شهدا را آنگونه که بودند، معرفی کنیم/ فرهنگ شهادت، رمز بقای ارزش‌های دینی است
کد خبر: 3699557
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

شهدا را آنگونه که بودند، معرفی کنیم/ فرهنگ شهادت، رمز بقای ارزش‌های دینی است

گروه فرهنگی- نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف گفت: بعضا در معرفی جایگاه شهدا، آنها را بسیار آسمانی و دور از دسترس معرفی می‌کنند و یا در نقطه مقابل آن، برخی نیز جایگاه و مقام شهدا را پایین می‌آورند، در صورتی که باید شهدا را آنگونه که بودند و با انتخاب درست به چنین چایگاهی رسدند، به دیگران معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور، نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به روز 22 اسفند، روز بزرگداشت شهدا، اظهار کرد: ایثار و شهادت، جزء فرهنگ‌ غنی و دینی جامعه می‌باشد و در آیات شریف قرآن و احادیث اهل بیت(ع) نیز از آن به خوبی و به عنوان یک نیاز برای جامعه دینی یاد شده است.
وی افزود: طبیعی است که هر چیز ارزشمندی می‌تواند در معرض آسیب و تهدید قرار بگیرد و اگر با این تهدیدات مقابله نشود، ممکن است به فنا و نابودی کشیده شود، دین هم به عنوان یک اصل ارزشمند، ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرد که باید در مقابل این آسیب‌ها و تهدیدات ایستادگی کرد.
وی با بیان اینکه مستکبران تلاش کرده و می‌کنند که به ارزش‌های دینی ما بتازند و آنها را مورد آسیب قرار بدهند، گفت: امری منطقی و عقلی است که در مقابل این تهدیدات، باید ایستاد و با آن‌ها مقابله کرد که از این نوع ایستادگی در اسلام با عنوان «جهاد» یاد می‌شود و قوانین بسیار متعالی نیز برای آن پیش بینی کرده‌اند. در واقع همه اعضای جامعه دینی مکلف شدند اگر این ارزش‌ها در معرض آسیب و تهدیدقرار گرفت، باید با آن مقابله و مبارزه  و از بروز آسیب جدی جلوگیری کنند.
وی افزود: طبیعی است که در دفاع از ارزش‌های دینی، برخی مجروح و یا کشته می‌شوند، اما در تعالیم دینی به این موضوع توجه شده و کسانی که به تعبیر خداوند متعال، جهاد می‌کنند و از جان و مال خود می‌گذرند، بالاترین جایگاه را نزد خدا دارند و درجات بالای دنیوی و اخروی برایشان در نظر گرفته می‌شود، تا جایی که خداوند «عند ربهم یرزقون» را به آنها وعده داده است.
طالب‌پور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب شاهد توطئه‌های متعدد و فراوانی از طرف استکبار جهانی علیه انقلاب و ارزش‌های دینی بوده‌ا‌یم، تصریح کرد: انقلاب ما انقلاب دینی و برگرفته از تعالیم ارزشمند اسلام بود و برهمین اساس مردم ما این امر را پذیرفتند که اگر انقلاب، نظام و در رأس آن ارزش‌های دینشان مورد تهدید و آسیب قرار بگیرد از آن دفاع می‌کنند که نمونه بارز آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

فرهنگ شهادت، رمز بقای ارزش‌های دینی است

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، استکبار جهانی با حمایت و همراهی 83 کشور به مقابله با ما پرداختند، اما دیدیم که نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و حتی کهنسالان کشورمان در عرصه جنگ و دفاع از ارزش‌های دینی حضور پیدا کردند. تاکنون 230 هزار شهید را تقدیم نظام، انقلاب و ارزش‌های دینی‌مان کرده‌ایم که این سند افتخار برای جامعه اسلامی و مهر تاییدی بر دیندار بودن جامعه است.
طالب پور اظهار کرد: اینکه شهدا به وظیفه خودشان به خوبی عمل کردند، یک بعد قضیه است، اما از بعد دیگر، اعضای جامعه و کسانی که به خاطر ایثار و فداکاری شهدا عزت، عظمت و امنیت به دست آوردند، وظیفه سنگینی برعهده دارند که اولا باید زحمات آنان را ارج نهاد و قدردان آن‌ها بود و ثانیا اینکه فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل های بعدی منتقل کنند، چرا که تجربه سال‌های پس از انقلاب ثایت کرده که نظام و ارزش‎‌های دینی ما دشمنان زیادی داشته و دارد و اگر تاکنون این روحیه حفظ نشده بود، نمی‌توانستیم وظیفه و رسالت خود را انجام دهیم و لذا ضروری است که این فرهنگ به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود و همه بدانند که به عنوان یک ضرورت باید این آمادگی را داشته باشند و اگر لازم شد از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.
وی با بیان اینکه کسی جز خدا مقام و جایگاه شهدا را نمی‌تواند درک کند، گفت: البته یکی از اشکالاتی که در این عرصه وجود دارد، این است که در معرفی جایگاه شهدا، بعضا دیده شده آنها را بسیار آسمانی و دور از دسترس معرفی می‌کنند که این سبب می‌شود مردم و به خصوص نسل جوان، دست یافتن به چنین مقام شامخی برایشان غیر ممکن تصور شود، یا در نقطه مقابل آن، برخی نیز جایگاه و مقام شهدا را پایین می‌آورند، در صورتی که باید شهدا را آنگونه که بودند و با انتخاب درست به چنین چایگاهی رسدند، به دیگران معرفی کنیم.
انتهای پیام

captcha