تجلیل از حضرت زهرا(س)، فهم روشن از اندیشه فاطمی است/ اسلام نگاهی عقلانی و اعتدالی به زن دارد
کد خبر: 3698104
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
صالحی امیری:

تجلیل از حضرت زهرا(س)، فهم روشن از اندیشه فاطمی است/ اسلام نگاهی عقلانی و اعتدالی به زن دارد

گروه فرهنگی ـ رئیس کل کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که برای تجلیل از حضرت زهرا(س)، باید فهم روشنی از اندیشه و گفتمان فاطمی در زمان حاضر داشته باشیم.

به گزارش ایکنا از فارس، سیدرضا صالحی امیری، رئیس کل کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران امروز، 17 اسفندماه در مراسم اختتامیه جایزه ادبی ریحانه از سری برنامه‌های همایش ملی «ریحانةالنبی» که در پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم تجلیلی از حضرت زهرا(س) داشته باشیم باید فهم روشنی از اندیشه و گفتمان فاطمی در زمان حاضر داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اگر تنها سوره کوثر را برای بیان جایگاه رفیع این پاره تن پیامبر(ص) داشتیم برایمان کافی بود، افزود: خیر کثیری که با گذشت 14 قرن جهان شاهد نورافشانی او در جای جای عالم هستی بوده و اینک ما شاهد پرتوافشانی آن بانوی بزرگوار در همه جهان اسلام و بلکه در سراسر جهان هستیم.
صالحی امیری ادامه داد: یکی از مباحثی که در مسئله ختم نبوت مطرح است، این است که حضرت محمد(ص) علاوه بر اینکه عصاره همه انبیای الهی است، محتوای رسالتش دربردارنده مقام خلیفةاللهی است و کلامش در قرآن جمع شده است که کتاب انسان‌ساز و هدایت است.

محور خاتم پیامبران در وجود ریحانةالنبی است
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تداوم این خط عظیم در وجود اوصیای الهی تبلور یافته است اما نکته اساسی اینجاست که خداوند محور خاتم پیامبران را در وجود ریحانةالنبی قرار داده است.
وی یادآور شد: در حدیث شریف کسا که 5 تن آل عبا نام آمده است، مرکز ثقل تمام این 5 تن حضرت فاطمه(س) است و بر این اساس تکلیف ما فاطمیون بسی دشوار است و در عین اینکه می‌بالیم  و افتخار می‌کنیم که ارادتمند آن حضرت هستیم باید به وظیفه سنگین خود در مسیر شناختن و شناساندن و عمل کردن بر مبنای آموزه‌های آنان تلاش کنیم.
صالحی امیری با اشاره به برگزاری همایش «ریحانةالنبی» گفت: تشکیل این همایش در این روز مقدس برای آن بانوی بزرگوار و با حضور فرهیختگان، هنرمندان و تمامی دوستداران اهل بیت(ع) در همین راستا تعریف و تجلیل می‌شود و اصولاً هر برنامه و حرکتی که در راستا معرفی شخصیت بی بدیل حضرت فاطمه(س) در هر قالب و صورتی شکل پذیرد باز گویای شخصیت آن زن و مرد بزرگ نیست.

نه تنها زنان بلکه مردان هم به گفتمان فاطمی نیاز دارند
وی با تأکید بر اینکه امروز نه فقط زنان ما به فاطمه(س) نیاز دارند که مردان هم به سیره و سنت فاطمی نیاز دارند، گفت: ما امروز با سه نگاه در حوزه زنان مواجه هستیم؛ نخست نگاهی تحجرگرانه به زنان است که زنان را به عنوان جنس دوم و شهروند درجه دوم در کشور باور دارد و تبعیض جنسیتی  را به رسمیت می‌شناسد و توانایی و خلاقیت‌های زنان را انکار می‌کند و با حضور اجتماعی زن مخالفت می‌کند و انزواگزینی را برای زنان می‌داند و از این نگاه زن صرفاً در محدوده بسته فضای خانه تعریف می‌شود.

