ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت و الزام همگانی است
کد خبر: 3699478
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
/22اسفند؛ روز شهدا/

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت و الزام همگانی است

گروه اجتماعی: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ابهر گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در همه‌ی سطوح جامعه‌ی اسلامی، خصوصاً در میان قشر جوان و نوجوان به عنوان نسلی که آینده‌ی کشور و نظام به دست آنان سپرده خواهد شد یک ضرورت و الزام همگانی است.

سیدرضی‌الدین موسوی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ابهر در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان با بیان اینکه  روز 22 اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که به عنوان «روز شهدا» نام‌گذاری شده، اظهار کرد: شهرستان ابهر با تقدیم 400 شهید والامقام و نهصد جانباز و آزاده سرافراز و داشتن رزمندگانی دلیر و شجاع در دوران دفاع مقدس خاطرات بدیع و فراموش ناشدنی از خود بر جای گذاشته، به گونه‌ای که رزمندگان ابهری در کنار سایر رزمندگان استان زنجان در بسیاری از عملیات‌های مهم شرکت داشته و این تعداد شهید و جانباز و آزاده، به معراج‌رفتگان از این جمع معنوی بوده‌اند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ابهر تاکید کرد: رزمندگانی که علی‌رغم عدم برخورداری استان از کوچکترین سد و رودخانه قابل شنا، در دوران جنگ تحمیلی آنچنان خوش درخشیدند که زنجان از سوی مقام معظم رهبری عنوان «دیار غواصان دریادل» شهرت یافت.
موسوی با اشاره به اینکه نام‌گذاری روز 22 اسفند، سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان «روز شهدا» فرصتی برای یادآوری ایثارگری این عزیزان است، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ انکارناپذیر و غیرقابل اجتناب ایثار و شهادت در همه‌ی سطوح جامعه‌ی اسلامی، خصوصاً در میان قشر جوان و نوجوان به عنوان نسلی که آینده‌ی کشور و نظام به دست آنان سپرده خواهد شد یک ضرورت و الزام همگانی است.
وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، موید این موضوع بوده و نشان از اهمیت و حساسیت این تئوری و ایده دارد، به عبارت دیگر ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به نوعی ترویج فرهنگ عاشوراست. فرهنگی که پس از گذشت 1400 سال از وقوع آن، نه تنها به فراموشی سپرده نشده بلکه روزبه‌روز بر غنای فرهنگی و ارزشی آن در جوامع اسلامی و حتی غیراسلامی افزوده است. اشاعه و گسترش این فرهنگ مقدس در کنار نقش کلیدی و بی‌مانند جوانان در هشت سال دفاع مقدس می‌بایست در زمره‌ی مهمترین وظیفه و کارکرد نهادهای فرهنگی کشور قرار گیرد.
موسوی با اشاره به برخی از اقدامات بنیاد شهید به عنوان یکی از نهادهای متولی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تاکید کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا در طول سال با استفاده از پتانسیل و ظرفیت موجود در مناطق شهری و روستایی و جلب و همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی شهرستان، استفاده از پتانسیل بسیار مهم و تاثیرگذار مساجد، هیئات حسینی، حسینیه‌های شهدا و مراکز فرهنگی شهرستان، انجام تبلیغات محیطی در سطح شهرها و روستاها با همکاری شهرداران و دهیاران که بیشتر در نصب تصاویر شهدای گرانقدر در بیلبوردهای تبلیغاتی تجلی یافته نمونه‌ای از این اقدامات است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ابهر افزود: همچنین استفاده از ظرفیت بی‌بدیل تریبون‌های نماز جمعه و جماعات در اقصی نقاط شهرستان در جهت تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت، تعاملات نزدیک و ارتباط تنگاتنگ با ائمه‌ی جمعه‌ی محترم، فرماندار ساعی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی در قالب طرح سپاس و دیدار از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان بخشی از فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهرستان ابهر بوده که در راستای ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت صورت گرفته است.
captcha