چراغ سبز آمریکا به پیشروی داعش در افغانستان
کد خبر: 3699133
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
ایکنا بررسی می‌کند؛

چراغ سبز آمریکا به پیشروی داعش در افغانستان

گروه بین‌الملل - شاید هنوز اول راه است و یا شاید هم گروه تروریستی داعش همچون سرطان در افغانستان ریشه دوانده و روزی مشکلات زیادی را برای منطقه به بار خواهد آورد؛ در هر صورت، توجه ویژه به تحرکات جدید این گروه به ویژه پس از پایان فعالیت منسجمش در کشورهای عراق و شام، حائز اهمیت است.

 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
 
به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ مردم افغانستان که سال‌های طولانی قربانی تروریسم بوده‌اند در چند سال اخیر نیز با معضل فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور مواجه شده‌اند.

پس از گزارش مقامات افغانستانی در ماه دسامبر سال 2017 میلادی مبنی بر ورود شهروندان فرانسوی و الجزایری به منطقه تحت نفوذ داعش در «درزاب» افغانستان، مشخص شد که عناصر تروریستی برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به این کشور اعزام می‌شوند.
 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
انفجار تروریستی در کابل

عملیات‌های تروریستی
داعش دیگر در عراق و سوریه قدرتش را تا حدود بسیار زیای از دست داده است. حتی برخی معتقد هستند که داعش در این دو کشور پایان یافته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، این گروه تروریستی می‌خواهد افغانستان را به عنوان پایگاه قدرتمندی انتخاب کند. البته در سال‌های اخیر عملیات‌های انتحاری تروریست‌های داعشی در میان شیعیان افغانستان مدرکی دال بر صحت این موضوع است. از ماه نوامبر سال 2017 تا ماه دسامبر همان سال حداقل 24 علمیات تروریستی در افغانستان به وقوع پیوست که تعدادی از این حملات را داعش مستقیما بر عهده گرفت.

تهدید داعش برای افغانستان تنها از این جهت نیست که این کشور در محدوده جغرافیای خلافت خود خوانده داعش قرار دارد، بلکه از این زاویه دید باید به موضوع نگریست که افغانستان میدان رقابت القاعده، طالبان و داعش برای تصاحب قدرت محسوب می‌شود.
 
تعداد داعشی‌ها
بنابر اظهارات مقامات آمریکایی در افغانستان 600 الی 800 داعشی وجود دارد. برخی منابع نیز تعداد داعشی‌ها در افغانستان را حدود 1000 الی 3000 تن اعلام می‌کنند. اما روسیه این آمار را غیر واقعی توصیف کرده و تعداد‌ داعشی‌ها در افغانستان را بسیار بیشتر از رقم‌‌های موجود می‌داند.  
 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
ولایت ننگرهار افغانستان
 
مهم‌ترین پایگاه 
تعداد زیادی از تروریست‌های داعشی در ولایت ننگرهار فعالیت دارند. این ولایت که در شمال افغانستان قرار دارد، برخی مواقع نیز به صحنه نزاع میان داعش و طالبان تبدیل می‌شود. در ماه ژانویه 2016 طالبان علیه داعش اعلام جنگ کرد و ولایت ننگرهار میدان این درگیری‌ها بود.

مقامات افغانستانی تا سال 2015 میلادی حضور داعش در افغانستان را به نوعی صحیح نمی‌دانستند، اما اکنون آنان می‌گویند که حدود 3 هزار داعشی که بیشتر تبعه پاکستان و ازبکستان هستند، وارد افغانستان شده‌اند و این تعداد رفته رفته رو به افزایش است.

به نظر می رسد در سال 2018 مانند سال‌های پیشین برای افغانستان مشکلات امنیتی زیادی در پی خواهد خواهد بود. داعش از افغانستان برای جذب و تقویت نیرو و همچنین ایجاد منطقه‌ای امن برای حضور داعشی‌هایی که از عراق و سوریه گریخته‌اند، استفاده می‌کند.
 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
عناصر طالبان

رقابت میان گروهی

از طرفی دیگر داعش شاید شانسی را که در عراق و سوریه برای پیشروی دارد را در افغانستان نداشته باشد. یکی از دلایل اصلی این موضوع رقابت میان داعش، القاعده و طالبان است که این سه گروهک را رو به روی دیگر قرار خواهد داد.

