مراسم چهارشنبه سوری، مغایرتی با اسلام ندارد
کد خبر: 3699563
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

مراسم چهارشنبه سوری، مغایرتی با اسلام ندارد

گروه اجتماعی - استاد الهیات دانشگاه پیام نور ارومیه گفت : برگزاری مراسم چهارشنبه سوری مغایرتی با اسلام ندارد ولی متاسفانه آداب و رسوم اشتباه این آیین را زیر سوال برده است.

عباس چراغی، استاد الهیات دانشگاه پیام نور ارومیه در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با بیان اینکه مراسم چهارشنبه آخر سال از قدیم الایام مرسوم بوده است، خاطرنشان کرد : مراسم چهارشنبه آخر سال از دیرباز در کشور برگزار می شده است ولی آزار و اذیتی برای اطرافیان به وجود نمی آمد.
وی افزود : آئین باستانی چهارشنبه سوری باید همچون گذشته با آرامش و نشاط در کنار خانواده برگزار شود و نباید اجازه دهیم این آئین کهن ایرانی با ابزار جدید و دست ساز خطرناک تحریف شود.
وی گفت : مراسم چهارشنبه آخر سال از دیرباز پیام آور فرا رسیدن نوروز طبیعت بوده است و نباید با رسوم غلط که به اشتباه وارد این مراسم شده است از ماهیت اصلی آن فاصله بگیریم.
این استاد دانشگاه ادامه داد : متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد برخی اقدامات خطرناک و ناهنجار در جامعه از سوی جوانان در چهارشنبه آخر سال بوده ایم که باعث شده شور و نشاط آن جای خود را به اضطراب و دلهره بدهد.
چراغی تصریح کرد : با گذشت زمان و پیشرفت ابزار، رسم و رسومات نیز جایگاه خود را تغییر دادند و متاسفانه چهارشنبه سوری در دوره کنونی به یک زنگ خطر بزرگ در جامعه تبدیل شده است.
وی افزود : برای احیای فرهنگ و رسوم قدیمی و شاد ایرانی باید تمامی مردم و دستگاه های مربوطه جامعه دست در دست هم دهند و مراسم شادی آخر سال را مدیریت کنند تا هیچکس آسیبی نبیند.
وی با اشاره به اینکه جوانان به دنبال تخلیه هیجانات خود در این روز هستند، گفت : مسئولان مربوطه می توانند با اجرای مراسمات در سطح شهر در این روز همه خانواده ها به خصوص جوانان را دور هم جمع کرده و این مراسم آخر سال را با هم جشن بگیرند و از بروز اتفاقات ناهنجار و دلخراش نیز جلوگیری کنند.
وی افزود : خانواده ها نیز در امر پیشگیری از خطرات چهارشنبه آخر سال نقش بسزایی دارند و باید بیشتر مراقب فرزندان بخصوص جوانان باشند.
چراغی با اشاره به فرا رسیدن سال جدید و بهار طبیعت گفت : جوانه زدن شکوفه های نوروزی بهترین فرصت برای جوانه زدن دلهای ماست تا اختلافات و کینه ها را کناز گذاشته و کدورت ها به دوستی تبدیل شوند.
این مدرس الهیات اظهار کرد : صله ارحام از جمله آداب و رسوم ماندگار ایام نوروز است که متاسفانه در برخی موارد با اسراف و تجملات در هم آمیخته است.
وی با اشاره به اینکه صله رحم و دید و بازدید دارای ثواب و حسنه بسیاری است، تصریح کرد : صله ارحام باعث تقویت روابط خویشاوندی شده و برای رضای خدا انجام می شود.
انتهای پیام

captcha