همین امروز عیدی بکاریم، سال بعد دیر است
کد خبر: 3699429
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

همین امروز عیدی بکاریم، سال بعد دیر است

گروه جامعه ــ میلیو‌ن‌ها نفر در ایران نه کارمند هستند و نه کارگر. خیلی‌ها راننده تاکسی، نانوا، دکه‌دار و ... هستند؛ زحمت‌کشانی که خرج عید دارند، اما کسی به آنها عیدی نمی‌دهد.

همین امروز عیدی بکاریم، سال بعد دیر است

به گزارش ایکنا؛ خیلی چیزها را خیلی‌های ما می‌دانیم مثلاً کمر شکنی مخارج عید را همه می‌دانیم. همه هم می‌دانیم که با وجود عیدی کارمندی و کارگری باز هم یک پای نوروزمان لنگ می‌زند و وای اگر این عیدی هم نباشد؛ وای اگر حقوقی در کار نباشد چه برسد به عیدی.

همه می‌دانیم که کارگران زیادی هستند که چند ماه است حقوق نگرفته‌اند، عیدی که پیشکش. شاید نتوانیم برای بسیاری از این افراد کاری کنیم، اما برای خیلی‌ها هم می‌توانیم با هم کاری کنیم.

نزدیک عید که می‌شود بعضی نانوایی‌ها و مغازه‌‌دارها و گاهی هم آرایشگرها جعبه‌هایی کنار دخلشان می‌گذارند و رویش می‌نویسند عیدی، حق هم دارند کارمند یا کارگر بیمه شده از طرف یک سازمان، نهاد یا کارخانه نیستند که عیدیشان به راه باشد، اما خرجشان حسابی نزدیک عید به راه است.

قبول؛ کاملاً هم قبول که شرایط اقتصادی بد است و مگر خود شما چه قدر عیدی گرفته‌اید و با همین عیدی هم که گرفته‌اید هنوز خیلی چیزهای ضروری را نخریده‌اید اما یادمان باشد معامله کردن با خدا حساب و کتابش با معامله خلق، از زمین تا آسمان فرق دارد که خدا می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِأئَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛ کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند، بسان بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه یک صد دانه باشد، و خداوند برای هر کسی بخواهد دو یا چند برابر می کند(رحمت) خدا وسیع و او دانا است» (آیه 261 سوره بقره) باور کنید خوشحال کردن یک کاسب یک راننده تاکسی و ... آن هم با هزار تومان من و تو به عنوان عیدی می‌شود مصداق همان بذری که سال آینده برایمان برکت به بار می‌آورد.

در این میان برخی آدم‌ها زنگ درتان را می‌زنند مثلاً رفتگر یا سرایدار، اما خیلی‌ها هم سکوت می‌کنند و بدون اینکه حرفی بگویند از کنارتان می‌گذرند، مراقب آنهایی که حیا می‌کنند و هیچ حرفی نمی‌زنند بیشتر باشید.

در اسلام اولین توصیه هم به نیازمندان درون هر خانواده است؛ عیدی را باید امسال داد تا برکتش برای سال آینده به بار بنشیند.

انتهای پیام

captcha