کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3699219
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» در اردبیل برگزار شد

گروه اجتماعی- کارگاه یک روزه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» روزگذشته 20 اسفند ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایکنا از اردبیل، دکتر محمد رضا رجب نژاد، عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبيل در این کارگاه گفت: چهار روش طبی داریم که یکی طب رایج، طب سنتی، طب مکمل و یکي هم طب اصیل اسلامی است که در هر کدام نوع نگرش به بیماری و درمان متفاوت است و تشخیص و درمان هم، فرق دارند چون نگاه آنها به انسان متفاوت است.
مدرس كارگاه تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی اضافه كرد: روش هاي سنتي انرژی های بدن را یک جوری نگاه می کند که طب رایج قبول نمی کند و اگر انسان عالم باشد رد نمی کند چون غلط نیستند بلكه نوع نگاهشان به انسان متفاوت است.
عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبيل به اهمیت اصول و فلسفه طب اشاره کرد و گفت: چیزی که امروز در علوم پزشکی به آن اهمیت نداده اند، غفلت از فلسفه طب است.
این استاد دانشگاه اهمیت نوآوری را بیان کرد و افزود: اگر بخواهید نوآوری داشته باشید باید علم حفظ الصحه بدانید.
رجب نژاد ادامه داد: ایرانی ها خدمت بی نظیری به دنیا و جهان در رشته پزشکی انجام داده اند چه در دوره باستان و چه در دوره تمدن اسلامی و پدر طب اطفال ذكرياي رازی است و اولین کسی است که طب اطفال را جدا کرد و رشته جدیدی ابداع کرد.
وی گفت: سبک زندگی، طراحی منازل و منطقه ای که زندگی می کنیم همه با سلامتی انسان ارتباط دارند.
رجب نژاد به دوره صفویه اشاره کرد و گفت: در دوره صفویه بسیاری از بیماری های جدید از جمله آتشک و سفلیس شناسایی شدند و در آن دوره پیشرفت های زیادی در طب حاصل شد. حتی یک طبیب برای تولید علم در دوران صفویه عمدا خود را معتاد کرد و سپس خودش را درمان کرد تا بتواند تجربیات خودش را بصورت کتاب درآورد.
وی ادامه داد: یک دوره ما از کتب خارجی ترجمه کردیم که بیشتر یونانی بود و برای اروپائیان راه ورود به علم بقراط، کتاب های ترجمه شده ایرانی بود که ما ادب به خرج دادیم و به اسم صاحبانشان ثبت کردیم ولی وقتی آنها بیدار شدند ما به خواب رفتیم و کتاب های ما را به اسم خودشان ثبت کردند و حتی یک نوع آوری بنام ایرانیان نیست.
وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند دانشگاه ها باید تولید علم کنند، افزود: شما دانشجویان باید مطالبه گر باشید و دانشگاه را بیدار کنید و اگر خواستیم به تولید علم برسیم باید علم را بومی سازی بکنیم.
وی افزود: اگر علوم تجربی را جدا از علوم انسانی بدانیم این کپی برداری از غرب است و پایه علوم تجربی، علوم انسانی است و تفاوت علوم به تفاوت موضوعات است و موضوعات هستند که علوم را از هم جدا می کنند.
وي ادامه داد: علوم انسانی در ارتباط تنگاتنگ با علوم تجربی است و جهان بینی علوم طبیعی را باید از علوم انسانی بگیریم و موضوع طب انسان است و تعریف انسان تنها با علم تجربی انجام نمی شود بلکه برای تعریف انسان از علوم انسانی هم استفاده می شود.
این استاد زیربنای علم الطب را علم النفس معرف کرد و به دانشگاه ها پیشنهاد داد که 2 واحد درسی را به واحد های دانشگاهی اضافه کنند.
انتهای پیام

captcha