از توصیه آیت‌الله شاه‌ آبادی تا اشتغال روحانیت در شماره جدید خیمه
کد خبر: 3698481
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳

از توصیه آیت‌الله شاه‌ آبادی تا اشتغال روحانیت در شماره جدید خیمه

گروه ادب ــ تازه‌ترین شماره ماهنامه دینی، فرهنگی «خیمه» با پرونده ویژه «اشتغال روحانیت» منتشر شد.

از اشتغال روحانیت تا اولین هنری که با حسین(ع) بیعت کرد

به گزارش ایکنا؛ ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی با عنوان «خیمه» که به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حجت الاسلام محمدرضا زائری منتشر می‌شود، در تازه‌ترین شماره به عناوینی چون «ملاک‌های دین‌داری و نسبت دین و اخلاق»، «نرده‌های خیانت‌کار»، کلیاتی درباره مداحی و روضه‌خوانی»، «ایستاده در غبار»، «اولین هنری که با حسین(ع) بیعت کرد»، «سمفونی آخوندی»، گزارشی از شغل‌هایی که بسیاری از طلاب به آنها مشغولند، وقتی طلبه شدی می‌خواهی چه کاره شوی و ... پرداخته است.
سرمقاله این ماه، با عنوان «سازش یا سازگاری فرهنگی» که به قلم محمدرضا زائری نوشته شده، به موضوع تبلیغ دینی پرداخته است، وی در این سرمقاله دوران جدید را سخت‌ترین دوران تعامل نهادهای دینی و مؤسسات مذهبی با مخاطبان می‌داند و معتقد است؛ سازش با سازگاری فرهنگی تفاوت دارد و آنچه آسیب‌زا و مذموم است، انفعال سازش است نه هوشمندی سازگاری، زیرا اگر انسان و جامعه از موضع قدرت و رویکرد فعال به عرصه زندگی وارد نشود و مدیریت فرایند را به دست نگیرد بی‌تردید کمی بعد از موضع ضعف و با رویکرد انفعالی مغلوب خواهد شد.
آیت الله قائم مقامی درباره ملاک‌های دینداری و نسبت دین و اخلاق می‌گوید؛ گاه تصور ما از دینداری، اخلاص و کار برای خدا این است که مردم را نادیده بگیریم و با افتخار و صدای بلند بگوییم؛ «مردم را رها کن و فقط خدا را در نظر بگیر». این حرف به خودی خود درست است، اما اگر خوب فهمیده نشود، می‌تواند تبدیل به ماده و عنصر اصلی شرک و دوری از توحید شود.
حجت‌الاسلام معرفت؛ مهندسی که آخوند شده است، در گفت‌وگو با ماهنامه «خیمه» می‌گوید؛ پدرم یک روحانی سنتی بود. او درس‌خوانده حوزه علمیه کربلا و نجف بود و محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی امروز را تجربه نکرده بود و اعتقاد و تعصب خاصی روی روحانیت و لباس مقدس روحانیت داشت. شاید رفتار خوب پدرم در مسئله، مشوق اصلی من و برادرانم بود تا راهش را ادامه دهیم. منبع درآمد من هم از کار مهندسی است و هم فعالیت در حوزه. چون کار مهندسی فصلی است؛ با رکود ساخت و ساز در سال‌های اخیر متأسفانه کارهای ما هم تحت تأثیر قرار گرفته است.
وی در بخشی دیگر می‌افزاید: من مخالف نیستم که به برخی از منبری‌ها پول‌های زیادی داده شود، زیرا اولاً هیچ اجباری برای دعوت از آنها نیست، ثانیاً قطعاً میزان اثرگذاری یک کارشناس زبده از لحاظ کمی و کیفی به مراتب بیشتر از یک کارشناس ناشناخته است.
روحانی دیگری که کارشناس بینایی‌سنجی است و با عبا و عمامه به مطب می‌رود، می‌گوید؛ لباس خودش یک تبلیغ است، من به عنوان تبلیغ این لباس را می‌‍پوشم و این لباس را مقدس می‌دانم. امروز چند سؤال شرعی از من پرسیدند. این سؤال پرسیدن‌ها نشان‌دهنده این است که افراد در همه فضاها می‌توانند کار کنند. اوایل من به خاطر تبرکش از بعضی اساتیدی که دوست داشتند شهریه بدهند می‌گرفتم، اما بعد قطع کردم، چون خودشان قانونی گذاشتند که کسانی که شاغل هستند شهریه را رد کنند.
آیت‌الله شاه‌آبادی در توصیه خود به امامان جماعتی که می‌خواهند مسجدشان شلوغ شود، می‌گوید؛ نکته اساسی در موفقیت یک روحانی چشم‌پوشی از مال مردم است. توقع مادی نباید از احدی داشته باشد. حقوق گرفتن روحانی از مسجد به او ضربه می‌زند. امام جماعت در قدم اول باید اخلاص داشته باشد و هدایت مردم را وظیفه خودش بداند، دلسوز برای همه باشد نه دلخوش به چند پیرمردی که صف اول همه مساجد هستند. باید دلسوز جوانان باشد و آنها را جذب کند. پول گرفتن و حقوق گرفتن امام جماعت از مسجد یا امناء یا موقوفه هم از علل خلوتی مساجد است. چون اگر مسجد موقوفه داشته باشد، خورنده هم دارد. آن وقت اگر امام جماعت بخواهد بخورد هم مسجدش خلوت می‌شود، هم هیئت امنا با او بد می‌شود و هم مردم همیشه از او طلبکارند، ما در مسجد با اینکه موقوفه داشتیم پول از کسی نمی‌گرفتیم با این حال آن قدر برنامه اطعام در مراسمات داشتیم که معروف شده بود به رستوران. چرا؟ چون مردم مسجد را خانه خودشان می‌دانستند. امام جماعت را از خودشان می‌دانستند و بهترین فرش را خودشان می‌آوردند. در مراسمات پیش قدم می‌شدند و من هم خودم همپای آنها خرج می‌کردم.
در بخش دیگری از این ماهنامه با عنوان «نوا» گفت‌وگویی با مهدی امین‌فروغی درباره جایگاه موسیقی در اسلام و تشیع انجام شده است. وی در این زمینه عنوان می‌کند؛ حکما و فلاسفه شرق، مانند فارابی، ابن سینا، اخوان الصفا، غزالی و دیگران متفق القول هستند که موسیقی یک پدیده معنوی و روحانی است و بزرگان موسیقی ما مثل روح الله خالقی گفته‌اند که اگر تعزیه، نوحه و مرثیه‌خوانی وجود نداشت، ما الان چیزی به اسم موسیقی ملی نداشتیم و این حرف، حرف درستی است.
وی معتقد است؛ باید به پدیده‌های معنوی مجال بدهیم و با آنها زندگی کنیم، اما عصر سرعت و رسانه، عصر قداست‌زدایی است، یعنی مجال نمی‌دهند به شما که توقف کنید و یک پدیده‌ای در ذهن شما مقدس شود.

یادآور می‌شود، صدوبیست و پنجمین شماره ماهنامه «خیمه» ویژه بهمن و اسفند در 80 صفحه منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به قیمت 6 هزار تومان تهیه کنند.


انتهای پیام

captcha