بهترین زمان روزانه خود را به حفظ جدید اختصاص دهید
کد خبر: 3698713
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
مهارت‌های حفظ قرآن/ 6

بهترین زمان روزانه خود را به حفظ جدید اختصاص دهید

گروه فعاليت‌های قرآني: حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی گفت: سعی کنید در حفظ جدید چند درس جلوتر باشید، از راهکارهای مربوط به سخنرانی در جمع استفاده کنید، بهترین زمان روزانه خود را به حفظ جدید اختصاص دهید و با رعایت اصول و روش‌های حفظ کیفیت حفظ خود را بالا ببرید.

به گزارش ایکنا از قزوین با توجه به اهمیت حفظ آیات قرآن کریم بر آن شدیم تا ازاین‌پس مهارت‌های لازم را در این خصوص در گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی کشور ارائه دهیم. علاقه‌مندان به حفظ قرآن می‌توانند پرسش‌های خود را در این خصوص برای ایکنا در قزوین فرستاده تا پاسخ‌های راه‌گشا برای آن ارائه شود.
در این نشست با استاد «علیرضا نجفی» ارائه راه‌کارهایی برای مقابله با استرس، روش‌های حفظ ارتباط بین آیات و راهکارهای حفظ شماره آیات در هنگام حفظ اشاره شده است.

استرس در حفظ جدید: برای اینکه بتوانیم یک حفظ با نشاطی را تجربه کنیم علاوه بر اینکه باید به اصول و روش‌های حفظ تسلط کاملی داشته باشیم و سعی کنیم آن‌ها را دقیق و بدون کاستی انجام دهیم، باید نقاطی که موجب ایجاد استرس در مراحل حفظ می‌شود را شناسایی و راهکار مربوط به آن را بشناسیم.
یکی از این نقاط مربوط به حفظ جدید است به این دلیل که برای اولین بار به استاد تحویل داده میشود و زمان بسیار کمی از حفظ آن گذشته است میتواند عاملی برای ایجاد استرس در قرآن آموز شود.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای جلوگیری از استرس در حفظ جدید: سعی کنید در حفظ جدید چند درس جلوتر باشید، از راهکارهای مربوط به سخنرانی در جمع استفاده کنید، بهترین زمان روزانه خود را به حفظ جدید اختصاص دهید، با رعایت اصول و روش‌های حفظ کیفیت حفظ خود را بالا ببرید.

سعی کنید در حفظ جدید چند درس جلوتر باشید: همیشه سعی کنید 2 یا 3 یا 4 روز از برنامه حفظ روزانه خود جلوتر باشید از جمله مزایای این کار این است که ما آیات حفظ جدید را چند روز تکرار کرده‌ایم در نتیجه به تسلط قابل قبولی رسیده‌ایم و میتوانیم با آرامش و اعتماد به‌نفس بالاتری در کلاس آن آیات را ارائه دهیم.
همچنین گاهی با توجه به سبک زندگی ایرانی علیرغم برنامه‌ریزی ما خانواده یا اطرافیان برنامه کاری روزانه ما را با میهمانی‌های غیرمنتظره، گردش‌ها و درخواست‌ها... دچار اختلال می‌کنند یا مواردی که مشکلی یا بیماری و امثال آن پیش بیاید و نتوانیم حفظ جدید داشته باشیم حتی در مورد قرآن آموزانی که مدرسه می‌روند و در آن روز کلاس هم دارند درنتیجه وقت کم می‌آورند این شیوه کمک‌کننده خوبی است.

از راهکارهای مربوط به سخنرانی در جمع استفاده کنید: از جمله این تکنیک‌ها که یکی از سخنرانان معروف دنیا هم به آن اشاره می‌کند این است که در زمان سخنرانی گمان کنید پیش شما هیچ‌کس نیست. برای تحویل حفظ جدید هم باید این توانمندی را در خودمان ایجاد کنیم که انگاری برای خودمان می‌خوانیم.

