معرفت از منظر قرآن
کد خبر: 3699458
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

معرفت از منظر قرآن

گروه معارف- انسان در صورتي قادر به شناخت حقايق هستی و حركت در مسير رشد و تكامل بر مبنای جهان بينی صحيح است كه از چراغ های وحی، امام و بصيرت استضائه كند و روشنگری هر يک از اين چراغها شرطی از شرايط شناخت از نظر قرآن است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، انسان در صورتي قادر به شناخت حقايق هستی و حركت در مسير رشد و تكامل بر مبنای جهان بينی صحيح است كه از چراغ های وحی، امام و بصيرت استضائه كند و روشنگری هر يک از اين چراغها شرطی از شرايط شناخت از نظر قرآن است.
اما راه معرفت بس طولانی و کاوش علم بسیار دشوار است. امکان و حیطه معرفت آدمی به جهان پیرامون و عالم درون همواره به عنوان بحثی مهم و طرحی وسیع بخش عمده ای از صفحه جان و عرصه نفس را به خود مشغول و عامل قیام و اقدام به این دل نگرانی شده است.شناخت و معرفت از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است تا آنجا که آیات قرآن و روایات زیادی در فضیلت علم و دانش و تکریم عالم وارد شده است و دستور داده اند که علم را طلب کنید و لو اینکه در دورترین نقطۀ جهان باشد.
قلب منبع اصلى همه احساسات انسان است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: قلب، به معناى روح، مصدر و منبع اصلى همه شعورها و شناخت ها و آگاهی ها و احساسات انسان است و انسان پیش از تولد چیزى نمى‌داند و نقش حس و عقل در شناخت هاى حصولى انسان بنیادى است.
وی با استنتاد به آیه 105 سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به خود و حقیقت خود توجه داشته باشید و خود و حقیقت خود را بیابید. اگر شما به صراط مستقیم هدایت یافتید، منحرف شدن دیگران به شما ضرر نمی‌رساند و برگشت همه شما به سوی اللَّه است و در آن روز خداوند متعال شما را از اعمال و راه و روش‏تان آگاه خواهد کرد.
حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: قرآن تأیید مى کند که در وجود انسان منبع و مرکزى است که انسان از طریق آن مى تواند به شناخت هایى برسد که از طریق حس و عقل ممکن نیست.
امام جمعه شهرستان هریس، از عاری بودن انسان در هنگام تولد گفت و یادآور شد: از نظر قرآن، این کتاب آسمانى، انسان در هنگام تولد، عارى از هر گونه معرفت و شناختى که بعدها در این جهان تحصیل مى‌کند، پا به عرصه وجود مى‌گذارد، ولى آفریدگار هستى ابزارهایى به او عنایت کرده است که با به کار گرفتن آنها، به تدریج شناخت و آگاهى کسب مى‌کند. این ابزارها عبارت است از: گوش، چشم و فؤاد. چشم و گوش ابزارهاى شناخت‌هاى حسى و فؤاد ابزار شناخت‌هاى عقلى است، بنابراین از دیدگاه قرآن کریم، حس و عقل، هر دو، در شناخت حقایق هستى نقشى بنیادى دارند.
وی افزود: وقتى که قلب در معناى اول(مرکز شناخت هاى عقلى، اندیشه و تفکر) یا در معناى دوم(مرکز شناخت هاى غیرحسى و غیرعقلى) به کار مى رود، در بعدى از ابعاد خود، یا دریچه اى از دریچه هاى خود، یا ابزارى از ابزارهاى خود، و یا مرتبه اى از مراتب خود به کار رفته است.
حجت‌الاسلام احمدی، قلب انسان را دارای حواس دانست و تاکید کرد: قلب انسان مانند جسم او، دارای حواسی است که انسان با این حواس می‌تواند حقایقی را درک کند که از طریق حواس ظاهر و از طریق عقل قابل ادراک نیست.
تا زمانی که خود را نشناسیم، نمی توانیم خدا را بشناسیم
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تا زمانی که خود را نشناسیم، دگرشناسی که شامل جهان شناسی و خداشناسی است، نمی توانیم داشته باشیم و خودشناسی یعنی معرفت به خود یعنی شناخت ظرفیت ها و استعدادهای خود ازظرفیت های وجودی خود نمی توانیم استفاده کنیم.
وی با استناد به آبه 78 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج ساخت در حالى که هیچ نمى دانستید و براى شما گوش و چشم و عقل آفرید، شاید که قدردانى کنید.
حجت الاسلام جلیلی ادامه داد: عدم شناخت خود، انسان را از معرفت به خیلی از چیزها نظیر اسرار عالم محروم می سازد و در این خصوص مولای متقیّان علی(ع) می فرمایند: قلب محل بایگانى محصولات فکر و اندیشه است.
حجت الاسلام جلیلی از ناادانی حاصل از بی معرفتی گفت و تاکید کرد: معرفت در مقابل جهالت است و اگر معرفت نداشته باشیم نسبت به قضایای مختلف جهل و نادانی داریم.

انتهای پیام/

captcha