حضرت فاطمه الگوی تمام بشریت است/ اسلام به زن، ارزش بخشید
کد خبر: 3698151
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

حضرت فاطمه الگوی تمام بشریت است/ اسلام به زن، ارزش بخشید

گروه اجتماعی- یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) الگوی تمام بشریت است، گفت: اسلام، زن را به عنوان عنصری پر تحرک در بطن جامعه می‌داند.

حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها الگوی زنان، بلکه الگویی برای همه انسان‌هاست. امام زمان (عج) در این رابطه می‌فرمایند: «حضرت زهرا (س) اسوه من است». امام حسن عسکری (ع) نیز می‌فرمایند: «ما بر همه آفرینندگان خدا حجت هستیم و فاطمه زهرا (س) هم برای ما امامان حجت است».

وی با بیان اینکه ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا (س) منحصر به‌فرد است، ادامه داد: حمایت از امامت و رهبری از ویژگی‌های برجسته ایشان است؛ زمانی که در مدینه همه از حمایت خاندان‌شان کنار کشیدند، ایشان تنها شخصیتی بودند که با تمام وجود از ولایت امام زمان خود دفاع کردند.

حجت‌الاسلام سروری اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی در کشورمان حدود 7 هزار شهید زن داشتیم که این‌ها از فاطمه زهرا (س) الگو گرفتند. مقام معظم رهبری نیز در بحث زن در هزاره سوم، فرمودند که زن ایرانی نه مانند زن غربی است که از او استفاده کالایی شود و نه مانند زن شرقی که گوشه‌ای در حالت سکون مانده باشد، بلکه میان این دو، شخصیتی باکرامت و باعزت به نام زن ایرانی- اسلامی است که می‌تواند الگویی برای تمام زنان عالم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم زن و جایگاه زن تا حدی ارزش دارد که یکی از سوره‌های آن به زنان اختصاص داده شده است. در هیچ‌کدام از مکاتب این عظمت و بزرگی برای زن وجود ندارد و اسلام تنها مکتب و دینی می‌باشد که شخصیت زن را در تمام ابعاد و با توجه به توانمندی‌ها و وظایف آنان در نظر گرفته است. 

 

اسلام به زن، ارزش بخشید

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از اندیشمندان فرانسوی می‌گوید تنها مکتبی که می‌تواند به زن کرامت و ارزش دهد. در قرآن و دین مبین اسلام، منظور از آیه 70 سوره اسراء «وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی ادَم؛ همانا فرزندان عالم را گرامی داشتیم» و یا آیه30 بقره « إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً؛ من در زمین جانشینی قرار می دهم» هم زنان هستند و هم مردان. خداوند اگر در قرآن دستور می‌دهد که به یاد ابراهیم باشید، دستور می‌دهد به یاد مریم هم باشید.

وی افزود: رهبر انقلاب روز زن را گرامی می‌دارند که این بیانگر نگاه درست و منطقی به زنان است. این نگاه امروزه در غرب وجود ندارد. در اروپا امروزه زن به عنوان یک کالا مطرح شده‌اند، امادر نگاه اسلام، زن به عنوان یک عنصر برای تکامل بشریت است. خداوند در آیه 11 سوره مبارکه تحریم می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ؛ و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است».

حجت‌الاسلام سروری در توضیح این آیه گفت: خداوند آسیه را به عنوان نمونه برای اهل ایمان معرفی می‌کند که در بطن کفر، خودش را رشد داد و به تکامل معنوی رسید و به عنوان الگو مورد توجه قرار گرفت.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: اسلام زن را به عنوان عنصری پر تحرک در بطن جامعه از نظر علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها می‌داند.

وی گفت: قبل از انقلاب تنها یک کارگردان زن داشتیم که تنها یک فیلم تولید کرد، اما امروز در عرصه کارگردانی و دیگر عرصه‌های هنری، زنان زیادی فعالیت دارند.

