جهالت و غفلت؛ عوامل بدبختی بشر
کد خبر: 3699198
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
در تفسیر سوره مبارکه هود مطرح شد:

جهالت و غفلت؛ عوامل بدبختی بشر

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان در خصوص مهم‌ترین پیام آیات ۴۸ و ۴۹ سوره مبارکه هود، اظهارکرد: مهم‌ترین عامل اصلی بدبختی و هلاکت مردم جهالت و غفلت است.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، امروز دوشنبه، ۲۱ اسفند در جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در جمع مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد لرستان برگزار شد، گفت: حضرت نوح(ع) زمانی به رسالت مبعوث شد که از زمان آدم تا نوح مردم به‌تدریج دنبال خرافات رفته بودند.
وی با بیان این‌که در زمان نوح اغلب مردم کافر شده بودند، ادامه داد: خداوند به نوح فرمود این قوم دچار ضلالت و خرافه‌پرستی هستند، این در حالی‌است که نوح ۹۵۰ سال تبلیغ کرد و طی این مدت عده کمی ایمان آوردند و اغلب به‌دلیل دلبستگی به مال و دنیا ایمان نیاوردند.

کشتی نوح از معجزات الهی بود

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که خداوند متعال به نوح دستور ساخت کشتی داد، خاطرنشان کرد: ابعاد این کشتی ۳۰۰ در ۶۰۰ متر بوده و ارتفاع آن ۸۰ متر و در ۹ طبقه ساخته شده بود، کمااینکه کشتی نوح از معجزات الهی بوده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: بعد از ساخت کشتی عذاب الهی نازل شد و در آن زمان عذاب الهی دنیا را فرا گرفت و از جمله کسانی که هلاک شدند فرزند و همسر نوح بود .
امام‌ جمعه خرم‌آباد افزود: سیل زمان حضرت نوح ۶ ماه طول کشید یعنی شش ماه نوح و یارانش در کشتی بودند بعد از آن باران قطع شد آب فروکش کرد.

جهالت و غفلت؛ عوامل بدبختی بشر

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که آیه ۴۸ و ۴۹ در سوره هود به فروکش کردن کشتی نوح اشاره دارد با بیان این‌که ۲۵ آیه از سوره هود در مورد داستان حضرت نوح است، تصریح کرد: آیه ۴۸ سوره مبارکه هود بیان‌کننده فروکش کردن طوفان زمان نوح بود.
وی افزود: در قرآن به دو نفر دستور به هبوط داده شده یکی در مورد حضرت آدم و دیگری در مورد حضرت نوح آمده است کمااینکه هبوط به‌معنای فرود آمدن است و خداوند فرمود فرود بیا با سلام از ما و برکاتی که از ما نازل می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که وقتی طوفان آمد آثار مخربی به جا گذاشت تا جایی‌که مراتع حاصلخیز را ویران و باغ‌ها و درختان را قطع کرد، ادامه داد: این سیل آثار حیات را از بین برد، آب‌ها آلوده شده بودند و مردارها را از دل زمین بیرون آمده بودند و انواع گیاهان و حشرات نابود شده بود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: حضرت نوح نسبت به آلودگی آب‌ها و کشاورزی و کشت درخت و زراعت و باغ احساس خطر کرده بود اما خداوند وعده داد که نوح فرود بیا زیرا سلامتی شما تضمین شده است و غصه روزی باغ و زراعت را نخور ما برکات را بر شما و مومنینی که با تو بودند و امت‌هایی که بعد از شما می‌آیند نازل می‌کنیم.

قهر خدا همیشه با مهر خدا همراه است

امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: خداوند به نوح اطمینان داد و فرمود گرچه ممکن است عده‌ای بعد از آن دچار کفران شوند و دچار عذاب شوند‌، کمااینکه نکات اخلاقی و تربیتی این آیه آن است که قهر خدا همیشه با مهر خدا همراه است.
این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که اگر قوم نوح هلاک شد در مقابل برکات دوباره بر آن‌ها نازل شد، گفت: قهر و مهر با هم همراه هستند خداوند قوم نوح را هلاک کرد اما برکات و رحمت را بر آنان نازل کرد.
وی با بیان این‌که همیشه قهر و مهر با هم هستند، خاطرنشان کرد: نه قهر تنها، نه مهر تنها، هم تشویق و هم تنبیه با هم باشد.
آیت‌الله میرعمادی افزود: در آیه ۴۸ و ۴۹ سوره مبارکه هود مهم‌ترین عامل بدبختی و هلاکت مردم جهالت و غفلت بیان شده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر این‌که بدبختی بشر در جهالت و غفلت است، افزود: در روایت آمده جهل ریشه همه بدبختی‌ها و غفلت مایه هلاکت است این در حالی‌است که در زیارت اربعین آمده است که امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد برای اینکه مردم از جهالت نجات پیدا کند.

استقامت؛ رمز موفقیت در برابر سختی‌ها

امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که قیام امام حسین(ع) منشا بیداری است، تصریح کرد: نکته سوم آیه ۴۸ سوره مبارکه هود آن است که انسان مؤمن در برابر مشکلات صبور و مقاوم است، زیرا استقامت رمز موفقیت است و خداوند در قرآن دستور به صبر در برابر مشکلات و سختی‌ها داده است.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: مردم ما در هشت سال جنگ تحمیلی در برابر توطئه‌های دشمنان استقامت کردند و پیروز شدند، کمااینکه خداوند متعال می‌فرماید پایان کارها ازآن اهل تقواست و بدانیم مبارزه حق و باطل همیشگی است و پیروزی با متقین است.
وی گفت: همواره جبهه حق و باطل در مقابل همدیگر هستند و عاقبت پیروزی با متقین است بدین معنا که ما معتقدیم امام زمان(عج) ظهور می‌کند و دولت امام زمان(عج) دولت متقین است.
آیت‌الله میرعمادی با طرح این سوال که چرا خداوند سرگذشت پیامبران را ذکر کرده است است، تصریح کرد: دلیل بیان داستان پیامبران در قرآن برای عبرت‌آموزی تاریخ و کسب تجربه و پی بردن به ناکامی‌ها و پیروزی‌هاست.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: آثار پیشینیان را برای عبرت‌آموزی و پی بردن به ناکامی‌ها می‌خوانیم.
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: حضرت نوح هزار سال زحمت کشید اما مایوس نشد تاریخ پیامبران برای ما الگوست و برای ما درس است که مؤمن هیچ‌گاه مایوس نمی‌شود و همواره با امید در پیشرفت و رشد و تعالی است.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: مؤمن از جهالت و غفلت به دور و سرشار از امید و تلاش است کمااینکه پایان داستان نوح در دو کلمه خلاصه می‌شود مقاومت کنید که عاقبت ازآن اهل تقواست.

انتهای پیام

captcha