کد خبر: 3698157
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:
گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: حوزه علمیه حوزه معرفتی و دانشی است و تراث اسلام و اهل بیت در آن تولید، پردازش و حفظ می‌شود؛ بنابراین اولین توقع از حوزه این است که به لحاظ علمی و معرفتی شاخص‌های خود را حفظ کند.

تولید نظریات پشتیبان برای نظام ذاتی‌ترین وظیفه حوزه است/ آسیب‌های فراروی حوزه

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، امروز 17 اسفند در همایش حوزه انقلابی؛ مسئولیت‌های ملی و فراملی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ورود به سال‌روز مسئله حوزه انقلابی و تدوین منشور روحانیت به شاخصه‌های حوزه انقلابی از دید مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: اولین شاخصه حوزه انقلابی، پایبندی به اصول و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب به عنوان ذاتیات آن است.

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به دشمن و توطئه‌ها و تقوای سیاسی و اجتماعی کف مطالبات از حوزه است که در فرمایش رهبری نیز بر آن تاکید شده است بیان کرد: برخی تصور می‌‌کنند انقلابی بودن یعنی تسویه حساب نوین با حوزه علمیه و 90 درصد حوزه را غیر انقلابی خواندن است که دیدگاه تندی است، اما رهبری فرمودند: انقلابی بودن مقول به تشکیک و ذومراتب است.

مهاجرنیا تصریح کرد: ایشان فرمودند برخی قبلا انقلابی نبوده‌اند، ولی الان انقلابی شده‌اند و ایرادی ندارد و باید آنان را هم در زمره انقلابیون محسوب کنیم؛ این مسئله مورد تاکید رهبری قرار گرفته تا حوزه جذب حداکثری در مقوله انقلابی‌گری داشته باشند.

رئیس سابق دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه عنوان کرد: ایشان فرمودند انقلابی مثبت و منفی داریم؛ انقلابی مثبت به لحاظ نظری و عملی به انقلاب پایبند است اما کسی ممکن است به لحاظ فکری و نظری پایبند باشد، اما در عمل معتقد نیست که اینها را هم می‌توانیم با عنوان انقلابی منفی تلقی کنیم.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه علمیه بدون رودربایستی، خردمند و هوشمند، حوزه انقلابی است البته انقلابی‌گری مسئله ذهنی و توهمی نیست بلکه امری خارجی و عینی است و باید این شاخصه‌ها در حوزه و جهان قابل مشاهده و محسوس باشد.

وی با اشاره به یکی از مهمترین رسالات حوزه افزود: حوزه علمیه حوزه معرفتی و دانشی است و تراث اسلام و اهل بیت در آن تولید، پردازش و حفظ می‌شود؛ بنابراین اولین توقع از حوزه این است که به لحاظ علمی و معرفتی شاخص‌های خود را حفظ کند .

وی افزود: امروز نظام اسلامی به اسم حوزه ثبت شده است و تغذیه فکری آن نیز باید توسط حوزه انجام شود لذا اگر شاهد خلا هستیم حوزه کم گذاشته است؛ اگر نظریه بدیل و پشتیبان نداریم سبب شده تا تولید علوم انسانی اسلامی برای ما مشکل شود؛ وقتی تولید علم نمی‌شود یعنی حوزه کار نمی‌کند که متاسفانه به روی خودمان هم نمی آوریم و توجه هم نداریم لذا شاهد آسیب‌های جدی در ذاتی‌ترین رسالت حوزه داریم.

نقشه جامع علمی برای حوزه

مهاجرنیا تصریح کرد: نقشه جامع علمی برای اداره اسلام و تحقق شعارهای منشور روحانیت نداریم؛ در جایگاه تولیدی خودمان نیز شدیدا تردید کرده‌ایم و ضعف شدید در مدیریت‌های پژوهشی داریم و جای تاسف است که آخرین معاونت شکل گرفته در حوزه، معاونت پژوهشی بوده و ضعیف‌ترین معاونت هم هست.

وی افزود: امروز همه از بی اخلاقی و بی فرهنگی گلایه‌مند هستیم ولی نظریات بدیل را تولید نمی‌کنیم؛ 40 سال است در مورد حجاب یک مسیر را گرفته و پیش می‌رویم و دو گزینه یا باید بپوشند و یا نپوشند را پی گرفته‌ایم و راه سومی نداریم.

مهاجرنیا بیان کرد: شوروی به علت نبود نظریات علمی و اجتماعی، فروپاشی شد و چین هم همین مشکل را دارد ولی چین زرنگی کرد و پایه رشد خود را به سمت اقتصاد برد تا موفق شد وگرنه فروپاشی آن هم دور از ذهن نبود.

وی افزود: دومین آسیب در حوزه، عدم آینده‌نگری است ولی حوزه هنوز تصور می‌کند آینده‌نگری یعنی تخریب پشتوانه سلف صالح است و در حالی که دشمن برای صد سال آینده برنامه ریخته است ولی حوزه این مسئله را جدی تلقی نمی‌کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه عنوان کرد: سومین آسیب گرفتاری در دام تحجر و انفعال است؛ امام در منشور روحانیت، از این تحجر گریه می‌کنند و رهبری نیز از این متحجران گلایه دارند؛ اما بعد از 40 سال هنوز ما نتوانسته‌ایم رگه‌های انفعال و تحجر را از حوزه بزدائیم.

مهاجرنیا بیان کرد: حوزه از جریانات سیاسی جامعه خود نیز متاخر است و از این جریانات خط می‌گیرد و تابع است و منغعل.

وی افزود: فقدان مکانیزم حل تعارضات و مزاحمات از دیگر آسیب‌هاست، در علم اصول این مسائل حل شده است ولی در حوزه در بسیاری از موارد با تعارض روبرو هستیم ولی روی آن را می پوشانیم تا صدای آن در نیاید؛ امروز مسئولیت حل بسیاری از مشکلات مانند سیستم قضا بر دوش حوزه است؛ وارد حوزه عمل شده‌ایم ولی در عمل، به صورت پراگماتیسم عمل می‌کنیم.

وی بیان کرد: ناتوانی در اتصال وفاداری‌ها به نظام و اسلام از دیگر آسیب‌های حوزه است؛ هنوز وقتی سخن از ولایت است عمدتا ولایت اهل بیت و ولی فقیه مطرح است ولی میان این دو نتوانسته‌ایم ارتباط جدی برقرار کنیم و گاهی این دو را منفک از هم می‌دانیم.

وی افزود: حوزه قرار بود پدر معنوی و معرفتی نظام باشد و به آنان خط بدهد ولی الان دولتی می‌آید و حوزه وارد عرصه می‌شود و در دولتی دیگر حوزه را کوچ می‌دهند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: