به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب و دانشجویان ایدهپرداز در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی روز گذشته، 16 اسفندماه در مشهد آغاز به کار کرد.
۲۴ تیم شرکتکننده در این برنامه به بیان ایدههای خود در دو محور «کاربردیسازی علوم اسلامی» و «سبک زندگی ایرانی ـ. اسلامی» میپردازند.
در افتتاحیه این رویداد، محمد صمیمی، مدیرعامل شتابدهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق، گفت: سخنرانی و منبر رسانهای مؤثر از صدر اسلام بوده، در دورههای مختلف با قالبهای متفاوت نیز وجود داشته است و در زمان خود مؤثر نیز بودهاند.
وی با بیان اینکه استارتآپها از رویدادهای نوین امروز است، یکی از مزیتهای کسب و کارهای استارتآپی را استقلال مالی آنها دانست و بیان کرد: در گذشته، مجموعههای فرهنگی با وابستگی به دولت نمیتوانستند کار فرهنگی به صورت مسمتر انجام دهند، اما کسب و کارهای استارتآپی امروز چون وابستگی به نهادهای دولتی ندارند، میتوانند کار خود را به صورت مداوم انجام داده و بنگاه راهاندازی کنند که اثرگذاری بسیاری بر مخاطب دارد.
مدیرعامل شتابدهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق ادامه داد: موضوعی که بیشترین تأثیر را روی جوانان دارد، سبک زندگی است که میتوان از همین طریق اندیشه و مبانی فکری افراد را تغییر داد.
صمیمی، مهمترین مؤلفه تغییر سبک زندگی را کالای مصرفی دانست و گفت: امروز استارتآپهای مذهبی بسیاری در زمینه سبک زندگی در دنیا ساخته میشود.
مدیرعامل شتابدهنده فرهنگی ـ قرآنی شفق اظهار کرد: با روش استارت آپ است که میتوان به مردم تولیدات و ارزش افزوده خود را نشان داد و به این ترتیب برای خود، سرمایهگذار جذب کرد.
همچنین حجتالاسلام محمدرضا زائری، کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه ما تلاش میکنیم که دین را به فضای واقعی زندگی وارد سازیم، گفت: سبک زندگی به معنای انتخابهای مردم در جایی است که مصرف یک کالا را بر کالای دیگر ترجیح میدهند که این انتخابها، همان سبک زندگی است.
سبک زندگی به فرهنگ برمی گردد
حجتالاسلام زائری با اشاره به این مطلب که سبک زندگی به فرهنگ برمی گردد، اظهارکرد: یکی از مهمترین دلایل موفقیت فرهنگ غربی این موضوع است که توانسته است فلسفه و اندیشه خود را در جزئیترین مسائل زندگی وارد سازد.
وی با بیان اینکه این نکته قابل تأمل است که چطور فرهنگ غربی در جزئیترین مسائل توانسته است ورود پیدا کند، تصریح کرد: در عین حال، باورها و فکر و اندیشه ما با واقعیت زندگی روزمره فاصله دارد.
حجتالاسلام زائری با اشاره به این مطلب که ما در منبر و مساجد آنچه را که میگوییم با آن چیزهایی که در جامعه گفته میشود متفاوت است، تصریح کرد: در واقع آن موضوعی که با بستر جامعه ارتباط برقرارمی کند، بازار است.
وی درادامه با اشاره به این مطلب که مسئله اساسی ما در شرایط فعلی این است که چطور به زندگی و مسائل محسوس مخاطب نزدیک شویم، تصریح کرد: اگر امروز این سوال مطرح میشود که روحانیون چقدر در زندگی مردم تأثیرگذار هستند؛ در واقع میخواهیم به این مطلب برسیم که حوزههای علمیه و مسجد به چه میزان در زندگی روزانه مردم حضور عینی دارند.
وی با بیان اینکه در گذشته روحانی با زبان مردم سرو کار داشته است، اما امروز اینگونه نیست، اظهارکرد: به همین دلیل است که اثرگذاری برنامههای خنداونه و دورهمی از خطبههای نماز جمعه بیشتر است چرا که روحانیان امروز به سلیقه بازار مخاطب توجهی ندارند.