ترتیب و ارتباط بین آیات: شیوه کلی حفظ آیات وحی را آموختیم اما یک نکته مهم و بسیار ظریف وجود دارد که حفظ شامل دو مرحله است یکی حفظ کلمات داخل آیه است و دیگری ترتیب و ارتباط بین آیات که از سخت‌ترین قسمت‌هاست و بیشترین امتیاز را حفاظ غالباً در این قسمت از دست می‌دهند و توجه نکردن به آن مانند موریانه‌ای داخل محفوظات می‌رود و آرام‌آرام آن از بین می‌برد و این‌گونه شروع میشود که آیه را می‌خوانیم و آیه بعدی یادمان نمی‌آید.

روش‌های حفظ ارتباط بین آیات: رمزگذاری معنایی تفسیری مفاهیمی، تمرین ابتدای آیات، تقویت حافظه تصویری، حفظ شماره آیات.

رمزگذاری معنایی تفسیری مفاهیمی: به این صورت است که مثلاً باید بدانیم در سوره بقره آیات سوم، چهارم و پنجم مربوط به متقین است «هدی للمتقین» که در آیه دوم گفته شد تصویرسازی میکنیم به ترتیب: الذین –والذین –اولئک علی –این سه آیه تفسیر ویژگی متقین است، اگر چه این بهترین راه است اما به دلیل اینکه تسلط به تفسیر لازم دارد قدری سخت‌تر از راه‌های دیگر است.

تمرین ابتدای آیات: ما باید در کنار تمرین روزانه که بهصورت همیشگی برای حفظ جدید، مرور و مباحثه انجام می‌دهیم ابتدای آیات را نیز بهعنوان یکی از تمرینات اصلی انجام دهیم مثلاً به این شکل بسم‌الله الرحمن الرحیم –الم-ذلک الکتاب-الذین یومنون-والذین یومنون-اولئک علی –در کنار این پرسش از ابتدای آیات چه در کلاس بدون در نظر گرفتن نمره و یا توسط هم مباحث یا دیگران بسیار مفید است.

تقویت حافظه تصویری: باید تصویر واضحی از صفحات قرآن کریم در ذهن ما باشد تا زمانی که صفحه‌ای را در ذهن فراخوان کنیم بتوانیم به‌راحتی تشخیص بدهیم اینجا کجای آیه است و ما چه آیه‌ای را جا انداخته‌ایم.

حفظ شماره آیات: حفظ شماره آیه نیز یکی از بهترین کارهایی است که به حفظ ارتباط بین آیات به ما کمک می‌کند ما به‌راحتی میتوانیم با استفاده از آن، یک آیه قبل، دو آیه قبل، سه آیه قبل یا برعکس آن یک آیه بعد و... را در ذهن فراخوان کنیم.
برای حفظ ارتباط بین آیات و همچنین برای پژوهش و تحقیق در آیات و مفاهیم به شماره آیه نیاز مبرم داریم بعضی افراد به این بهانه که در ریاضیات ضعیف هستیم پس در به خاطر سپردن شماره آیه هم مشکل خواهیم داشت از حفظ شماره آیات چشم‌پوشی می‌کنند به این عزیزان توصیه می‌کنم که حداقل یک جزء را با شماره آیه حفظ کنند.
اگر بعد از آن به این نتیجه رسیدند که از عهده آنها برنمی‌آید آن را رها کنند نه‌تنها مطمئن هستم که پشیمان نخواهید شد بلکه خواهید دید که در تثبیت و ماندگاری آیات هم علاوه بر کمک در پژوهش و ارتباط آیات، کمک شایانی به شما شده است.
میتوانید 10 صفحه را با شماره آیه و 10 صفحه را بدون شماره آیه حفظ کنید یک یا دو ماه آن را رها کنید و بعد این مدت دوباره به سراغ آنها بروید خواهید دید جایی که با شماره آیه حفظ کرده‌اید به‌راحتی برمی‌گردد اما جایی که بدون شماره آیه حفظ‌شده است به‌سختی یادآوری می‌شوند.

انتهای پیام

captcha