جشن چهارشنبه سوری تحت تاثیر جامعه مدرن قرار گرفته است
کد خبر: 3699548
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

جشن چهارشنبه سوری تحت تاثیر جامعه مدرن قرار گرفته است

گروه اجتماعی- یک کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به دلایل جامعه شناختی و راهکارها برای پیشگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری گفت: چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از دیرباز در ایران بر پا می‌شود و به عنوان جشن آتش در ایران باستان شناخته شده است؛ متاسفانه در سال‌های اخیر سنت دیرین به سنت نوین و خطرساز تبدیل و جایگزین آیین‌های کهن شده است.

حدیجه جعفری، کارشناس مسائل اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به دلایل جامعه شناختی و راهکارها برای پیشگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری گفت: چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از دیرباز در ایران بر پا می‌شود و به عنوان جشن آتش در ایران باستان شناخته شده است؛ متاسفانه در سال‌های اخیر سنت دیرین به سنت نوین و خطرساز تبدیل و جایگزین آیین‌های کهن شده است.

جشن چهارشنبه سوری تحت تاثیر جامعه مدرن قرار گرفته است

 وی، با بیان این‌که فناوری و تکنولوژی جدید این سنت دیرین را تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: در زمان‌های قدیم این جشن را با آرامش و در قالب مراسم عرفانی برگزار می کردیم اما امروزه تکنولوژی های مدرن باعث شده تا انواع ترقه های بمبی وارد این مراسم شود.

جعفری، اضافه کرد: در گذشته، بزرگان خانواده مسئولیت برگزاری جشن چهارشنبه سوری را بر عهده می گرفتند؛ اما اکنون بافت ساختمان‌ها و از سویی ابزار آتش زا نیز تغییر کرده است و به جای اینکه کنار یکدیگر جمع شده و این جشن بزرگ را برپا کنیم، جوانان در میادین شهر به آتش بازی می پردازند.

وی گفت: وقتی می‌گوییم خانواده باید فرزندان خود را مدیریت کند، چه طور می‌توانند کودکی را که ترقه برای او جذاب تر است، کنترل کنند؟ وقتی بخواهیم مستقیما جامعه را به سمتی هدایت کنیم، برخلاف آن عمل می کند، بنابراین اگر ما نیز به کودکان توصیه کنیم که از ترقه استفاده نکنند صد در صد برخلاف آن حرکت می کنند؛ بلکه باید در راستای بازگرداندن این جشن به شکل سنتی آن تلاش کنیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این‌که در جامعه و میان جوانان امروزی چهارشنبه سوری ایده آل امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: یکی از علل این ناهنجاری، اختلاف سلیقه در برگزاری این جشن بین نسل قدیمی و نسل جدید و تناقضی است که بین نسل ها به وجود آمده است .

معمولا دولت‌ها با برگزاری این جشن‌ها قدرت و موقعیت خود را ارتقا می‌دهند

وی با بیان این‌که معمولا دولت‌ها با برگزاری این جشن‌ها قدرت و موقعیت خود را ارتقا می دهند، اظهار کرد: متاسفانه ما نتوانسته ایم این پتانسیل عظیم را در قالب خاصی انداخته و فرهنگ سازی کنیم، در مرحله اول، برای پیاده کردن این موضوع مسئولان باید پای کار آیند و در راستای جهت دهی و جریان سازی این جشن اقداماتی انجام دهند تا تعریف مشخصی از این جشن داشته باشیم؛ چراکه تعریف یک مقوله باعث می شود تا آسیب‌ها و خسارت های احتمالی کاهش یابد. 

captcha