محکومین مالی نباید در زندان باشند
کد خبر: 3699892
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

محکومین مالی نباید در زندان باشند

گروه اجتماعی: رییس کل دادگستری استان با اشاره به وجود 800 محکوم مالی دراستان، گفت: محکومین مالی نباید در زندان باشند و باید در باره محکومین مالی به دقت و هوشمندانه بررسی شود.

به گزارش ایکنا از مازندران به نقل از روابط عمومی دادگستری استان مازندران حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی فرد امروز 23 اسفندماه در جلسه روسای دادگستری‌های و دادستان‌های استان مازندران درباره تاثیر انس با قرآن و اهل بیت  در زندگی، گفت: مودت به اهل بیت نباید مورد غفلت مسلمانان قرار بگیرید زیرا کسانیکه که در این امر غفلت کنند زندگی با سعادت و رستگاری نخواهند داشت.
وی با اشاره به نقش حضرت زهرا (س) گفت: زندگانی حضرت زهرا(س) سراسر ایثار، فداکاری و اخلاص است و قله رفیع فضائل، معیارها، ارزش‌های انسانی و اسلامی است.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: از مهمترین و بارزترین ویژگی زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) دفاع ایشان از حریم ولایت امیرمومنان علی(ع) و خطبه فدکیه آن حضرت است. 
وی همچنین به برپایی جشن‌ها در ایام روز زن در بعضی از ادارات دولتی انجام گرفته اشاره کرد و افزود: در این زمینه بعضی از ارگان ها اقدام به برپایی جشن کرده که متاسفانه  با بعضی از حرکات و اجرای موسیقی‌های ناشایست به مقام زن توهین کردند که باید با آنان برخورد جدی شود.

 تقوی فرد درباره برنامه‌های سال 1397 افزود: در سال جدید یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان، جلوگیری ازتغییر کاربری‌ها، تعرض به منابع طبیعی و سواحل است. که در این زمینه طبق دستورالعمل ارسالی به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها ارسال تا در این باره اطلاعات تکمیلی را طبق فرم مخصوص در این موارد تکمیل و به استان انعکاس دهند تا اقدامات شایسته انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان مازندران درباره ثبت ثنا نیز افزود: روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های استان باید در مورد ثبت ثنا تلاش و پیگیری‌های ویژه انجام داده تا افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند در بدو ورود حتما ثبت ثنا را انجام دهند و از کسانی که ثبت ثنا انجام نداده‌اند از ارائه هرگونه خدمات قضایی به آنها امتناع شود و کارمندان که بدون ثبت ثنا به افراد خدمات قضایی ارائه می‌دهند در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مورد بررسی قرار می گیرد.
وی همچنین افزود: هر میزان این کار با جدیت بیشتری انجام بپذیرد شاهد جلوگیری از هزینه‌ها به دستگاه قضایی و جلوگیری از اطاله دادرسی، تجدید اوقات می‌شود که این امر هم برای دستگاه قضایی و هم برای کسانی که به دستگاه قضایی  مراجع می‌کنند بسیار مهم است.
این مقام قضایی هدف از زندان را تامین و تربیت اعلام کرد و افزود: ما دو نوع زندانی داریم کسانی هستند که در زندان به سر می‌برند تا جامعه از دست آنها درامان باشد و به آسانی قابل برگشت به جامعه نیستند و گروهی در زندان  به سر می برند تا تربیت شوند و به جامعه برگردند.
وی همچنین به روئسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها تاکید کرد: تا از مجازات حبس بیشتر و بهتر استفاده کنند تا کسانی که نباید در زندان باشند با استفاده از این قانون آزاد شوند و کسانی در زندان باشند که شایسته زندان هستند.
رییس کل دادگستری استان با اشاره به وجود 800 محکوم مالی دراستان، گفت: محکومین مالی نباید در زندان باشند و باید در باره محکومین مالی به دقت و هوشمندانه بررسی شود تا چنانچه مالی منقول و غیر منقول دارند، مال آنها گرفته و به محکوم له (طلبکار) پرداخت شود و شخص محکوم مالی در زندان نباشد.
این مقام قضایی درباره محکومین مالی افزود: اگر پس از بررسی مشخص شود فرد مالی ندارد باید با صدور حکم اعسار مناسب محکوم مالی از زندان آزاد شود، نباید حکم اعسار به کیفیتی باشد که پس از صدور این حکم از سوی قضات باز هم محکوم مالی در مدت طولانی در زندان بماند و قادر به پرداخت محکوم به نباشد.

captcha