ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3698252
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)

گروه فعالیت‌های قرآنی- خبرگزاری ایکنا یزد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر میزبان سه تن از بانوان حافظ و فعال قرآنی استان بود.

به گزارش ایکنا از یزد، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) میزبان سه تن از بانوان فعال و فرهیخته قرآنی استان بودیم و به پای صحبت های این بزرگواران نشستیم.
زینب صالح بیگ، بانوی فعال قرآنی و 33 ساله و صاحب دو فرزند که در حال حاضر به عنوان مربی مهد قرآن جوادالائمه یزد مشغول فعالیت است، در این نشست اظهار کرد: من علاقه زیادی به حفظ قرآن داشتم و دراوایل دانشگاه اکثر مواقع روش های حفظ افراد مختلف منتشره در مجلات دانشگاه را مطالعه و از آنها الهام می گرفتم و همان اوایل یک جزء قرآن را حفظ کردم.

کارگاه‌های آموزشی حفظ در طول سال استمرار داشته باشد

وی ادامه داد: کار سختی بود و به دلیل مشغله تحصیلی حفظ قرآن را رها کردم و وقتی تحصیل در دانشگاه به اتمام رسید به یزد برگشتم و زیر نظر خانم حیدری، استاد گرامی مهد قرآن حفظ را شروع و در مدت سه سال توانستم قرآن را حفظ کنم.ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)صالح بیگ با اشاره به اینکه در این راه از اساتید بزرگوار همچون بتول حیدری و مسلمی بهره بردم گفت: رتبه دوم حفظ کل در مسابقات تلاوت، رتبه دوم مسابقات دارالقرآن امام علی و تقریباً در مرحله استانی مسابقات حفظ قرآن کریم، هرسال رتبه اول را کسب کرده‌ام.
این بانوی قرآنی با اشاره به اینکه مسئولان باید بیشتر به حفاظ قرآن کریم توجه داشته باشند بویژه آنکه اگر روی آن‌ها سرمایه ‌گذاری شود، می‌ توانند حرف اول را در مسابقات کشوری و حتی بین المللی بزنند.
صالح بیگ ادامه داد: رتبه های استانی که در مسابقات کسب می شود تقریبا دست به دست می چرخد و برترین های هر سال یک تعداد افراد مشخص هستند و با توجه اینکه کارگاه های بعضا نصف روزه یا یک روزه در حاشیه مسابقات اوقاف برگزار می شود ولی در طول سال استمرار ندارد و اگر مسئولان از مربیان و داوران کشوری در زمینه حفظ دعوت کنند و حفاظ یزدی را با نکات مؤثر در این امر آشنا کنند، قطعا استان در زمینه حفظ قرآن نیز بیش از این خواهد درخشید و باید امکانی فراهم شود تا بانوان بتوانند در حضور اساتید شاخص به تلاوت بپردازند و محفوظات آنها سنجیده شود.
وی با اشاره به اینکه ده سال است افتخار مربیگری در مهد قرآن یزد را دارم گفت: حفاظ باید در زندگی و برنامه ها نظم داشته باشند و اولین اثر قرآن در زندگی خود را نظم دادن به کارها می بینم و به نظرم حافظ موفق کسی است که در زندگی نظم و در کارها برنامه ریزی داشته باشد.

تثبیت محفوظات در مسیر دانشگاه/کمبود محافل قرآنی ویژه بانوان
فائزه السادات قریشی نسب، دیگر بانوی فعال قرآنی در این نشست گفت: از سه سالگی فعالیت های قرآنی را آغاز و امکاناتی که در حال حاضر برای حفظ وجود دارد آن موقع وجود نداشت و با سن کمی که داشتم ادا کردن بعضی کلمات برایم مشکل بود و دراول دبستان موفق شدم زیر نظر استاد گرامی بی بی راضیه میرجلیلی هفت جزء قرآن را حفظ کنم.

ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)

وی ادامه داد: پس از مدتی به دلیل تغییر محل سکونت، نزدیک ترین محل برای شرکت در کلاسهای قرآن، جامعه القرآن بود ولی راه طولانی باید طی می کردم و از طرفی مربی حفظ حضور نداشت و من در رشته ترتیل فعالیتم را ادامه دادم و در آنجا حفظ از جزء 30 شروع و تا جزء 26 زیر نظر خانم نصیری حفظ کردم.
قریشی نسب افزود: کلاس ها به پنج نفر کاهش یافت و من کلاس پنجم حفظ قرآن را رها کردم که اولین ضربه ای بود که متحمل شدم ولی در مقطع راهنمایی قرائت را کار کردم و به مسابقات کشوری اعزام و توانستم در مقطع سنی شکوفه ها در سال 86 در ترتیل رتبه اول را کسب کنم.
وی ادامه داد: در دوره دبیرستان هفت جزء قرآن را تثبیت و دوباره رها کردم ولی خوشبختانه در زمان دانشجویی به دلیل مسیر طولانی تا دانشگاه قرآن را مرور و حفظ بخشی از قرآن را تثبیت می کردم.
این نخبه قرآنی گفت: این که از هر زمانی برای حفظ و مرور محفوظات استفاده کنم، از استاد شهید دانش به یادگار دارم، وقتی در مسابقات بودیم بنا به پیشنهاد ایشان مسیری را پیاده رفتیم که خانم تقی زاده از دوستانم کل این مسیر را در حال مرور محفوظات بودند و در اینجا من تشویق شدم که مسیرهای دانشگاه را پیاده و از این شیوه برای تثبیت و مرور محفوظات استفاده کنم.

ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)

قریشی نسب ادامه داد: حفظ قرآن در هر زمان و فرصتی غنیمت است و باید از زمان استفاده کامل داشته باشیم که در این صورت موفقیت حاصل خواهد شد.
این بانوی برتر در مسابقات بین المللی در رشته قرائت و ترتیل با اشاره به اینکه بخشی از قرآن را به صورت خصوصی زیر نظر خانم صالح بیگ فرا گرفتم گفت: متأسفانه کلاس های آموزشی در زمینه صوت و لحن قرائت و تحقیق در استان به ندرت برگزار می شود و کمبود محافل قرآنی ویژه بانوان احساس می شود که باید محافل ویژه بانوان با حضور اساتید به صورت مداوم در یزد برگزار شود تا بانوان این رشته بتوانند در حضور اساتید رفع اشکال کنند و سطح تلاوتشان بالا برود و با توجه به علاقه ای که داشتم به صورت خصوصی نزد اساتید این رشته می رفتم و آموزش می دیدم .
وی گفت: در پایان از مادرم به خاطر حمایت هایی که از بنده داشتند و همچنین مراقبت از فرزندم تشکر می کنم و از همسرم نیز تشکر ویژه دارم به خاطر حمایت هایشان و از آنجایی که حافظ هستند، آرزو دارند من هم حافظ کل شوم و از وقتی ازدواج کردم مشوقم در این راه بودند.

اعتماد به نفس در حفاظ پایین است/لزوم ایجاد محافلی برای جمع‌خوانی

بتول حیدری حافظ و بانوی نخبه قرآنی و 39 ساله نیز در این نشست گفت: حفظ قرآن را از سال 80 شروع کردم و وقتی در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل بودم به پیشنهاد یکی از دوستانم جمعه ها به کلاسی می رفتم، جلسه اول حضور یافتم و طبق تکلیف داده شده مبنی بر حفظ 24 آیه، نتوانستم در جلسه بعد حضور یابم.

ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)

وی ادامه داد: چند جلسه ای سر کلاس حاضر نشدم ولی تصمیم گرفتم 80 آیه را حفظ کنم. وقتی به کلاس برگشتم استاد از پشتکارم تعجب کردند و همان موقع جرقه حفظ قرآن در من زده شد ولی متاسفانه کلاس به حدی رسید که فقط من حضور می یافتم به طوری که کاملا منحل شد.
حیدری افزود: با تلاشی که داشتم و لطف پروردگار و حمایت خانم دهقان منشادی در امامزاده جعفر ع یزد حضور می یافتم و بخش های حفظ شده در حضور ایشان مرور می کردم.
وی با اشاره به اینکه با وجود مسیر تفت به یزد و سختی هایی که وجود داشت توانستم در طول سه سال قرآن را حفظ کنم گفت: اغلب در مسابقات دانشجویی تا مرحله منطقه ای رتبه برتر را کسب می کردم و توانستم در حفظ 20 جزء مرحله کشوری مسابقات قرآن دانشجویی رتبه سوم را کسب کنم.
این بانوی قرآنی کسب رتبه برتر مسابقات تفسیر نورالهدی، رتبه دوم و سوم مسابقات اداره کل در سال های 93 الی 96 و رتبه های برتر مسابقات اوقاف و بسیج را از جمله افتخاراتش برشمرد.

ایکنا یزد؛ میزبان بانوان فرهیخته قرآنی در روز ولادت حضرت زهرا(س)

این بانوی قرآنی با اشاره به اینکه از سال 83 به عنوان مربی در جامعه القرآن و سپس در مهد قرآن افتخار تعلیم قرآن را دارم گفت: اعتماد به نفس در حفاظ پایین است و باید جلسات و محافل قرآنی با حضور اساتید برجسته تشکیل شود تا حفاظ فرصتی برای محک زدن محفوظات خود داشته باشند و فرصتی برای در جمع خواندن برای آنها فراهم شود./انتهای پیام

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی

captcha