مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری نشست ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3699317
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری نشست ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از بین خبرهای معارفی و قرآنی متعددی که در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شده است، بیش از همه خبر برگزاری نشست ستاد برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و صحبت‌های رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست، بازنشر شده است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری نشست ستاد مسابقات بین‌المللی قران

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف امروز 21 اسفندماه خبرهای متعددی را منتشر کرده اند، خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با یکی از مدیران سازمان دارالقرآن‌الکریم گلایه‌های او از برخی رفتارهای تبعیض آمیز را منتشر کرده است.
خبرگزاری تسنیم از برگزاری هشتمین دوره طرح اسوه خبر داده است، ایسنا به برگزاری نشست خبری معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در مورد مراسم اعتکاف اشاره کرده است و ایرنا نیز درگذشت آیت‌الله شاه‌آبادی را مخابره کرده است.
خبرگزاری مهر از آغاز سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در کربلا خبر داده و باشگاه خبرنگاران جوان نیز گزارشی از مراسم بزرگداشت یکی از خیرین مسجدساز منتشر کرده است. همچنین خبرگزاری کتاب نیز از اجرای طرح «پانسیون نوروزی» در یکی از کتابخانه‌های تهران خبر داده است. در ادامه نگاهی به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی برخی رسانه‌ها شده است.

