به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی امروز 17 اسفند در همایش حوزه انقلابی؛ مسئولیت های ملی و فراملی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد گفت: جوهره حوزه انقلابی، پذیرش ماموریت اقامه دین در مقیاس بینالمللی و ملی است.
وی افزود: انقلابیگری عامل محوری هویتساز است و فضیلت زائد در حوزه محسوب نمیشود همچنین حوزه انقلابی صرفا به معنای فعالیت سیاسی و مشارکت از این نوع نیست.
پیروزمند بیان کرد: خاستگاه شکلگیری هویت، فرهنگ و خاستگاه فرهنگ، اسلام است و اگر هویت را جدی نگیریم با بحران هویت روبرو میشویم که منجر به بی نظمی، آشفتگی و حیرت و نادیده گرفتن خودجمعی خواهد بود.
این استاد و محقق حوزه علمیه با اشاره به رابطه انقلابیگری با هویت حوزه تصریح کرد: انقلابیگری رکن هویتساز در حوزه علمیه است؛ روحانیت و نهاد روحانیت دارای هویت جمعی است و باید این هویت شناخته و پاس داشته شود و اقامه دین نیز خاستگاه این هویت جمعی است.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی افزود: آن چه که روحانیت را از دیگران متمایز میکند اتصال هدفمند از فهم دین است ولی شرایط امروز روحانیت را وارد مقوله اقامه دینداری کرده است از این رو وظیفه او صرفا در فهم دین متوقف نیست؛ با دو دلیل میتوان ثابت کرد که مسئولیت روحایت اقامه دین است؛ یکی استناد به آیاتی از قرآن مرتبط با این مسئله و دیگری روایت«العلماء ورثة الانبیاء» است.
این استاد و محقق حوزه علمیه اظهار کرد: اگر حوزه علمیه در این مسئله کوتاهی کرده و به وظائف و الزامات اقامه دین تن ندهد با بحران هویت روبرو خواهد شد و این کوتاهی هم غیریت و وجه تمایز ما را بر هم میزند و هم تعامل ما را تضعیف خواهد کرد همچنین پاسخگویی به نیازهای جامعه مومنین نخواهیم داشت و در درون حوزه با مشکلات جدی مواجه میشویم.
استاد حوزه علمیه افزود: انقلابیگری به معنای پذیرش مسئولیت سیاسی در قبال حکومت نیست که البته این هم هست ولی محدود در این مسئله نیست.
وی افزود: محبوبیتیابی حوزه از طریق انقلابیگری محقق میشود که مولفههایی مانند زمانشناسی، عدم آشتی با مستکبران و ارائه نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اسلامی از مهمترین مولفههای این مسئله است.
این استاد و محقق حوزه علمیه، هدایت سیاسی را از شئون مهم روحانیت برشمرد و تصریح کرد: ارائه سبک زندگی اسلامی از مهمترین رسالتهای حوزه است ولی به هنگام و استوار در این زمینه ظاهر نشدهایم و از طریق فضای مجازی سبک زندگی وارداتی در فضای کشور نفوذ کرده ضمن اینکه حوزه موظف است نظریات اسلامی در مورد اسلامیسازی علوم انسانی را نیز پیاده کند.
پیروزمند بیان کرد: واکنشهای تند نسبت به علوم انسانی ناشی از این است که فهمیدهاند این مسئله عمق استراتژیک نظام اسلامی را تعیین و حفظ میکند به همین دلیل این مواضع تند بیان میشود.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی افزود: حریت توام با مسئولیتپذیری از دیگر رسالتهای حوزه است؛ برخی وقتها تصور میشود حال که قرار است ما از حاکمیت دفاع کنیم باید چشم خود را ببندیم و سکوت کنیم و از طرف دیگر بی تفاوتی و وابستگی به دولتها نیز درست نیست.
این محقق حوزه علمیه اظهار کرد: جهانیاندیشی و راه مقابله با دشمنان در این مقیاس از دیگر وظائف است همچنین در عرصه قدرت، تفکیک دوست از دشمن در محیط حوزه از مباحث دیگر سرنوشت ساز در حوزه انقلابی است.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان کرد: برخی پیوند میان سیاست و دین را قبول دارند و منفعل از دنیای مدرن هم نیستند؛ گروه دوم اسلام سیاسی را بر نمیتابند و گروه سوم نیز علوم و ابزارهای جدید را میشناسند ولی با غرب موافق نیستند بنابراین این گروهبندی ها باعث ستیز درون روحانیت میشود و باید با حوزه انقلابی، زمینه تفاهم ایجاد کنیم و گروههای دیگر را نباید مطلقا طرد کرد.
پیروزمند تصریح کرد: بازخوانی تکامل نظام آموزشی و پژوهشی حوزه و ارتباط بهینه با مردم در سطح عمومی و تخصصی بسیار لازم است و ارتباط از طریق فضای مجازی و مسئولیتها نباید سببب تضعیف این ارتباط شود.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی افزود: حوزه باید اسلامیت دانشها، ساختارها و محصولات تمدنی را تضمین کند و مسئولیت اصلی حوزه تشخیص اسلامیت است و تا هر جا اسلامیت امتداد پیدا می کند با شجاعت و قاعدهمندی، مسئولیت میپذیرد و جدا نیفتادن از جنبه سیاسی حکومت تنها بخشی از این مسئولیت است.
وی تاکید کرد: اگر این موضوع محقق شود در این صورت اگر بخشی از حوزه هم انقلابی نبود به بقیه آسیبی نخواهد زد و مهم این است که اکثریت به این مسئله پایبند و متذکر باشند.
انتهای پیام