حفاظت از عقاید علویان به عنوان یک مکتب عرفانی بسیاری ضروری و مهم است
کد خبر: 3698767
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
آیت الله عاملی:

حفاظت از عقاید علویان به عنوان یک مکتب عرفانی بسیاری ضروری و مهم است

گروه اجتماعی- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: علویان به عنوان یکی از مکاتب قابل احترام برای ما در کشور بوده که خدمت به آنها وظیفه همه ماست و در همین رابطه حفاظت از عقاید علویان به عنوان یک مکتب عرفانی بسیاری ضروری و مهم می‌باشد

به گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اردبیل، روزگذشته، 19 اسفند ماه در دیدار با علویان ترکیه در اردبیل با اشاره به اینکه عقاید علویان محترم بوده و ما به دلیل اشتراکات فکری اجازه تخریب آن را به هیچ کس نمی‌دهیم، اظهار کرد: علویان به عنوان یکی از مکاتب قابل احترام برای ما در کشور بوده که خدمت به آنها وظیفه همه ماست و در همین رابطه حفاظت از عقاید علویان به عنوان یک مکتب عرفانی بسیاری ضروری و مهم می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه نباید هرگز اجازه دهیم علویت منهای اسلام به خواست دشمن شکل بگیرد، افزود: حضور علویان در کشور مایه افتخار است و علویان طایفه‌ای هستند که 12 امام را قبول دارند و در همین رابطه به دلیل عقاید مشترک ما منت‌دار علویان هستیم و استان اردبیل به عنوان محل استقرار و شکل‌گیری صفویه خدمتگذار علویان می‌باشد و همواره در طول تاریخ شاهد ارتباط خوب علویان با شهر اردبیل بودیم.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قزلباشها با کلاه 12 پر توسط شاه اسماعیل صفوی شکل گرفتند، ادامه داد: به واسطه قزلباشها اردبیل به مهد عرفان تبدیل شد و مناطق مختلف شهر اردبیل به نام پیر و شاه نامگذاری شده است که به همین دلیل تیمور لنگ اردبیل را بست اعلام کرد که در واقع به معنی عدم تعرض به هر فردی بود که وارد شهر می‌شد.
عاملی تصریح کرد: به دلیل مشترکات بسیاری در بین علویان و ما سعی خواهیم داشت تا ارتباط اردبیل با علویت را بسیار بیشتر کنیم و در همین زمینه تا یک ماه آینده در جمع علویان آنکارا نسبت به تبیین جایگاه اردبیل و جایگاه علویان خواهیم پرداخت و در این زمینه از تمام توان خود استفاده کرده و اهتمام خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: 400 سال است با کشور ترکیه همسایه و دوست هستیم و در مراودات سیاسی تا مراودات تجاری و صادراتی همه و همه به نحو احسن انجام می‌شود و خوشبختانه امروزه رابطه ما با این کشور به حدی هست که بتوانیم در مواقع ضروری به نیاز یکدیگر بشتابیم.
حسین دده‌کاردن، نماینده علویان ترکیه نیز در این مراسم به علاقه‌مندی علویان به شیعیان اشاره و بیان کرد: علویان علاقه و ارادت خاصی به شهرهای تبریز و اردبیل به دلیل مراکز استقرار صفویان دارند و این علاقه و ارادت را در طول سالهای متمادی گذشته به وضوح نشان دادند.
دده‌کاردن با بیان اینکه علویان کتب مرتبط با شیخ صفی‌الدین و شاه اسماعیل را مطالعه کرده و ارادت خاصی به این دو شخصیت خاندان صفوی دارند از احترام و ارادت خاص علویان به عقاید شیعی و شیعه‌های ایران خبر داد.
وی از ادامه دوستی و همکاری علویان با شهر اردبیل و شهر آذربایجان شرقی ابراز خوشحالی کرده و گفت: امیدواریم تا رابطه علویان با هیچ یک از این شهرها در طول سالهای آتی و با گذر زمان کمرنگ‌تر نشود بلکه روز به روز بر صمیمت و مودت بین آنان بیشتر و افزون‌تر گردد.
انتهای پیام

captcha