوا در دادگاه تقلیل می یابد..
وی گفت: اغلب کشورهای برای رعایت حقوق شهروندان در حقوق خود نهاد داوری را به عنوان روشی دوستانه برای حل و فصل اختلافات پیش‌بینی کردند که به نظر می‌رسد بهتر است همین ترتیب در حقوق داوری ایران نیز پیش‌بینی شود.
عضو انستيتوي حقوق بين الملل فرانسه با بیان اینکه در حقوق داوری ایران شناسایی و اجرای احکام داوری و تجاری در اساسنامه مرکز تجاری ایران در دعاوی بین المللی در سال ۱۳۷۶ به تصویب مجلس رسید تصریح کرد: داوری یکی از آموزه های اصیل و جوهری در فقه ماست که هدف از آن تحقق عدالت مد نظر طرفین و شهروندان یک جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه سازش میانجیگری یکی از فنون پیشرفت در داوری از قدیم الایام در ایران مرسوم بوده است افزود: جامعه مسلمان ایران در فرهنگ خود با سازش و میانجیگری آشنا است که به این ترتیب برای رسیدن به تحول مطلوب اصلاح برخی قوانین و الحاق سازمان های داوری مختلف اصلح به نظر می رسد که اختلافات در یک محیط دوستانه و کم هیجان حل و فصل شود که این مهم نیز یکی از بسترهای مهم تحقق حقوق شهروندی در بحث اختلافات تجاری قلمداد می شود.
انتهای پیام

captcha