آمریکا، روسیه را به حمایت از گروه طالبان متهم می کند، اظهاراتی که همواره از سوی روسیه رد شده است. از طرفی هم گمانه زنی‌هایی وجود دارد که سیاست آمریکا در مقابله با روسیه حمایت پنهانی از گروه داعش و همچنین در ظاهر از دولت افغانستان می‌باشد.
 
چراغ سبز
اما علی‌رغم رقابت میان گروه‌های تروریستی در افغانستان ظاهرا داعش پیشروی‌هایی هم داشته است. در ماه دسامبر سال 2017 داعش اعلام کرد که پس از درگیری با طالبان 18 روستا را تصرف کرده است. این ادعای داعش در صفحه 108 از نشریه «النبأ» وابسته به این گروه تروریستی مطرح شد.
 
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در واکنش به این موضوع ضمن تأیید پیشروی‌های داعش در افغانستان، از برنامه ریزی برای جنگ با داعش خبر داد.

سخنگوی طالبان همچنین مسائلی را مطرح کرد که از دست‌های پشت پرده آمریکا در انتقال داعش به افغانستان حکایت دارد. وی گفت: «جنگده‌های آمریکا از پیشروی داعش حملات هوایی می‌کند.»
 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
داعش از کودکان استفاده می‌کند

تهدیدی برای روسیه
ایگور لیاکین فرولوف (İgor Lyakin-Frolov)، سفیر روسیه در تاجیکستان در ماه نوامبر سال 2017 طی گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، تعداد داعشی‌ها در افغانستان را چندین هزار نفر برآورد کرده بود.

وی در این رابطه، می‌گوید: «داعش نه تنها برای افغانستان بلکه برای آسیای میانه تهدید بزرگی است. حتی برخی عناصر تروریستی از طالبان جدا شده و به داعش می‌پیوندند.»
 
تلاش داعش برای پیشروی در افغانستان با چراغ سبز آمریکا / در حال تکمیل
نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان

«ضمیر کابلوف» نمایند ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان نیز طی سخنانی در گفتگو با اسپوتنیک این سخنان را مطرح می‌کند:

«اعضای داعش برای جنگ علیه آمریکا و دیگر نظامیان خارجی به افغانستان نمی‌آیند، بلکه به این کشور آمده‌اند تا پایگاهی را برای گسترش به سمت شمال و آسیای مرکزی ایجاد کنند. مسکو، از افزایش شمار تروریست‌های داعش در شمال افغانستان یعنی نواحی مرزی با تاجیکستان و ترکمنستان ابراز نگرانی می‌کند. روسیه از اولین کشورهایی است که نسبت به حضور داعش در افغانستان هشدار داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 10 هزار داعشی در افغانستان حضور دارند و پپش‌بینی می‌شود که با پیوستن پیکارجوهای داعشی که از سوریه و عراق به این کشور می‌آیند، شمار آنان افزایش یابد. داعش می‌خواهد از افغانستان به سمت مناطق روسیه گسترش یابد.»
 
سخن آخر
در پایان می‌توان گفت شاید هنوز اول راه است و یا شاید داعش همچون سرطان در افغانستان ریشه دوانده و روزی مشکلات زیادی را برای منطقه به بار خواهد آورد. برای مردم افغانستان که سال‌های طولانی با معضل تروریسم رو به رو بوده‌اند پذیرش پیشروی داعش در این کشور بسیار نگران کننده است.

آنچه از شواهد بر می‌آید این است که ایالات متحده از داعش به عنوان ابزار ایجاد تهدید‌های امنیتی برای کشورهای منطقه استفاده می‌کند تا بحران‌های جدیدی را شکل دهد. هوشیاری کشورهای منطقه برای مقابله با طرح‌های آمریکا امری بسیار ضروری است.

گزارش از: مرتضی کریمی

انتهای پیام
captcha