بررسی آینده بانکداری اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی بین‌الملل»
کد خبر: 3699081
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

بررسی آینده بانکداری اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی بین‌الملل»

گروه اقتصاد ــ کتاب «بانکداری اسلامی بین‌الملل» اثر مهدی رضوی و حسن گلمرادی آدینه‌وند، از سوی انتشارات سمت به چاپ رسیده است.

بررسی آینده بانکداری اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی بین‌الملل»

به گزارش ایکنا، این کتاب در 9 فصل تدوین شده که فصل اول آن، سیر تکاملی بانکداری بین‌الملل، فصل دوم، مباحث بین‌المللی ارز و نظام پرداخت‌ها، فصل سوم، خطرپذیری و مدیریت خطرپذیری در بانکداری اسلامی و فصل چهارم به بررسی ابزارهای تأمین مالی اسلامی و بانکداری اسلامی بین‌الملل پرداخته است.
فصل پنجم کتاب، قواعد ناظر بر بانکداری بین‌الملل، فصل ششم، تجارت بین‌الملل و بانکداری اسلامی، فصل هفتم، بحران‌های بین‌المللی بانکی و بانکداری اسلامی بین‌الملل و در نهایت فصل هشتم این کتاب، آینده بانکداری اسلامی بین‌الملل را مورد ارزیابی قرار دارد است.
در بخشی از این کتاب می‎خوانیم: از اوایل دهه 1990 با گسترش فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه تجارت و تحرک آسان سرمایه بین مرزهای جغرافیایی، بین‌المللی شدن فعالیت بانک‌ها نیز تشدید شده است. از طرف دیگر طی سه دهه اخیر، بانکداری اسلامی نیز به عنوان یک بخش نوپا در سطح بین‌المللی در حال رشد و گسترش بوده است. امروزه گسترش فعالیت بانکداری اسلامی باعث شده است تا برخی از بانک‎های بزرگ بین‌المللی برای گسترش هرچه بیشتر بازار فعالیت‌های بانکی خود به ارائه خدمات بانکداری اسلامی روی آورند.
فعالیت بانکداری اسلامی در فضای بین‌المللی و جهانی شدن بدون شک فرصت‌ها و الزاماتی به دنبال خواهد داشت. این کتاب به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با بانکداری اسلامی بین‌الملل تدوین شده است.
در حال حاضر به دلایل مختلف بانکداری اسلامی توانسته است که به عنوان یک بخش نو پا در سطح بانکداری بین‌المللی مطرح شود به گونهای که حتی در کشورهای غیر اسلامی نیز گرایش به ایجاد بانک‌های اسلامی یا باز نمودن باجه‌های اسلامی در بانکهای بزرگ دیده می‌شود.
با توجه به اینکه نظام بانکداری مرکز ثقل مراودات تجاری و مالی بین‌الملل محسوب می‌شود و از طرف دیگر نظام مالی و بانکداری اسلامی دارای مجموعه‌ای از اصول و ویژگی‌های خاص خود است. بررسی بانکداری اسلامی در فضای بین‌الملل اهمیت فراوان دارد.
نبود یک کتاب درسی که که بتواند تحولات حوزه بانکداری اسلامی بین‌الملل را به طرز موشکافانه‌ای بررسی کند، نویسندگان کتاب را علاقه‌مند کرد تا کتاب حاضر را با توجه به احساس این نیاز و به منظور تقویت منابع علمی و آموزشی دانشجویان و کمک هرچه بیشتر به آموزش و پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص برای نظام بانکی به رشته تحریر درآورند.
هدف اصلی فراهم آوردن مطالب در دسترس، ساده و منسجم در خصوص بانکداری اسلامی بین‌الملل است؛ به نحوی که مبانی نظری و عملی بانکداری اسلامی بین‌الملل و تحولاتی که این حوزه را تحت تأثیر قرار داده، بررسی شوند.
این کتاب از جمله معدود کتاب‎هایی است که ضمن پرداختن به مبانی علمی و نظری، انواع مقررات و سازمان‌های درگیر بانکداری اسلامی بین‌الملل را مطالعه و بررسی کرده است و یک چارچوب مبنایی برای فهم هرچه بیشتر دانشجویان با مفاهیم بانکداری اسلامی بین‌الملل فراهم سازد.
یادآور می‌شود کتاب «بانکداری اسلامی بین‌الملل» اثر مهدی رضوی و حسن گلمرادی آدینه‌وند است که برای دانشجویان رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «بانکداری اسلامی بین‌الملل» به ارزش 3 واحد تدوین شده است، به همت انتشارات سمت با قیمت ۱۳۰ هزار ریال و در ۲۵۶ صفحه چاپ شده است.

انتهای پیام

captcha