فارس
مدیر امور مؤسسات قرآنی و استان‌های سازمان دارالقرآن امروز طی گفت‌وگویی با صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس به بیان برخی گلایه‌ها پرداخته است. گلایه‌هایی که بیشتر بر رفتارهای تبعیض‌آمیز برخی نهادها اشاره داشته است. محمدحسین بهبودی در این گفت‌وگو با اشاره به رفتارهای تبعیض‌آمیز مسئولان با سازمان دارالقرآن، گفت: دبیرخانه آزمون‌های تخصصی حفظ 12 سال در سازمان دارالقرآن مستقر است اما متأسفانه هیچ سالی ردیف بودجه نداشته است.
این خبرگزاری همچنین در گزارش کوتاهی از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، از پیشتازی بانوان در راه یافتن به آزمون شفاهی خبر داده است. در این گزارش کوتاه آمده است «150 حافظ قرآن تهرانی به مرحله شفاهی آزمون‌ حفظ و مفاهیم راه یافتند که از این میان ۱۰۵ نفر خانم و ۴۵ نفر آقا هستند».
فارس همچنین از اعلام اقدامات تصویب شده 16 نهاد عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم خبر داده است. اقدامات نهادها در سند طرح ملی حفظ 12 اسفندماه سال جاری از سوی رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به نهادها و دستگاه‌های عضو این ستاد ابلاغ شد. بر اساس تصمیم ستاد طرح ملی حفظ قرار است در نخستن گام فعالیت‌های قرآنی نهادها در سال 1397 با محوریت حفظ جزء 30 قرآن کریم تنظیم شود.
این خبرگزاری در خبری دریافتی به برگزاری نشست ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرده است. نشستی که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آن بر ضرورت تهیه منشور رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تأکید کرده و افزوده است؛ «باید برنامه‌ریزی کنیم تا معادلات قرآنی دنیا را به سمت حقیقت آموزه‌های قرآن تغییر دهیم و لازمه این تغییر عزم و اراده و فعالیت جهادی است».
بارگذاری دو تلاوت از «شهریار پرهیزکار» و همچنین «احمد احمد نعینع» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم امروز در صفحه قرآن و عترت از هشتمین دوره طرح اسوه که امروز در تهران و در بخش اول به کار خود خاتمه داده است، گزارشی منتشر کرده است. در این گزارش علاوه بر انتشار جزئیاتی از آموزش‌های ارائه شده در این دوره به انتشار 42 قاری نوجوان و جوان حاضر در آن نیز اشاره کرده است.
برگزاری نشست ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و سخنرانی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است، خبری که با عنوان «مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیازمند منشور رسانه‌ای است» بر روی خروجی قرار گرفته است.
گفت‌وگو با «مریم داورنیا»، عضو انجمن علمی عرفان اسلامی و از دبیران آموزش و پرورش از دیگر خبرهای منتشر شده است در صفحه قرآن و عترت تسنیم است. داورنیا در این گفت‌وگو گفته است که اعتقاد دارد که مربی باید قابلیت‌های فطری کودک را شکوفا کند. بنابراین در تربیت معنوی کودکان باید زمینه‌هایی فراهم شود تا فطرت پاک و روح متصل به عالم معنویت وی از بدو تولد به تباهی نرود و راه رشد او مسدود نشود.
بازخوانی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع «حجاب» از دیگر مطالب منتشر شده در تسنیم است. در بخشی از این خبر آمده است؛ «رهبر معظم انقلاب درباره نحوه برخورد با زنان بد حجاب می‌فرماید: ما هم نقص داریم، او هم نقص دارد، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت».
«کتاب نقد و ررسی شبهات درباره نهج‌البلاغه منتشر شد»، «شورآفرینی قاری ایرانی در بنگلادش» و «حضور سعید حدادیان در منزل شهید مدافع وطن» از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز از نشست خبری معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در مورد مراسم اعتکاف گزارش داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد در این نشست خبری با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف امسال همزمان با تعطیلات عید نوروز یعنی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه در مساجد کشور برپا می‌شود، اعلام کرده است؛ «در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۲۱ هزار نفر افزایش تعداد شرکت‌کنندگان را داشته‌ایم».
این خبرگزاری همچنین از جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم آیت‌الله ری‌شهری که هر هفته یکشنبه‌‌ها در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، گزارشی مخابره کرده است. آیت‌الله محمدی ری شهری در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره در بیان اقسام کفر نکوهیده گفته است؛ «کفر جحودی شامل کفرعلمی و کفر جهلی می شود و نیز کفر نعمت و کفر معصیت به معنای نافرمانی خداوند سبحان از اقسام کفر نکوهیده بشمار می رود».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز در صفحه معارفی خود از درگذشت «آیت‌الله شاه‌آبادی» خبر داده است. آیت‌الله نصرالله شاه ‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری و فرزند مرحوم آیت الله محمدعلی شاه‌ آبادی، استاد امام خمینی(ره) بود. وی در سال ۱۳۰۹ شمسی در بیت علم و فضیلت، متولد شد و تحت تربیت پدر بزرگوار و مادر خویش قرار گرفت، معظم له دوره ابتدایی را در تهران، دبستان توفیق گذرانده و سپس با راهنمایی والدین خویش در سال ۱۳۲۰ به تحصیل علوم دینی پرداخت .
ایرنا همچنین از نشست معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گزارشی را منتشر کرده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی در این گزارش بر استفاده علاقه‌مندان به اعتکاف از تعطیلات برای حضور در این مراسم معنوی تأکید کرده است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قران و متون دینی از برگزاری کرسی‌های تلاوت موسسه نفحات‌القرآن با حضور قاریان برجسته تا روز 28 اسفندماه خبر داده است. در این خبر برنامه این موسسه تا روز 28 اسفندماه منتشر شده است.
آغاز سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از روز 23 اسفندماه در کربلا، از دیگر خبرهای منتشر شده خبرگزاری مهر در روز 21 اسفندماه است. این رقابت‌ها در سه مرحله طراحی شده است که مرحله مقدماتی رقابت‌های «شوق تلاوت» در مؤسسات مجری طرح ملی تلاوت برگزار شد.سومین دوره مسابقات شوق تلاوت با هدف ایجاد رقابت سالم بین نخبگان در سطح داخلی و بین‌المللی، ترغیب و تشویق نخبگان قرآنی، ارتقاء سطح تلاوت قرآن‌آموزان، کسب تجربه درسطح بین‌المللی و ارزیابی سطح آموزشی نخبگان برگزار می‌شود.
این خبرگزاری در خبر دیگری آخرین مهلت ثبت‌نام برای حضور در آزمون‌های ارزیابی و اعظای مدرک حافظان قرآن کریم را روز 27 اسفندماه اعلام کرده است. حافظان علاقمند به شرکت در این آزمون ها می توانند با مراجعه به سایت تلاوت به نشانی hefz.telavat.com نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز همچون دیگر خبرگزاری‌های از نشست ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خبر داده است. خبری که در آن به نقل از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر تدوین منشور رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تأکید شده است.
انتشار گزارشی از مراسم بزرگداشت یکی از خیرین مسجدساز از دیگر خبرهای امروز باشگاه خبرنگاران جوان است. این مراسم که به منظور بزرگداشت «میرزاعبدالله توسلی» بوده روز 20 اسفندماه برگزار شده است. در این گزارش همچنین اعلام شده است که این خیر تا کنون 400 مسجد را بازسازی یا تأسیس کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین در خبر دیگری از سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری جلسه هماهنگی طرح ملی آرامش بهاری اشاره کرده است. «حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در این جلسه با بیان اینکه فعالیت‌های طرح آرامش بهاری مختص به معاونت فرهنگی سازمان اوقاف نیست و تمام معاونت‌ها و ادارات کل باید در این زمینه فعال باشند، تصریح کرده است؛ «در استان‌ها هم تمامی معاونت‌ها و ادارات کل در طرح آرامش بهاری خود را باید مسئول بدانند».
«پدر شهیدان اسماعیلی آسمانی شد»، «زندگی‌نامه شهید مقصود جبلی»، «پاسخ به سوالات شرعی دربار احکام نماز» و «حدیثی از امام باقر(ع) در مورد طمع کردن» از دیگر عناوین خبری امروز باشگاه خبرنگاران جوان است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز با انتشار چهار خبر صفحه دین را به روز رسانی کرده است که در بین آنها خبر نشست ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و تأکید رئیس سازمان اوقاف در این جلسه بر تدوین منشور رسانه‌ای این مسابقات به چشم دیده می‌شود.
این خبرگزاری در خبر دیگری از طرح کتابخانه «استاد حکیمی» در نوروز 97 خبر داده است. بر اساس این خبر کتابخانه مذکور ویژه برنامه «پانسیون نوروزی» را برای دانش‌آموزان و کنکوری‌ها برگزار می‌کند. کتابخانه استاد حکیمی این برنامه را دوم تا 12 فروردین 97 برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 66207081-66297525 تماس بگیرند.
انتشار خبر درگذشت آیت‌الله شاه‌آبادی و گفت‌وگو با «اسعد اردلان» نویسنده و پژوهشگر کرد از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز امروز 21 اسفندماه و تا ساعت 14 صفحه دین و اندیشه خود را با انتشار تنها یک حدیث از حضرت علی(ع) در مورد ناامید نشدن از کمک به دیگران به روز کرده است.

انتهای پیام

captcha