زندگی واقعی شهدا بدون مبالغه به تصویر کشیده شود
کد خبر: 3699867
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

زندگی واقعی شهدا بدون مبالغه به تصویر کشیده شود

گروه فرهنگی ـ معاون فرهنگی دانشگاه لرستان با بیان این‌که زندگی واقعی شهدا باید بدون مبالغه به تصویر کشیده شود، اظهارکرد: باید با آنهایی که احیاناً به خون پاک شهیدان خیانت و به بیت‌المال مسلمین دست‌درازی می‌کنند و مسائلی از این دست با قاطعیت و سرعت برخورد شود تا در جامعه نشاط و امید بیشتری ایجاد شود.

حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، معاون فرهنگی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که خوبی‌ها، اخلاق و اموری که ذاتی محبوبند همه انسان‌ها به آنها گرایش دارند، اظهارکرد: به کسانی ارادت می‌ورزیم که هیچ نسبت مالی و خویشاوندی با ما ندارند ولی سراسر عشق هستند به‌عنوان مثال حر بن یزید ریاحی را با این‌که ندیدیم اما به‌خاطر اخلاق و فداکاری‌هایش مورد احترام ماست.
وی اضافه کرد: بستر در همه افراد برای الگو قرار دادن انسان‌های متعالی در جامعه وجود دارد و می‌طلبد زندگی واقعی شهدا را بدون مبالغه به تصویر بکشیم.
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ ایثار و شهادت، اخلاق و انسانیت در جامعه ترویج پیدا کند علاوه‌بر این‌که باید خودمان عملاً پایبند و عامل باشیم باید در قالب هنر این افراد را ماندگار کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که اخلاق و مرام شهدا حقیقت دین و اسلام است، یادآور شد: در طول تاریخ کتاب‌های عرفانی زیادی وجود دارد اما در تاریخ گم شدند و کتاب‌هایی که در چارچوب شعر، ادب، آرایه‌های ادبی و زیبایی‌های ادبی گنجانده شدند، استمرار دارند.
فلاحی‌اصل با بیان این‌که قرن‌ها گذشته و هنوز هم مثنوی مولوی و دیوان حافظ در اوج و زنده است، گفت: اگر بخواهیم خصلت‌ها، آمال، ایثارگری، میل و عشق به خدا که در وجود شهدا بوده را در جامعه ترویج دهیم باید بتوانیم در قالب‌های هنری و ماندگار این کارها را با ظرافت به انجام برسانیم.
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان اضافه کرد: گاهی ممکن است کاری انجام دهیم و رُک باشیم و این رُک‌گویی در مسائل تربیتی و اخلاقی کمتر تأثیر دارد اما اگر این موضوع در لفافه‌های زیبا و هنرمندانه قرار گیرد و به جامعه القا شود، قلب پاک و نورانی جوانان آمادگی پذیرش دارند.
وی تصریح کرد: از ناحیه قبول این موضوع مشکلی نداریم، از ناحیه عمل ما کوتاهی شده و ممکن است سلیقه درستی نباشد؛ اگر این موارد درست اعمال شوند، فرهنگ ایثار و شهادت، اخلاق، توجه به هم، محبت و مهربانی در جامعه رونق پیدا می‌کند و ما مُدل و الگویی برای عالم خواهیم بود چرا که به لحاظ منابع، غنی و الگو هستیم، این منابع عملی می‌شود یا نمی‌شود؟ مشکلاتی داریم که باید در این راستا رفع شود.
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان با تاکید بر این‌که مطالبه شهدا عمل به مرّ حق و اسلام است، خاطرنشان کرد: عمل به قانون، اسلام، قرآن‌کریم، توصیه و دستورات الهی و ائمه و اولیای خدا به‌ویژه پیامبر اعظم(ص) مطالبه شهداست و آنان چیزی بیش‌از این نخواستند و شعاری غیر از این نداشتند.
فلاحی‌اصل با بیان این‌که اگر ما مطابق شهدا عمل کنیم بی‌تردید سعادت دنیا و عقبی را کسب کردیم، افزود: به میزانی که از شهدا دور شویم به همان مقدار دچار خسارت و دور از سعادت شده‌ایم، حرف و مرام آنان همین است که فرهنگ دلدادگی به حق و حقیقت را نگه داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی به هم پیوسته هستند و روی هم اثرگذارند و تعامل دارند، تاکید کرد: برخی از امور به دست یک فرد درست نمی‌شود هرچند وظیفه‌اش انجام آن است اما باید بدانیم که پدیده‌های اجتماعی درهم تئاثر و تعامل دارند و موجب می‌شوند فرهنگ‌ها و نگرش‌های بدبینانه در جامعه رواج پیدا کند که باید در سطح کلان به سرعت با آنان برخورد شود.
وی یادآور شد: باید با آنهایی که احیاناً به خون پاک شهیدان خیانت و به بیت‌المال مسلمین دست‌درازی می‌کنند و مسائلی از این دست با قاطعیت و سرعت برخورد شود تا در جامعه نشاط و امید بیشتری ایجاد شود.

انتهای پیام

captcha