دانشجو از محیط دانشگاه و ابزار علمی استفاده عقلانی کند
کد خبر: 3699206
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

دانشجو از محیط دانشگاه و ابزار علمی استفاده عقلانی کند

گروه اجتماعی-پژوهشگر فرهنگ عامه گفت: دانشجو از سایر اقشار مردم متفاوت است، مشروط به آن که دانشجو بتواند از محیط دانشگاه و ابزار استفاده عقلانی کند.

به گزارش ایکنا از اردبیل، محمد زینالی اُناری، پژوهشگر فرهنگ عامه، روز گذشته 28 فروردین ماه در نشست دانشجویی به «الزامات سبک زندگی دانشجویی در عصر جهانی شدن» که همت مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری دانشگاه فرهنگیان اردبیل برگزار شد، به مفهوم سبک زندگی اشاره کرد و افزود: سبک زندکی یک مفهوم اکادمیک خاصی دارد که باورهای رایج در کشور ما در خصوص این معنا، بیشتر با مفهومی سازگار است که با معنای زندگی شناخته می شود.
وی با اشاره به مفاهیم آشنا برای دانشجویان افزود: مفاهیمی چون موقعیت و شغل که با محیط زندگی و طبقه اجتماعی مشخص می شوند، بر سبک زندگی موثرند و با ابرازها، مهارت ها و روابط انسانی خاص هر موقعیت و شغل در روابط انسانی نمایان می شوند.
زینالی با اشاره به اهمیت «منش» در سبک زندگی دانشجویی، این گروه را متفاوت از سایر گروه های جامعه عنوان کرد و ادامه داد: هر سبک زندگی به خلق آداب و رسوم و منش خاصی می انجامد که برای دانشجو با توجه به موقعیت، محیط، ابزارها و مهارت هایی که دارد با سایر اقشار مردم متفاوت است، مشروط به آن که دانشجو بتواند از این محیط و ابزار استفاده عقلانی کند.
پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه سبک زندگی را به جز وضعیت مالی و مکان، انعکاسی از الگوی تفکر دانست و گفت: امروزه کشورمان بدلیل داشتن منابع انسانی جوان و مشتاق علم، قاطبه اصلی جمعیت آن در دانشگاه ها حضور یافته و زندگی دانشجویی را تجربه می کنند. جوان بودن و پرشور و نشاط بودن، پویابودن، متکی برخود بودن و داشتن تعاملات و در معرض تفکرات و فرهنگهای مختلف قرارگرفتن از جمله انگاره های موثر بر این سبک از زندگی است.
مسئول مرکز مطالعات و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل در ادامه بیان کرد: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می شود هویت کسب می کند و درک مثبت به خود و عملی که انجام می دهد دارد و هدف او در مرحله اول ورود به دانشگاه، یادگیری و مهارت آموزی است.
زینالی تاکید کرد: اصلی ترین عملی که در دنیای جدید پیش روی ما قرار دارد، ساختن است و سازندگی در هویت یک دانشجو مستتر است چرا که برفرض مثال دانشجویان علوم تربیتی به قصد پرورش انسان های سالم تحصیل می کنند.
وی با اشاره به نظریه جهانی شدن و از میان رفتن مرزهای ذهنی اشاره کرده و افزود: در عرصۀمحلی، انسان محصور در مکان است و برای مکان دیوار می سازد، حال آن که جهانی شدن با ابزارهایی که دارد، دیوارهای ذهنی را برداشته و ممکن است کل جهان را به هم شبیه کند. نظریه دیگری این جهان را محصور در یک امپراطوری می بیند که لازم است عوام یعنی اقشاری که در جایگاه کارگر در جامعه صنعتی را دارند، با قدرت مواجه شوند، اما در این کارزار نیازمند فاعلیتی برای داشتن و ساختن زندگی خود هستند.
زینالی با اشاره به مصرف تکنیک در توسعه و ساخته و پرداخته کردن جامعه، افزود: در کشورهای رو به رشد، طراحی ماهیت و قطعات لازم برای کارخانه ها توسط کشورهای پیشرو طراحی، تولید و راه اندازی می گردد چرا که امروز در دنیا طرح و اندیشه روز آمده است و خیلی ها سعی دارند مزیت های جدید طراحی کنند چرا که در حال حاضر ارزش ها و تجربه های متفاوتی مورد قبول واقع و سپس به زودی رد می شوند.
وی تاکید کرد: در جامعه کنونی اگر بخواهیم صاحب فعل و عاملیت باشیم، این زحمت بر عهده ی نهادی است که دانشجویان در آن مکان قرار دارند تا بتوان در برابر مشابهت یا هیچ شدنی که به اصرار جهانی شدن رخ می دهد، عرض اندام کنیم و این فرصت به جر گفت گوهای سازنده در دانشگاه و جامعه میسر نمی شود.
وی اظهار کرد: سبک زندگی دانشجو، باید بتواند از این موضع فکری متأثر شود و تنها به موقعیت مکانی و طبقه و تمایز ظاهری دانشجو بسنده نکند، اگر دانشجو بخواهد در همان ساختار فکری که سابق بر این به تولید اقشار فرادست و فرودست می انجامید اندیشه کند، تعاون و همکاری برای ایستادن در برابر جهانی شدن، رخ نخواهد دارد.
این پژوهشگر با انتقاد از آماده خوری در دانشگاهها تصریح کرد: نباید بگذاریم هیچ شدن تولید علم را به فرم تبدیل کرده، فاعلیت را از میان بردارد، دانشگاهها مهد تفکر نقادانه و تولید علم است و در دانشگاهها باید با زایش اندیشه، مدافع ارزش های ماندگارمان باشیم.
انتهای پیام

captcha