خطر دین‌داری التقاطی و فرجام خطرناک آن در دنیا و آخرت
کد خبر: 3699173
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
آیت‌الله ری شهری بیان کرد؛

خطر دین‌داری التقاطی و فرجام خطرناک آن در دنیا و آخرت

گروه اندیشه ــ آیت‌الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه پایه‌گذار دین‌داری التقاطی، شیطان است، گفت: خدای متعال در قرآن کریم نسبت به خطر التقاط و افرادی که بخشی از دین را می‌پذیرند و بخشی را رها می‌کنند و کسانی که به احکام فردی عمل می‌کنند اما نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت‌ند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشد.

خطر دین‌داری التقاطی و فرجام خطرناک آن در دنیا و آخرت

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت‌الله محمدی ری شهری، تولیت این آستان در جلسه تفسیر هفتگی خود با استناد به آیه 85 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: در این آیه شریفه آمده است که: «آیا به بعضی از کتاب ایمان می‌آورید و بعضی دیگر را کافر می‌شوید؟ و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نیست»، در این آیه شریفه «خِزی» به معنای ذلت و خواری است و خدا در موارد متعددی آن‌ها را خوار و ذلیل نمود، البته در انتهای آیه شریفه تصریح شده است که به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده‌اند، روز قیامت به طرف شدیدترین عذاب برمی‌گردند و خداوند ازآنچه بشر انجام می‌دهد، غافل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در آیه 85 سوره مبارکه بقره نسبت به خطر التقاط و افرادی که بخشی از دین را می‌پذیرند و بخشی را رها می‌کنند و به کسانی که به احکام فردی عمل می‌کنند ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت اند، هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه توضیح آيه 85 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: خدای متعال بنی‌اسرائیل را سرزنش می‌کند که با وجود پیمان و میثاقى که داشتند، همدیگر را کشتند و یکدیگر را از سرزمین‏‌ها و خانه‌های شان بیرون کردند و به عاقبت سختی دچار شدند، می‌توان گفت نشانه ایمان واقعی التزام عملی به احکامی است که حتی مطابق میل انسان نباشد.

آیت‌الله محمدی ری شهری همچنین با استناد به آیات 30 تا 34 سوره مبارکه بقره گفت: خدای متعال می‌فرماید: «به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند، مگر ابلیس که خود دارى کرد و تکبّر ورزید و از کافران بود»، از این روی، بنیانگذار دین التقاطی، شیطان است که سال‌ها به عبادت می‌پرداخت اما از دستور خدای متعال سرباز زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با استناد به روایتی در شان نزول آیه شریفه «وَإِنْ كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا..»(اسراء/73) گفت: این آیه طبق روایت درباره قبيله‌ای است که به پيامبر(ص) گفتند: ما حاضريم مسلمان شويم، با شما همراهي کنيم اما به سه شرط: اول اينکه شما در نمازتان خم مي‌شويد و سپس به خاک مي‌افتيد و سجده مي‌کنيد، اين‌ کار برای ما بسيار دشوار است. اين کار را از ما برداريد. روي خاک افتادن، در ‌شأن ما نيست چون آن‌ها از اشراف بودند و تکبر و تفرعن داشتند؛ دوم اینکه بت‌ها را به دست خود نشکنيم؛ و سوم آنکه، يک سال ديگر از بت لات استفاده کنيم. در این باره قرآن مي‌فرمايد: «ای پیامبر! نزديک بود که تحت تأثير قرار بگيری» و سپس خدای متعال می‌فرماید: « اگر چنين کاری کرده بودی، دو برابر آنچه ديگران در چنين موردی مجازات مي‌شدند، تو را مجازات مي‌کرديم، و ديگر هيچ‌کس در‌برابر خدا تو را ياري نمي‌کرد».

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان پس از تبیین انواع کفر و کفار تصریح کرد: مقصود از کفاری که در آیه ششم سوره بقره به آن‌ها اشاره شده و دعوت پیامبر اکرم(ص) و هشدار او در آنها تأثیری ندارد هر غیر مسلمانی نیست، بلکه کسانی است که پس از بعثت پیامبر(ص) و روشن شدن حقیقت در برابر او ایستادند و نبوت را انکار کردند یعنی همان کافران معاند و لجباز.

یادآور می‌شود، جلسات تفسیر قرآن آیت‌الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌گردد.

انتهای پیام

captcha