در ادامه، مصطفی مکارم، مدیرشتاب دهنده کسب و کار فردوسی اظهار کرد: در دنیای امروز آرامش وجود ندارد و این آرامش چیزی جز ذکر خدا نیست که متاسفانه در خصوص این موضوع نتوانسته ایم چک لیستی به مردم ارائه کنیم.
برای استارتآپهای مذهبی باید ارتباط با مردم را سازماندهی کنیم
وی با اشاره به اینکه در زمینه مذهبی کار در کشور کم صورت گرفته است، گفت: برای استارتآپهای مذهبی باید ارتباط با مردم را سازماندهی کنیم سپس محتوا را به آنان ارائه دهیم.
مدیرشتابدهنده کسب و کار فردوسی خطاب به طلاب حوزه علمیه بیان کرد: لزومی ندارد تمام محصولات شما به صورت اپلیکیشن تولید شود بلکه میتوان محتوای مذهبی برای این کار در اختیار مردم قرار دهید.
مکارم در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر مدیریت زمان گفت: باید یاد بگیریم در کمترین زمان بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهیم و جذب سرمایه کنیم.
وی تصریح کرد: برای اینکه در مدت یک دقیقه محتوای تخصصی خود را بتوانید برای جذب افراد سرمایه گذار ارائه کنید باید این یک دقیقه را به سه تا ۱۵ ثانیه تقسیم کنید که به این کار پیپ گفته میشود و در این مدت محتوای خودرا به صورت شفاف توضیح دهید.
حجتالاسلام سید مهدی روحبخش، مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مهمترین مسائل در حوزه علمیه قم در شرایط فعلی توانمندسازی علوم انسانی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و دنیای معاصر است.
وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف در حال حاضر پنج ضعف عمده وجود دارد، تصریح کرد: محتوای قابل عرضه برای پاسخگویی به این نیازها وجود ندارد و این محتواها در سطح مبانی و ساختارها قابل عرضه است.
حجتالاسلام روحبخش با اشاره به این مطلب که به عنوان مثال شهرسازی باید از یک الگوی اسلامی تبعیت کند و در عین حال از مباحث اسلامی و هنر نیز باید بهره بگیرد، اظهارکرد: اما در شرایط فعلی برای این الگوها تعریف دقیقی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ضعف دیگری که در این زمینه وجود دارد نیروی انسانی است، افزود: در واقع پس از محتواسازی آیا ما نیروی انسانی داریم که آن محتوا را ایجاد کند یا خیر.
در حوزه فرهنگ، نیازمحور حرکت نکردهایم
مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۸ هزار عنوان کتاب در حوزه دینی چاپ شده است و آیا این کتابها پاسخگو خواهد بود، اظهار کرد: در واقع از مهمترین دلایل نبود یا ضعف فرهنگ این امر است که تا به امروز ما نیاز محور حرکت نکردهایم.
وی با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی افراد نیازمحور حرکت نمیکنند و این فرهنگ وجود ندارد، بیان کرد: در عین حال چهارمین ضعف در این مسیر ضعف در نظامهای پشتیبانی و تبلیغاتی است.
حجتالاسلام روحبخش ادامه داد: در واقع نظام آموزشی که به صورت نیازمحور بتواند آموزش بدهد، وجود ندارد چرا که در نظام آموزشی، مبلغ ما به صورت آموزشمحور، آموزش نمیبیند و توانمند نمیشود.
وی با اشاره به ضعف پنجم که درواقع نتیجه این ضعفهای چهارگانه است، ادامه داد: در شرایط فعلی علوم انسانی، برای جامعه ما مرجع نیست و این سوال مطرح میشود که آیا فقه برای جامعه ما مرجع است و در سبک زندگی، آداب و رفتار، فلسفه اسلامی نیز مرجعیت دارد یا خیر.
مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل ما تبدیل محتوای دینی به محصول است، اظهار کرد: محتوای دینی، پاسخگو به نیازها است و در عین حال محصولی که از دل حدیث بیرون میآید میتواند به نیاز پاسخ بدهد.
پایان بخش برنامه روز گذشته، کارگاه آموزشی «شیوههای تیمسازی و مدیریت آن» با حضورمهندس مهدی تیزابی به عنوان مربی است.