مرمت بقعه عارف قرن پنجم هجری در کازرون به اتمام رسید
کد خبر: 3698148
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱

مرمت بقعه عارف قرن پنجم هجری در کازرون به اتمام رسید

گروه اجتماعی ـ سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون از اتمام طرح مرمت بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، محمد رضا معینی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون از اتمام طرح مرمت بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی خبر داد و گفت: این بنا در تاریخ 29 شهریور سال 56 هجری شمسی به شماره ثبت 1509 در فهرست آثار ملی ـ تاریخی ایران به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار معماری شهر کازرون به ثبت رسیده است.
وی گفت: استحکام‌بخشی، بازسازی تزیینات وابسته به معماری، گچ‌بری‌های بنا، نورپردازی داخلی طراحی و تعویض سیستم برق‌رسانی، عایق‌بندی پشت بام مقبره شیخ ابواسحاق در اسفندماه سال جاری تحت نظر کارشناسان پایگاه پژوهشی بیشاپورانجام پذیرفت.
بنابراین گزارش، شیخ ابواسحاق از عارفان بزرگ ایران در اواخر قرن چهارم و پنجم در پانزدهم رمضان سال 352 هجري قمري در ده اهرنجان در نورد كازرون دیده به جهان گشود و در سال 426 هجری قمری از دنیا رفت.
شیخ ابواسحاق درراستای ترویج دین اسلام با ساخت مسجدی در صحرای نورد کازرون و گسترش و توسعه بنای آن در مقام مسجد جامع، باعث شد تا با روی آوردن هر چه بیشتر مردم به این مسجد به تدریج خانه‌ها و عمارت‌های زیادی در حوالی آن ساخته شود و بدین ترتیب هسته مرکزی کازرون که پیش از آن، سه بخش جدا از هم به نام‌های نورد، دریست و راهبان بود شکل گیرد.
کتاب فردوس المرشدیه فی اسرار صمدیه مهمترین سیرت نامه شیخ ابواسحاق کازرونی نوشته محمودبن عثمان در سال 728 هجری قمری است که در آن به شرح زندگانی و اقدامات وی در جهت ترویج دین اسلام پرداخته شده است.
مقبره وی در ضلع شرقی مسجد جامع و در محله گنج‌آباد کازرون(محله کوزه‌گران) در داخل بنای کوچک مربع شکلی به ابعاد 4×4 که در طی چندین قرن دستخوش تحولات معماری گشته واقع شده است.
 انتهای پیام

captcha