وی با بیان دیدگاه دیگر اسلام نسبت به زن که سیره مادری او است، خاطرنشان کرد: اسلام زن را کانون محبت می‌داند و خدا برای اینکه محبت خود را نشان دهد به مادر مثال می‌زند. قرآن در آیه 223 سوره بقره می‌فرماید: «نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ؛ زنان شما كشتزار شما هستند». این آیه زنان را به زمینی مثال می‌زند که اگر شرایط خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند محصول خوبی پرورش دهد. اگر زن وجود خود را پرورش دهد و به ارزش‌های الهی متصل شود، بهترین موجود را در خود پرورش می‌دهد.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (س) می‌فرماید: «زن را گرامی نمی‌دارد، مگر انسان با کرامت و به زن توهین نمی‌کند، مگر انسان پست و بی‌ارزش». در غرب کرامت و انسانیت و شرافت زن به معنای واقعی، رو به اضمحلال است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو تفکر در غرب موجب توقف آن‌ها شده است؛ اولا تفکر اومانیستی که عقیده دارد خدا باید از زندگی حذف شود. قرآن کریم در سوره 19 حشر می‌فرماید: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ و مانند آنان نباشید که به کلی خدا را فراموش کردند، خدا هم (حظّ روحانی و بهره ابدی) نفوس آنها را از یادشان برد، آنان به حقیقت بدکاران عالمند».

سروری اظهار کرد: خداوند می‌فرماید اگر مرا فراموش کردید، خودتان را فراموش می‌کنید و در این صورت متوقف شده و همپای حیوانات می‌شوید. در چنین شرایطی انسان مصداق آیه 12 سوره محمد است که می‌فرماید: «وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ؛ و آنان که به راه کفر شتافتند به تمتّع و شهوت‌رانی و شکم‌پرستی مانند حیوانات پردازند و عاقبت منزل آنها آتش دوزخ خواهد بود». 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ویلیام جیمز، روانشاس بزرگ آمریکایی می‌گوید: «اگر بشر می‌خواهد که از سقوط و انحطاط نجات پیدا کند باید به خدا و قیامت ایمان بیاورد». این بدان معناست که اروپا و غرب در حال بازگشت به ارزش‌های دینی می‌باشد، اما جامعه ما متاسفانه دچار بحران هویت دینی شده است.

وی با اشاره به تفکر دیگر غربی که تفکر فمینیستی است، ادامه داد: متاسفانه امروزه این تفکر با حرف‌های کسانی مثل علینژاد در جامعه ما حاکم شده است که دختران ما را بی‌حجابی تشویق می‌کند.

سروری افزود: حضرت زهرا (س) زمانی که دید سران سقیفه در حال از بین بردن دین و ارزش‌ها هستند، تمام قد ایستاد و امروز جامعه ما هم باید مانند ایشان در مقابل این جنگ نرم بایستد. غربی‌ها اعتقاد دارند مهم‌ترین کاری که برای از بین بردن جمهوری اسلامی می‌توانند انجام دهند، تغییر فرهنگ جامعه اسلامی ایران است.

سروری ادامه داد: غربی‌ها چادر مشکی را به چادر توری، چادر توری را به مانتوهای تنگ و کوتاه تبدیل کردند و تلاش می‌کنند روسری را هم از سر زن ایرانی بردارند و در آن صورت دیگر نیازی به تحریک مردم برای حضور در خیابان‌ها ندارند، بلکه چنین زنانی دیگر نمی‌توانند امثال حسین فهمیده‌ها، باکری‌ها و زین‌الدین‌ها تربیت کنند و آن زمان است که به گفته آنها چیزی از اسلام و انقلاب باقی نخواهد ماند.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: یک مقام بلندپایه آمریکایی در رابطه با پوشش زنان ایرانی می‌گوید هر زن چادری در کوی و برزن ایران، به منزله پرچم جمهوری اسلامی ایران است و لذا برای براندازی نظام باید حجاب را سست کنیم.

وی گفت: حضرت زهرا (س) به خاطر دفاع از ارزش‌ها و حدود الهی و زهد و ساده زیستی الگو هستند. در زمانی که باغ فدک با درآمد سالیانه 70 هزار درهم در اختیار ایشان بود، سلمان فارسی می‌گوید که من دیدم 12 وصله به چادر زهرا (س) وصل است. البته زهد به این معنای دل نبستن است. 

وی ادامه داد: ایشان در ازدواج به دنبال ارزش‌های الهی بود، اگر حضرت علی (ع) از فاطمه (س) خواستگاری نمی‌کرد، در عالم کسی هم تراز فاطمه(س) نبود. تمامی سخنان فاطمه زهرا (س) جامعه مسلمین را از بن بست نجات داده است. 

سروری گفت: ایثار و گذشت ایشان نیز الگویی برای ما می‌باشد ایشان سه شب پشت سر هم افطاری خود را به نیازمند بخشید و خداوند آیه هل اتی را در شان ایشان نازل کرد. عبادت و شب‌زنده‌داری ایشان نیز برای ما الگو است.

انتهای پیام

 

captcha