به گزارش ایکنا از اردبیل، دکتر محمد رضا رجب نژاد، عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبيل در این کارگاه گفت: چهار روش طبی داریم که یکی طب رایج، طب سنتی، طب مکمل و یکي هم طب اصیل اسلامی است که در هر کدام نوع نگرش به بیماری و درمان متفاوت است و تشخیص و درمان هم، فرق دارند چون نگاه آنها به انسان متفاوت است.
مدرس كارگاه تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی اضافه كرد: روش هاي سنتي انرژی های بدن را یک جوری نگاه می کند که طب رایج قبول نمی کند و اگر انسان عالم باشد رد نمی کند چون غلط نیستند بلكه نوع نگاهشان به انسان متفاوت است.
عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبيل به اهمیت اصول و فلسفه طب اشاره کرد و گفت: چیزی که امروز در علوم پزشکی به آن اهمیت نداده اند، غفلت از فلسفه طب است.
این استاد دانشگاه اهمیت نوآوری را بیان کرد و افزود: اگر بخواهید نوآوری داشته باشید باید علم حفظ الصحه بدانید.
رجب نژاد ادامه داد: ایرانی ها خدمت بی نظیری به دنیا و جهان در رشته پزشکی انجام داده اند چه در دوره باستان و چه در دوره تمدن اسلامی و پدر طب اطفال ذكرياي رازی است و اولین کسی است که طب اطفال را جدا کرد و رشته جدیدی ابداع کرد.
وی گفت: سبک زندگی، طراحی منازل و منطقه ای که زندگی می کنیم همه با سلامتی انسان ارتباط دارند.
رجب نژاد به دوره صفویه اشاره کرد و گفت: در دوره صفویه بسیاری از بیماری های جدید از جمله آتشک و سفلیس شناسایی شدند و در آن دوره پیشرفت های زیادی در طب حاصل شد. حتی یک طبیب برای تولید علم در دوران صفویه عمدا خود را معتاد کرد و سپس خودش را درمان کرد تا بتواند تجربیات خودش را بصورت کتاب درآورد.
وی ادامه داد: یک دوره ما از کتب خارجی ترجمه کردیم که بیشتر یونانی بود و برای اروپائیان راه ورود به علم بقراط، کتاب های ترجمه شده ایرانی بود که ما ادب به خرج دادیم و به اسم صاحبانشان ثبت کردیم ولی وقتی آنها بیدار شدند ما به خواب رفتیم و کتاب های ما را به اسم خودشان ثبت کردند و حتی یک نوع آوری بنام ایرانیان نیست.
وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند دانشگاه ها باید تولید علم کنند، افزود: شما دانشجویان باید مطالبه گر باشید و دانشگاه را بیدار کنید و اگر خواستیم به تولید علم برسیم باید علم را بومی سازی بکنیم.
وی افزود: اگر علوم تجربی را جدا از علوم انسانی بدانیم این کپی برداری از غرب است و پایه علوم تجربی، علوم انسانی است و تفاوت علوم به تفاوت موضوعات است و موضوعات هستند که علوم را از هم جدا می کنند.
وي ادامه داد: علوم انسانی در ارتباط تنگاتنگ با علوم تجربی است و جهان بینی علوم طبیعی را باید از علوم انسانی بگیریم و موضوع طب انسان است و تعریف انسان تنها با علم تجربی انجام نمی شود بلکه برای تعریف انسان از علوم انسانی هم استفاده می شود.
این استاد زیربنای علم الطب را علم النفس معرف کرد و به دانشگاه ها پیشنهاد داد که 2 واحد درسی را به واحد های دانشگاهی اضافه کنند.
انتهای پیام