اشعار نظامی گنجوی فرهنگ ایرانی را قبل و بعداز اسلام وحدت بخشیده است
کد خبر: 3699267
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲

اشعار نظامی گنجوی فرهنگ ایرانی را قبل و بعداز اسلام وحدت بخشیده است

گروه فرهنگی- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: اشعار نظامی سرچشمه فرهنگ ایرانی بوده و ایران پیش از اسلام را با ایران پس از اسلام وحدت می‌بخشد.

به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام والمسلیمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در امام جمعه تبریز، امروز در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی در تبریز، گفت: اشعار نظامی سرچشمه فرهنگ ایرانی بوده و ایران پیش از اسلام را با ایران پس از اسلام وحدت می‌بخشد.

اشعار نظامی گنجوی فرهنگ ایرانی را قبل و بعداز اسلام وحدت بخشیده است

وی، اظهار کرد: بدون شک نظامی در شمار شاعران برجسته شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان است و به جرات می‌توان گفت که او در سرودن لحظه‌های شادکامی بی‌همتاست.

حجت‌الاسلام آل هاشم، با تاکید بر این‌که نظامی گنجه‌ای به اخلاق پایبند بوده و هیچگاه عریان و بی‌پرده سخن نگفته است، گفت: هیچگاه در دیوان‌های وی لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی‌شود و یک بیت هجو از ابتدا و انتهای زندگی بر زبانش جاری نشده است.

امام جمعه تبریز، با تاکید بر این‌که نظامی گنجوی استاد مسلم در شعر غنایی، داستان‌های عاشقانه و ادب فارسی است، افزود: نظامی گنجوی شاعری است که پایان قرن ششم هجری توانست شعر تنفیری را در زبان فارسی به تکامل برساند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به این‌که نظامی گنجوی علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیاتی هم دارد، افزود: وی به جز شاعری و سخن وری، در علوم عقلی به ویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با بیان این‌که نظامی در علوم عقلی مانند اخبار، قرآن، فقه و احادیث تبحر و مهارت کامل داشته است، افزود: نظامی در اشعار خود در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاکید داشت.

وی تاکید کرد: نظامی به علت قدرت بیان و برهان و همچنین کثرت اطلاع در این زمینه از شهرت بالایی برخوردار شده و باعث شده تا او در جهان از شهرت بیشتری داشته باشد.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که مقام علمی نظامی گنجوی در شرق و غرب زبانزد است، تشریح کرد: با مروری در آثار نظامی اهتمام او در کسب دانش‌های زمان مشاهده می‌شود و نظامی او از سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد.

انتهای پیام/

captcha