مظلومیت حفظ قرآن بین سایر فعالیت‌های قرآنی/ نیازمند طرحی جامع در این زمینه هستیم
کد خبر: 3699421
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰

مظلومیت حفظ قرآن بین سایر فعالیت‌های قرآنی/ نیازمند طرحی جامع در این زمینه هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ حافظ کل قرآن با بیان اینکه حفظ قرآن در بین سایر فعالیت‌های قرآنی، مظلوم‌تر است، گفت: البته اکثر مردم دوست‌ دارند، حافظ قرآن باشند و یا اینکه فرزندشان در زمینه حفظ به جایگاهی برسند اما به جهت نداشتن علم و سخت دانستن رسیدن به این خواسته، تلاشی هم نمی‌کنند لذا در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

سعید قره‌داشی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در مورد شیوه‌های آموزش حفظ، اظهار کرد: در بحث حفظ قرآن ریزش‌ها در مقاطع و مراحل مختلف آموزش زیاد است، پس از گذر از موضوع تدوین مراحل طرح آموزشی حفظ، باید نکته مهم دیگر یعنی استاد آموزش‌دهنده حفظ را مورد توجه قرار داد؛ نوع تدریس، علم شخص آموزش‌دهنده و روش‌های آموزشی در طی کلاس‌های حفظ بسیار مهم است.
آموزش‌های حفظ و عدم توجه به اصل انگیزه
قره‌داشی ادامه داد: اکثر اساتید قرآن در کلاس‌های حفظ به بحث انگیزه افراد توجه نمی‌کنند و در این زمینه نکاتی ارائه نمی‌دهند، البته خیلی از مربیان حفظ، خودشان نیز در حفظ قرآن دچار اشکالاتی هستند و تجربه لازم را ندارند، می‌توان گفت کسی که خود در زمینه حفظ با مشکلاتی روبه‌رو است، نمی‌تواند آموزش خوبی ارائه دهد.

این مدرس حفظ عنوان کرد: قرآن‌آموزان کلاس‌های حفظ بیشتر از نظر مسائل روانشناسی در مراحل مختلف آموزش از برنامه‌ها جدا می‌شوند و به اصطلاح ریزش در کلاس‌ها اتفاق می‌افتد، باید در طی مراحل آموزش حفظ، انگیزه را با روش‌های مختلف و متنوع به قرآن‌آموزان تزریق کرد.
این حافظ قرآن با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ کلام وحی ابراز کرد: حفظ قرآن، هنوز آن‌طور که باید بین مردم ما گسترش نیافته است و این موضوع باید به یک فرهنگ در سطح جامعه تبدیل شود.

مظلومیت حفظ قرآن در بین سایر فعالیت‌های قرآنی/ نیازمند طرحی جامع در این زمینه هستیم
وی افزود: با یک نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه باید به این سؤال پاسخ دهیم که مردم به چه دلیل به بعضی موضوعات علاقه‌مند می‌شوند؟ چه می‌شود که مردم ما برای علاقه‌مندی‌ خود حاضر به صرف هزینه و پیگیر این موارد در زندگی و تربیت فرزندشان هستند.
چرا مردم ما حاضر به صرف هزینه در آموزش قرآن نیستند؟
قره‌داشی اضافه کرد: در حال حاضر مردم ما برای بحث آموزش قرآن حاضر به صرف هزینه نیستند و پیگیری مناسبی نیز در رابطه با این موضوع و آموزش‌های قرآنی فرزندشان ندارند و این موضوعات قرآنی در بین عامه مردم ما به ارزش تبدیل نشده است.
این مدرس حفظ با بیان اینکه حفظ قرآن در بین سایر فعالیت‌های قرآنی مظلوم‌تر است، عنوان کرد: البته اکثر مردم دوست‌ دارند حافظ قرآن باشند و یا اینکه فرزندشان در زمینه حفظ به جایگاهی برسد اما برای رسیدن به این هدف تلاشی ندارند، یکی از عوامل این مشکل علم نداشتن به موضوع حفظ و سخت دانستن آن در ذهن مردم است.
مسئولان کشور هم حفظ قرآن را ارزش نمی‌دانند
قره‌داشی ادامه داد: عامل دوم و مشکل ثانویه در عدم توجه مردم به موضوع حفظ قرآن، بی‌توجهی مسئولان و ارزش ندانستن این کار توسط مسئولان است. در این شرایط می‌توان گفت که رهبر معظم انقلاب بیشترین تأکید و دغدغه بر موضوع حفظ قرآن دارند.
وی گفت: مردم ما به دنبال چیزی خواهند رفت که در جامعه ارزشمند باشد و موارد استفاده و نفع آن برایشان آشکار شده باشد، متأسفانه چون در جامعه ما ویژگی و ارزشی برای موضوع حفظ قرآن در نظر گرفته نشده است، بیشتر مردم سوق به سمت این فعالیت قرآنی ندارند.
نیازمند طرحی جامع برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن هستیم
این حافظ کل قرآن با بیان اینکه طرح‌های زیادی برای حفظ قرآن در کشور اجرا می‌شود، افزود: طرح‌های اجرا شده فصلی و مقطعی است و پس از مدتی فراموش می‌شود، برای گسترش فرهنگ حفظ در جامعه به یک طرح جامع و مستمر نیازمندیم که این طرح از ابعاد مختلف، موضوع حفظ قرآن را بررسی کرده و جامعه آماری بیشتری را در خود جای دهد.

انتهای پیام

captcha