مجالس مذهبی در تراز اسلامی آگاهی‌بخش باشد
کد خبر: 3699598
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
معمی‌مقدم:

مجالس مذهبی در تراز اسلامی آگاهی‌بخش باشد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی مهم‌ترین کار ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی را نهادینه کردن مجالس مذهبی در تراز اسلامی دانست و گفت: مجالس مذهبی در تراز اسلامی باید آگاهی‌بخش باشد، باید بیدارگر و امیدوارکننده باشد، باید وحدت‌آفرین باشد و در چارچوب شرع باشد.

به گزارش ایکنا از لرستان، رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی، امروز سه‌شنبه، 22 اسفندماه، در همایش ستاد ساماندهی شئون فرهنگی لرستان که با موضوع اعتکاف برگزار شد، مهم‌ترین کار ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی را نهادینه کردن مجالس مذهبی در تراز اسلامی دانست و گفت: مجالس مذهبی در تراز اسلامی باید آگاهی‌بخش باشد، باید بیدارگر و امیدوارکننده باشد، باید وحدت‌آفرین باشد و در چارچوب شرع باشد.

وی با بیان این‌که بنا به بیانات مقام معظمی رهبری، اعتکاف و عرفه از رویش‌های انقلاب اسلامی هستند، ادامه داد: اعتکاف باید کل فضای جامعه را عطرآگین کند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که یک ‌زمانی در مورد اربعین آقایان می‌آمدند در تلویزیون می‌گفتند نشانه‌های مؤمن پنج مورد است که یکی زیارت اربعین است، اما اربعین ۸۹ کجا و اربعین ۹۶ کجا، تصریح کرد: اعتکاف هم همین است، پیشنهاد می‌کنم اگر ما به‌خاطر کمبود مساجد و بحث‌های سخت‌افزاری نمی‌توانیم پذیرش بیش‌از ۸۰۰ هزار معتکف را داشته باشیم، اما در خانه می‌توانیم اعمال اعتکاف را انجام دهیم.

وی با تأکید بر این‌که شما شبکه‌های مردمی در ترویج انجام اعمال اعتکاف در خانه‌ها مؤثر هستید، می‌توانم در خانه‌ ام‌داوود بخوانیم و روزه مستحبی بگیریم، افزود: اسلام صرفاً بعد مناسکی نیست، اسلام کارکرد اجتماعی دارد.

مقدم با تاکید بر این‌که اگر مشکلات اجتماعی و فرهنگی و مذهبی درست درک و مدیریت نشود تبدیل به چالش می‌شود، تصریح کرد: دسته‌روی هیئت‌های مذهبی را برای امام حسین(ع) و نهایتاً حضرت فاطمه(س) باید داشته باشیم، برگزاری دهه‌های عزاداری متعدد درست نیست، دهه کلثومیه و کاظمیه و محسنیه...؛ از پدیده‌هایی که باعث افراط گری در مجالس مذهبی می‌شود، که همین افراطی گری باعث می شود ضربه بخوریم.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی با بیان این‌که امروز دشمن برای مقابله با مجالس مذهبی ما بدل آن‌ها را درست می‌کند و تشیع انگلیسی درست می‌کند تا به تشیع واقعی ضربه بزند، تصریح کرد: امروز بهترین زمان برای بی‌خیالی صهیونیسم است چون دنیای اسلام را باهم درگیر کرده‌‌اند.

وی با تأکید بر این‌که سازمان تبلیغات اسلامی متولی مناسبت‌های مذهبی است، اظهارکرد: عمده چالش یا انحراف عزاداری‌های امروز ما هدف پنداشتن عزاداری‌ها است، این در حالی‌است که عزاداری کردن از شعائر حیاتی است اما باید بدانید عزاداری هدف نیست، وسیله است، اگر عزاداری هدف شد نه تنها مخاطب را به فکر فرونمی‌برد، بلکه تنها او را به حس فرو می‌برد.

مقدم با اشاره به این‌که در عزاداری‌ها باید به فکر فرو برویم، اینجاست که این فکر کردن برابر هفتاد سال عبادت است، ادامه داد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برگزاری مراسم‌های مذهبی بر اساس محکمات دینی را دنبال می‌کند.

مدیرکل تشکل‌‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی زیارت را یکی‌از ظرفیت‌های ویژه برای ترویج مباحث دینی و عقیدتی دانست و افزود: طنز امروز جامعه ما این است که افراد به مشهد مقدس می‌روند و برج ایفل فرانسه ساخت چین را در سال اقتصاد مقاومتی به‌عنوان سوغات می‌آورد.

وی ادامه داد: طنز جامعه ما این است که پارک ملت، کوه سنگی، شاندیز، موج‌های آبی و پروما و الماس شرق پیوست فرهنگی شهر مشهد شده است درصورتی‌که پیوست فرهنگی مشهد باید مذهبی باشد.

مقدم بابیان این‌که من معتقدم یک جریان نفوذ شدید رویکرد مشهد مذهبی ما را به سمت سیاحتی صفر تغییر می‌دهد، تصریح کرد: فرهنگ زیارت، فرهنگ حاجت‌طلبی نیست، فرهنگ انسان‌سازی است.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که در تحقیقی که صورت گرفته مشخص شد یک خانواده در مسافرت سه‌روزه خود به مشهد تنها یک ساعت و 46 دقیقه را در حرم امام رضا(ع) هستند، افزود: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی باید نسبت به این قضایا توجه داشته و فرهنگ‌سازی کند.

انتهای پیام

captcha