رشد ۶۳ درصدی معتکفین/برگزاری۳۰۰ جلسه هماهنگی برای برگزاری اعتکاف
کد خبر: 3699527
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
معممی‌مقدم مطرح کرد:

رشد ۶۳ درصدی معتکفین/برگزاری۳۰۰ جلسه هماهنگی برای برگزاری اعتکاف

گروه فرهنگی ـ مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که نذر فرهنگی یکی‌از مباحثی است که می‌تواند در جریان اعتکاف نهادینه شود، گفت:

به گزارش ایکنا از لرستان، رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، امروز سه‌شنبه، 22 اسفندماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان، گفت: مکتب تشیع مکتب فرصت‌سازی است، برگزاری این حجم از مراسم‌های مذهبی فلسفه وجودی خاص خود را دارد که باید درک و عمل شود.
وی ادامه داد: در اعتکاف با سه مؤلفه خدا، مسجد و انسان مواجه هستیم، اعتکاف یک سنت حسنه تعبیر و تلقی شده است.
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب هم اعتکاف را از جنبش‌های انقلاب دانسته‌اند، تصریح کرد: سه اقدام برنامه‌ریزی، آسیب‌شناسی و برگزاری اعتکاف بر اساس محکمات دینی را در دستور کار داریم تا این مراسم معنوی به‌صورت ویژه برگزار شود.
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر این‌که بهره‌گیری حداکثری از اعتکاف باید مدنظر باشد، افزود: ایجاد پیوند عاطفی و معنوی توسط شبکه تبلیغ در بین معتکفین موضوعی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

اعتکاف فرصتی برای بازگشت معصومیت از دست رفته است

معممی‌مقدم با اشاره به این‌که اعتکاف فرصتی برای بازگشت معصومیت از دست رفته است، تمرین مراقبت، خلوت، تفکر، محاسبه نفس، دعا و استغفار در اعتکاف گنجانده شده است، بیان کرد: اعتکاف باعث انقلابی ماندن جامعه می‌شود؛ اعتکاف در تراز اسلامی باعث اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه می‌شود.
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که درست است که اعتکاف یک عمل فردی است اما کارکرد اجتماعی دارد و یک پویش همگانی برای خوب ماندن است، تصریح کرد: منشا همه آسیب‌های اجتماعی ضعف توحیدی و عقیدتی جامعه است.

پایان اعتکاف آغاز راه است

وی با تاکید بر این‌که وجود مبلّغ معتکف در جمع معتکفین مهم است، این‌که مبلّغ برود یک ساعت سخنرانی در جمع معتکفین بگوید و بیاید کافی نیست، باید برود و بماند و ارتباط عاطفی برقرار کند، شبهات را از بین ببرد، پیوند عاطفی و معنوی برقرار کند، افزود: پایان اعتکاف آغاز راه است، باید دامنه اعتکاف وسیع تعریف شود و فعالیت‌ها و پویش‌های اجتماعی را به‌دنبال داشته باشد.
معممی‌مقدم با اشاره به این‌که نذر فرهنگی یکی‌از مباحثی است که می‌تواند در جریان اعتکاف نهادینه شود، ادامه داد: معتکفین می‌توانند جمعی را تشکیل دهند و با نذری که می‌کنند، هزینه‌های آزادی زندانیان را فراهم کنند؛  اگر می خواهیم به مراتب بالاتر دین برویم باید اخلاقی شویم.
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که با اقداماتی از این قبیل می‎توانیم کارکرد اجتماعی اعتکاف را تقویت کنیم، تصریح کرد: اگر اعتکاف باعث راه‌اندازی تشکل‌های ویژه شود موفق بوده‌ایم؛ شکل‌گیری نهضتی برای اجرای سبک زندگی اسلامی، پیگیری هدفمند اقتصاد مقاومتی و ... مباحثی هستند که در قالب کارکردهای اجتماعی اعتکاف می‌تواند پیگیری شود.

13 هزار مبلغ به مراسم ‌ای مختلف اعتکاف در سراسر کشور اعزام می‌شود

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۴ که سازمان تبلیغات اسلامی به بحث اعتکاف ورود کرده است، شاهد رشد ۶۳ درصدی معتکفین بوده‌ایم، اظهارکرد: ۳۰۰ جلسه هماهنگی برای برگزاری مراسم اعتکاف امسال تشکیل شده است.
معممی مقدم با بیان این‌که امسال ۱۳ هزار و ۹۶۲ مبلغ به مراسم ‌ای مختلف اعتکاف در سراسر کشور اعزام می‌شود، تصریح کرد: سه برنامه محوری در اعتکاف داریم، در روز ولادت حضرت علی(ع) بحث جشن به‌صورت باشکوه و سراسری در محلاتی که اعتکاف برگزار می‌شود را در دستور کار داریم، اجرای اعمال ام‌داوود و پاسداشت مدافعان حرم و نکوداشت و تجلیل از خانواده شهدا با محوریت جریان‌سازی شهید حججی در روز سوم اعتکاف در دستور کار است.

انتهای پیام

captcha