نگاهی به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع)
کد خبر: 3700037
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

نگاهی به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع)

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان بیان کرد: کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) بر اساس نیازسنجی‌ها راه‌اندازی شده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلی بطحائی، معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) بر اساس نیازسنجی‌ها و عدم وجود مجموعه‌ای متمرکز توسط مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف علمی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان راه‌اندازی شده است.
معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی یکی از ضرورت‌های حوزه تحقیق است، اظهار کرد: وجود چنین کتابخانه‌هایی راه را بر محققان و پژوهشگران آسان کرده و مانع پیدایش آثار کم‌مایه علمی و یا دوباره کاری در موضوعات خواهد بود.
حجت‌الاسلام بطحائی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صحیفه سجادیه به‌عنوان زبور آل محمد(ص) و مهم‌ترین اثر حضرت زین‌العابدین(ع)، افزود: صحیفه سجادیه در کلام بزرگان اثری باقیمانده از علم الهی و آکنده و سرشار از عطر نبوی و ملقب به « انجیل اهل بیت(ع)» است و حتی بعضی از عرفا معتقدند، صحیفه سجادیه در ردیف کتب آسمانی بوده و در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد.
معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی(ره)، عنوان کرد: زمانی که مرحوم آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی(ره) نسخه‌ای از این اثر را به شیخ طنطاوی رئیس دانشگاه الازهر مصر هدیه کردند، شیخ الازهر بعد از مطالعه صحیفه سجادیه ضمن اظهار تأسف از اینکه جامعه اسلامی با این اثر آشنا نیست، نامه‌ای را خطاب به ایشان نوشتند، که «از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گران‌بهای جاوید که از میراث‌های نبوت و اهل‌ بیت(ع) است، دست نیافته بودیم و من هر موقع این کتاب گران‌سنگ را مطالعه کردم آن را ما‌فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق یافتم».
این پژوهشگر حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی دارالعرفان، عنوان کرد: یکی از الطاف الهی به این مجموعه راه‌اندازی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) است.
وی افزود: در این کتابخانه سعی بر این است که تمام آثار مربوط به حضرت امام سجاد(ع) در قالب فیزیکی و دیجیتالی شامل کتب چاپی، سنگی، نسخ خطی، پایان‌نامه‌ها، مقالات بدون محدودیت زبان، مذهب و تاریخ جمع‌آوری و سامان‌دهی جهت ارائه به مخاطبان شود.
استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب و گردآوری پایگاه جامع اطلاعاتی پیرامون شخصیت نورانی امام سجاد(ع) راه زیادی پیش رو داریم، بیان کرد: در بررسی اولیه بیش از 700 عنوان اثر چاپی و 450 پایان‌نامه شمارش شده که از این تعداد در حال حاضر 300 عنوان کتاب در قالب 650 جلد در کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) گردآوری شده است که از همه پژوهشگران، محققان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه تقاضا داریم هرگونه اطلاع پیرامون آثار آن حضرت را با پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان و یا به شماره 02537735357 در میان گذارند.
وی به برخی از آثار ارزشمند این مؤسسه پیرامون شخصیت امام زین‌العابدین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و اندیشه‌های حجت‌الاسلام انصاریان توجه و عنایت خاص به کتاب صحیفه سجادیه است که ایشان خود ترجمه و شرح جامع 15 جلدی را در خصوص این اثر ارزشمند به رشته تحریر درآورده‌ است. همچنین مؤسسه مفتخر به ارائه ترجمه منظومه «مناجات خمس عشر» امام سجاد(ع) و ارائه دو اثر به زبان انگلیسی و ترکی از آثار حجت‌الاسلام انصاریان است.
حجت‌الاسلام بطحائی عنوان کرد: آنچه مد نظر ما است تنها جمع‌آوری کتاب نیست بلکه با نیاز‌سنجی‌ها به بررسی ابعادی از شخصیت امام سجاد(ع) و توجه به امر پژوهش است که دانشجویان تابلویی بزرگ از شخصیت امام سجاد(ع) داشته باشند و تحقیقات جدیدتری از همه ابعاد زندگی و اندیشه‌های امام سجاد(ع) در دست باشد.
معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رویکرد مؤسسه دارالعرفان پرداختن به چیستی عرفان ‌روایی و پاسخ‌گویی به نیازهای نسل جدید است.
حجت‌الاسلام بطحائی تصریح کرد: این مؤسسه دارای بخش‌های متعددی همچون رسانه‌ای و پژوهشی در حوزه معارف اهل‌ بیت(ع) است و دو رسالت مهم برعهده دارد که رسالت اول آن پاسخگویی به شبهات و دوم توجه به امور پژوهشی است. البته در این بخش تنها به پاسخگویی بسنده نمی‌کنیم، بلکه با تحلیل و کمی‌سازی سؤالات مخاطبان، آن را به‌صورت آماری و تحلیلی در آورده‌ و تعداد آن‌ها را در بخش شبهات و سؤالات متعدد دینی و... دسته‌بندی کرده‌ و طبق این آمار یک آینده‌پژوهی و آینده‌نگری را با رصد سؤالات مورد ارزیابی قرار داده‌ به‌گونه‌ای که حدس و تشخیص می‌دهیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام به مبانی اعتقادی وارد می‌شود که طبق آن فعالیت‌های علمی خود را سازماندهی می‌کنیم.
معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان گفت: در حوزه پژوهشی، مؤسسه دارالعرفان هفت مأموریت پژوهشی را دنبال می‌کند که حوزه اول عرفان اهل‌ بیت(ع) است که حوزه‌ای بسیار حساس و مهم به‌شمار می‌رود. ممکن است برخی از نسل جوان نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند، اما حقیقت دین و گرایش به عرفان و معنویت در میان نسل جدید حضور پررنگی دارد. همچنین در حوزه عرفان افراط‌های زیادی داریم برای نمونه برخی از آثار در بیان برخی مطالب عرفانی زیاده‌روی و غلو کرده‌اند و از طرفی عده‌ای نیز عرفان را نفی می‌کنند که هر دوی آن‌ها ناصحیح است. بدون شک توجه به عرفان و معنویت امری قطعی است و باید حد وسط را در نظر گرفت.
بطحائی بیان کرد: در این باب سه نوع عرفان وجود دارد؛ یک نوع عرفان رایج که ابن‌عربی پیشگام در معرفی آن است و نوع دیگر عرفان شیعی که زمینه فکری ابن‌عربی را دارد اما با چند روایت از اهل‌ بیت(ع) همراه شده است و هنوز قواعد عرفان ابن‌ عربی در آن وجود دارد. همچنین عرفان اهل‌ بیت(ع) در این میان عرفانی قرآنی و روایی است که از سرچشمه اهل‌ بیت(ع) استخراج و استنباط می‌شود.
وی عنوان کرد: بنابراین اصل عرفان در آیات و روایات وجود دارد اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم عرفان روایی است. به عبارتی آیات قرآن و روایات اهل‌ بیت(ع) در آن محور قرار می‌گیرد یعنی ابن‌ عربی را نفی نمی‌کنیم بلکه جدای از عرفان او، منش عرفانی روایات را استخراج و استنباط می‌کنیم.
معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد: از کلان پروژه‌های مؤسسه دارالعرفان پروژه‌های «آیات العرفان، رجال عرفان اهل‌ بیت(ع) و چیستی اخلاق عرفانی» است.
وی افزود: دومین حوزه پژوهشی احیای کتب میراث شیعه است که تمرکز بر احیای کتاب‌های فارسی دارد. کتاب «عنصر شجاعت» در 11 جلد از میرزا خلیل کمره‌ای از آثاری است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده و کتاب «ملکه اسلام» از ایشان از جمله کتاب‌هایی است که مبانی تاریخی و کلامی خطبه حضرت زهرا(س) را شرح داده است که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین صابریان تصحیح و تحقیق شده است و این اثر مورد استقبال بوده و چندین مرتبه چاپ شده است.
حجت‌الاسلام بطحایی بیان کرد: سومین بخش و از مأموریت‌های دیگر مؤسسه دارالعرفان، اهتمام به ترجمه است. آمار مرکز چاپ و نشر قرآن کریم بیانگر این است که بالغ بر 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان منتشر شده است که ترجمه صحیفه سجادیه، نهج‌‌البلاغه، مفاتیح‌‌الجنان، اصول کافی و کامل الزیارات با واژه‌هایی دقیق و درست از دیگر آثار مؤسسه دارالعرفان است.
وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی حکیم و تفسیر موضوعی قرآن است که در سال جاری نخستین تفسیر موضوعی تحت عنوان «سیمای نیکان» و «راه و رسم رستگاری» که به معرفی ویژگی‌های محسنین و قلمرو فوز و فلاح می‌پردازد، منتشر شد.
وی اظهار کرد: برای ارتقای آثار پژوهشی و خودارزیابی پژوهشی آثار علمی مجموعه، جلسات نقد برای آثار برگزار می‌شود که در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین شمس کتاب «اسلام دین آسان» را مورد نقد قرار دادند و کتاب «سید‌الشهدا تجلی عبودیت» نیز مورد نقد قاسم جوادی قرار گرفت.
معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان تصریح کرد: هفتمین بخش نیز انتشارات است که اخیراً کتابی از حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش با نام «جاهلیت» منتشر شده و کتاب «یتیم» حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر ظهیری هم از این دست موضوعات است.
حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد: مخاطب محور بودن مؤسسه و پژوهش‌های انجام شده این را به ما نشان می‌دهد که در حوزه احکام دینی، دشمنان برای آن که مردم را از اسلام جدا کنند آن را سخت جلوه می‌دهند و در فضای مجازی بر این تمرکز دارند و زمانی که جوانان فکر می‌کنند اسلام سخت است از آن کناره می‌گیرند از این رو دشمنان با ادبیات فکاهی دین را برای نسل جدید دسخت جلوه می‌دهند.
وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که که با دو شیوه «تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی» انجام می‌شود و یکی از ویژگی‌های مورد تأکید حجت‌الاسلام انصاریان «واژه محسنین» و تفاوت آن با صالحین و متقین است که در کتاب «سیمای نیکان» به تفصیل تفسیر موضوعی محسنین ارائه شده است.
وی در مورد نحوه پاسخگویی نیز بیان کرد: پاسخگویی به صورت مستقیم و آن‌لاین انجام می‌شود و افراد با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.erfan.ir می‌توانند پاسخ سؤالات خود را در مدت کمتر از دو روز دریافت کنند.
اکبر پوست‌چیان
انتهای پیام

captcha