سازمان سینمایی مرعوب فشارها نشود/ ضرورت حضور دگر اندیشان در سینما
کد خبر: 3699845
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
عبدالله اسفندیاری:

سازمان سینمایی مرعوب فشارها نشود/ ضرورت حضور دگر اندیشان در سینما

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سیما گفت: سینمای ملی زمانی اوج خواهد گرفت که به تمامی سلیقه‌ها اجازه کار داده شود. این امر نیز مستلزم این است که رئیس سازمان سینمایی مرعوب فشارها نشود.

حیدریان مرعوب فشارها نشود

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، سینما در سالی 96 را سردرگم توصیف کرد و گفت: من تغییری چندانی در سینمای سال گذشته مشاهده نکردم، بلکه معتقدم همچون گذشته سردرگمی ویژگی اصلی سینما در سالی که گذشت بود. معضل مورد نظر نیز درباره فیلم‌های دینی و انقلابی شکلی حادتر دارد. زیرا در این عرصه تنها ارگان‌های خاصی مشغول به فعالیت هستند.

مدیریت گروه فیلم و سریال افزود: فعالیت ارگان‌های دولتی در تولید فیلم‌های ایدئولوژیک روشی است که پیشتر در سینمای جهان به ویژه سینمای شوروی آزموده شد و به نتیجه نرسیده است، البته در این حوزه استثناهایی نیز وجود دارد. فیلمسازانی نظیر آیزنشتاین پوشکین از جمله این استثناها هستند، اما در کل، سینمای ایدئولوژیک نتوانست در جهان به سر منزل مقصود برسد. این سبک در کشور ما هم پیگیری شده و متاسفانه بی نتیجه بوده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خواب لیلا» ادامه داد: به عنوان مثال سازمان‌هایی نظیر حوزه هنری نتوانستند عملکرد ماندگار و درخشانی در سینما داشته باشند. در همین رابطه سازمان فرهنگی هنری اوج هم این روزها همان مسیر حوزه هنری را در پیش گرفته است. برای همین فکر نمی‌کنم اقداماتشان به نتیجه مثبت منتج شود، البته باز هم متذکر می‌شوم در چنین فضاهایی ممکن است چند کار فاخر نیز تولید شود. برای مثال از «تنگه ابوقریب» نام می‌برم که با استعداد کارگردانش به یک اثر درخشان تبدیل شد.

مسئول حوزه «معناگرا» در بنیاد سینمایی فارابی با بیان این‌که عرصه فرهنگ را نمی‌شود مهندسی کرد، گفت: فرهنگ را نمی‌توان مهندسی کرد، بلکه این حوزه نیازمند باغبانی است، منظور این‌که سینمای ملی زمانی رشد خواهد کرد که از تمام فکرها و سلیقه‌ها در آن حمایت شود. در این رابطه می‌توان از بنیاد فارابی به عنوان بخش موفق یاد کرد زیرا در فارابی سعی شده به همه اندیشه‌ها در شرایط مساوی توجه شود و در تمامی آثار که طی این 4 دهه این بنیاد بانی آن بوده است می‌توان این ویژگی را مشاهدهکرد. این تولیدات به ویژه در حوزه موضوعات دینی و دفاع مقدسی شکلی ویژه به خود می‌گیرد. در کلامی دیگر وقتی فیلمسازان جوان می‌دیدند در فارابی علاوه بر آنها فیلمسازانی نظیر کیمیایی، مهرجویی و بیضایی نیز کار می‌کنند، مجبور می‌شدند کارهای بهتری را تولید کنند.

وی در پایان به مسئولان سینمایی توصیه کرد: پیشنهادی که می‌توانم به مسئولان دولتی بدهم این است که به همه فکر‌ها و سلیقه‌ها حتی دگراندیشان اجازه دهند، کارهایی که می‌خواهند تولید کنند را به شکلی مطلوب جلوی دوربین برند، البته این خواسته زمانی رخ خواهد داد که محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی مرعوب فشار مختلف نشده و حمایت خود را به همه سلیقه‌ها تعمیم دهد.

 انتهای پیام

captcha