هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» در ژاپن
کد خبر: 3699660
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
با همکاری ایران برگزار شد؛

هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» در ژاپن

گروه بین‌الملل - با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» در توکیو برگزار شد.

هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» در ژاپنبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» با حضور حسین دیوسالار، رایزنی فرهنگی ایران، یوسف صدیق، فیلسوف برجسته تونسی، محمد شعبانی، دبیر کل انجمن ارتباطات مدیترانه از تونس، ایشیدا کازوهیرو محقق ژاپنی از دانشگاه واسدا، موسی عمر از انجمن مسلمانان ژاپن در محل مرکز تبادلات بین‌المللی توکیو، برگزار شد.

در ابتدای این برنامه  Moumni Bouba، مسئول برگزاری نشست با ارائه گزارشی از روند اجرایی و حمایت بخش‌های مختلف، نکاتی را در رابطه با نقش دین در فرهنگ و دموکراسی ارائه كرد و خواستار ارائه نقطه نظرات اساتید شرکت‌کننده در نشست، شد.

پس از آن، جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه به نمایندگی از رایزنی فرهنگی ایران حضور یافت و موضوعات مرتبط را از دیدگاه اسلام و سایر ادیان بررسی كرد.

وی در سخنانی با اشاره به تحولات صدر اسلام، گفت: در سیره و گفتار حضرت رسول اكرم(ص) همواره موضوعات فرهنگی و سیاسی مورد توجه جدی بوده و اهمیتی که در دوره‌های مختلف اسلامی به موضوع شورا و استفاده از نظرات مردم داده می‌شد و امروز از آن به نام دموکراسی یاد می‌شود، ناشی از همین سیره و دیدگاه است.

هم‌اندیشی «نقش دین در فرهنگ و دموکراسی» در ژاپن

جعفری افزود: در دنیای امروز رجوع به منابع اصیل اسلامی و دینی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در واقع می‌توان گفت که عده‌ای به عمد تلاش می‌کنند منابع موجود و اصیل کمتر مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین یادآور شد: اسلام در حوزه های مرتبط با تدبیر امور و موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و ... توصیه‌های مهمی دارد که عمل به آنان در دنیای امروز می‌تواند سرچشمه تحولات و تعالی جامعه را فراهم كند و وظیفه ما محققین است که این منابع اصیل را به خوبی معرفی كنیم.

جعفری به ساختار سیاسی ایران هم به عنوان یک نمونه موفق از حکومت مردم سالار دینی اشاره و تأکید کرد: منطبق با تعالیم و آموزه‌های اسلامی، مردم سالاری دینی در ساختار حکومتی ایران امروز قرار دارد که با مؤلفه‌های سیاسی توسعه یافته و متعالی منطبق است.

در ادامه این نشست، هر یک از شركت‌كنندگان دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های مختلف نقش دین در فرهنگ و دموکراسی بیان کردند.

انتهای پیام

captcha