اسلام نگاهی عقلانی و اعتدالی به زن دارد
صالحی امیری افزود: نگاه دوم با رویکرد ولنگارانه و یا فمنیستی است که نگاه ابزاری به زن دارد و نتیجه آن در تفکرات غربی دیدیم که در آن نهاد خانواده و زن به بن بست کشیده است اما رویکرد سوم مبتنی بر اندیشه اسلامی و عقلانی و منبعث از اندیشه امام است، نگاه عقلانی و اعتدالی به زن و زنان در جامعه دارد زیرا در اندیشه امام با هرگونه تبعیض جنسیتی مخالفت می‌شود.
رئیس کل کمیته ملی المپیک ادامه داد: اندیشه امام مبانی انسان‌شناختی، اندیشه قرآنی، فلسفی و اخلاقی است و در آن خبری از تبعیض جنسیتی نیست و زن را مکمل مرد تعریف می‌کند و از این منظر زن نه تنها شهروند درجه 2 نیست بلکه سرور زنان، سرور مردان عالم هم هست و آن فاطمه(س) است.

زن در نگاه امام راحل
وی با یادآوری اینکه در نگاه و گفتمان امام، زن تصویری انسانی، عاطفی، اخلاقی، معرفتی و اجتماعی دارد، گفت: امام می‌فرماید می‌خواهیم زن به مقام والای انسانیت برسد؛ زن باید در سرنوشت خودش سرنوشت داشته باشد؛ اسلام زن را مثل مرد در همه شئون همانطور که مرد در همه شئون دخالت دارد، دخالت می‌دهد و زن باید در سرنوشت خود دخالت داشته باشد و زن‌ها باید رأی دهند، همان‌طور که مردان حق رأی دارند.

«ریحانةالنبی» به نظام بازشناسی و بازسازی دیدگاه جامعه نسبت به زنان بینجامد
صالحی امیری با تصریح اینکه متأسفانه مقاومت‌های زیادی در مقابل اندیشه ناب امام شکل گرفته است، گفت: این مخالفت‌ها ناشی از دو نگاه سکولاریستی و تحجراگرانه است و امیدواریم این حرکت مبارک (همایش ریحانةالنبی) به نظام بازشناسی و بازسازی دیدگاه جامعه نسبت به زنان و ترویج نگاه منصفانه و شرافتمندانه، ارزش‌گرایانه و انسانی، انصافی و اخلاقی و پرهیز از نگاه ابزاری به زنان بینجامد.

سبک زندگی فاطمی را برای جوان امروز تبیین کنیم
وزیر سابق وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه باید سبک زندگی حضرت زهرا(س) را برای جامعه و جوان امروز تبیین کنیم، گفت: در تصویر زیست فرهنگی و اخلاقی فاطمه(س)، تحمل سختی‌ها و مشقت، عاطفه، محبت، تواضع و فروتنی ساده‌زیستی، دوری از ناپاکی، تفاهم و سازگاری و تربیت و توجه به مقوله تربیتی، عدالت‌گرایی، معرفت‌گرایی و معنویت‌گرایی را می‌بینیم و از این منظر راه نجات جامعه از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی را بازگشت به سیره و سنت حضرت رسول(ص) و حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌دانیم.

بازگشت به سیره فاطمی تنها نسخه درمان همه آلام جامعه  است
وی تأکید کرد: برای جامعه خسته امروز که از انبوه آسیب‌های اجتماعی در رنج، است تنها یک نسخه می‌تواند درمان همه آلام جامعه باشد و آن بازگشت به سیره و سنت فاطمی است.
صالحی امیری همچنین با بیان اینکه عبور از چالش‌های موجود تنها به یک نسخه و الگو نیاز دارد و آن بازگشت به گفتمان فاطمی است، گفت: تربیت، مهارت، اخلاق و معرفت تنها در سنت حضرت رسول(ص)، حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) یافت می‌شود و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند الگوبرداری از این شخصیت‌ها هستیم.
انتهای پیام

captcha