آینده‌نگری شهید مطهری درباره عرفان‌های نوظهور/ اسلام‌شناس مورد تایید امام(ره)
کد خبر: 3699832
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

آینده‌نگری شهید مطهری درباره عرفان‌های نوظهور/ اسلام‌شناس مورد تایید امام(ره)

گروه ادب ــ یکی از ویژگی‌های کتاب «رمز موفقیت شهید مطهری» که در لبنان به عربی ترجمه شده است، آینده‌نگری شهید مطهری درباره عرفان‌های نوظهور است که عرفان بدون خدا و مذهب را ترویج می‌کنند.

آینده‌نگری شهید مطهری درباره عرفان‌های نوظهور/ اسلام‌شناس مورد تایید امام

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نگارش، نویسنده و رئیس پژوهشکده الهیات پژوهشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره کتاب «رمز موفقیت شهید مطهری» که در بیروت به عربی ترجمه و منتشر شده است، گفت: ابتدای این کتاب با شعری در وصف استاد مطهری آغاز شده است و جایگاه ایشان را در قالب نظم بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه بحث الگوشناسی و معرفی الگوهای برتر به عنوان یکی از خلأهای جامعه ما مطرح است و از این رو به نوشتن این کتاب روی آوردم،‌ افزود: باید الگوهایی که فکر، نگاه و تاثیرگذاری آنها نسبت به دیگران بسیار است معرفی می‌شدند. امام خمینی(ره) از شهید مطهری به عنوان اسلام‌شناس یاد کرده‌اند که این موضوع حائز اهمیت است؛ زیرا کمتر شخصیتی داریم که کسی درباره ایشان چنین صحبتی کرده باشد که همه کتاب‌های وی قابلیت استفاده داشته باشد، ولی امام درباره ایشان چنین تعبیری داشتند و این موضوع نشان از جایگاه والای فکری ایشان دارد.

حجت‌الاسلام نگارش در این باره که کتاب مورد نظر آیا به سفارش مرکز و سازمان خاصی نوشته شده است یا خیر، اظهار کرد: درباره استاد مطهری مقاله‌ای برای جشنواره حکمت مطهر نوشتم که با عنوان «استاد مطهری و نوآوری‌های کلامی» منتشر و در بخش پژوهشگران برتر جشنواره انتخاب شد. این مقاله به سه زبان چاپ شد و در آن به مباحث ایدئولوژی و کلامی پرداخته شده بود. در ادامه نگارش این مقاله،‌ به نوشتن کتاب روی آوردم.

این پژوهشگر در ادامه این مطلب اظهار کرد: در این کتاب به ابعاد علمی،‌ شخصیتی،‌ اخلاقی و خانوادگی ایشان پرداخته و رموز موفقیت استاد بیان شده است. اسوه بودن ایشان مهمترین محور نوشتن این کتاب به شمار می‌آید. معرفی جایگاه دین و تاثیرگذاری آن در جهان معاصر از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. شهید مطهری سبب اثرگذاری دین در همه عرصه‌ها بود. برای مثال در مسائل معرفت‌شناسی و عرفانی و به ویژه اکنون که چنین مباحثی مطرح است که صحبت از وجود عرفان بدون مذهب و خدا مطرح است، از جمله موضوعات مطرح در این کتاب به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این تفکر در جنبش نوپدید و عرفان کاذب، اظهار کرد: در این عرفان از آن موضوع صحبت به میان می‌آید که می‌توان عرفان بدون خدا، مذهب و دین داشت. شهید مطهری با این مباحث در 40 سال قبل مقابله کرد. ایشان آینده‌نگری کرده و گفته است که چنین افرادی به جایی می‌رسند که می‌گویند عرفان بدون خدا و مذهب نیز وجود دارد و ما امروز بعد از 4 دهه شاهد چنین مسائلی هستیم.

حجت‌الاسلام نگارش ادامه داد: برای مثال در رمان‌های خارجی که امروز چاپ می‌شود مثل کتاب‌های پائولو کوئیلو که مربی عرفان سکولار است چنین مباحثی دیده می‌شود. وی از عرفانی صحبت می‌کند که خدا در آن واجب‌الوجود نیست. در تفکر عرفان سکولار وی،‌ خدایی وجود ندارد که چنین دیدگاهی را شهید مطهری مطرح کرده است.

وی گفت: نخستین بحث در این کتاب صحبت از الگو بودن شهید مطهری است که نسل جوان باید به این موضوع توجه کند. نکته بعد در این رابطه توجه به نیازهای جامعه است. در این رابطه استاد به دنبال شناسایی نیازهای جامعه و پاسخ به آنها بوده است. یکی از بزرگترین رمزهای موفقیت استاد مطهری همین موضوع بوده است.

این نویسنده ادامه داد: ایشان جمله اثرگذاری دارد که می‌گوید «یک سطر نیز ننوشتم،‌ مگر اینکه احساس کردم جامعه به آن نیاز دارد.» این موضوع بسیار مهم است که ایشان بر اساس نیاز جامعه به نگارش کتاب پرداخته و نه بر اساس آنچه در افکارش می‌گذشته است.

حجت‌الاسلام نگارش اظهار کرد: شهید مطهری بر اساس شبهات و سوالاتی که نسل جوان داشت، دست به قلم برد که این موضوع را می‌توان ویژگی بارز استاد دانست. نکته دیگر درباره ویژگی استاد که در این کتاب به آن اشاره شده است، تعبد استاد است. وی با همه وجودش دین اسلام را پذیرفته بود و اسلام را به عنوان جامع‌ترین دین آسمانی قبول داشت. دغدغه استاد مطهری آن بود که دین اسلام را تبیین کند.

وی با بیان اینکه استاد شهید مطهری درصدد آن بود که دین اسلام را برای مخاطبان عصر حاضر تبیین کند و جایگاه آن را بنمایاند، عنوان کرد: دین اسلام نیازهای نسل ما را پوشش می‌دهد و این موضوع تنها به دهه یا عصر خاصی ربط ندارد و در همه عصرها و قرون این گونه بوده است که خود حاکی از برتر بودن این دین است.

حجت‌الاسلام نگارش در ادامه این مطلب گفت: نکته مهمی که استاد مطهری در نگاه دین‌شناسانه خود مطرح کرده این است که اعتقاد دارد دین پاسخ‌گوی همه نیازهای اعصار است و می‌تواند به همه شبهات و نیازها پاسخ دهد. عناصر قانون‌گذاری اسلام از دیدگاه این عالم،‌ عناصری پویا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره آنچه در کتاب رموز موفقیت شهید مطهری آمده است عنوان کرد: مطابق همه نیازها،‌ این عناصر پویا به میدان آمده و به نیازها پاسخ داده است. شهید مطهری معتقد است که دین اسلام دینی جامع و کامل است که با توجه به همین عناصر، متناسب با همه زمان‌ها بوده و است.

انتهای پیام

captcha