آشنایی قاریان نوجوان با آداب تلاوت قرآن طبق آیات و روایات
کد خبر: 3700043
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
مرحله نهایی سومین دوره «شوق تلاوت»/7

آشنایی قاریان نوجوان با آداب تلاوت قرآن طبق آیات و روایات

گروه مسابقات ــ طی برپایی کلاس اخلاق قرآنی، 22 قاری نوجوان در مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت با آداب تلاوت قرآن به استناد آیات و روایات آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق؛ کلاسی با موضوع اخلاق قرآنی با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مسئول اداره امور قرآن آستان مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) ویژه تمامی شرکت کنندگان مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت پیش از ظهر امروز برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه اسلام دین آداب است، اظهار کرد: برای همه چیز آدابی است، آداب معاشرت‌های اجتماعی و لباس پوشیدن و... و قرآن خواندن نیز آداب دارد. همین اندازه که اراده کنیم برویم سمت قرآن باید آداب آن را رعایت کنیم.
شجاع با اشاره به اینکه نخستین آداب در این زمینه رعایت طهارت است، عنوان کرد: بنا بر صریح آیات « لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ » وضو واجب است و لمس کردن آیات قرآن بدون وضو حرام است.
این مدرس اخلاق با اشاره به اینکه آداب طهارت شاخه هایی دارد، بیان کرد: از آن جمله می توان به آراستگی ظاهر، وضو، طهارت دهان و مسواک زدن و...اشاره کرد. به سمت قرآن رفتن و قاری قرآن شدن باید همراه با آراستگی باشد. مورد دوم اخلاص در امر تلاوت قرآن است. یعنی تنها برای خدا تلات قرآن را انجام دهیم ولاغیر.
مسئول اداره امور قرآن آستان مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) با تأکید بر اینکه باید خشوع و اخلاص در رفتار و منش و عمل قاریان لحاظ شود، اضافه کرد: شما قاریان باید از آسیب هایی چون بحث در خصوص میزان حق الزحمه دوری کنید که برکت از زندگی‌ها گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یادمان باشد در مسیری که داریم هیچگاه منحرف نشویم و باید به آیات قرآن عمل کنیم ، اظهار کرد: پیش از تلاوت آیات قرآن، دعای آغازین و پس از اتمام تلاوت به قرائت دعای پایانی توجه کنیم. همچنین قرائت اعوذ بالله در ابتدای تلاوت قرآن نیز از دیگر آداب تلاوت قرآن است که از این طریق از خودبرتر بینی ها و حسادتها و ... دور خواهیم شد.
شجاع با اشاره به اینکه آداب دیگر در تلاوت قرآن گفتن بسم الله الرحمن الرحیم است، عنوان کرد: باید در هر کاری بسم الله گفت. از دیگر آداب می توان به تلاوت از روی مصحف اشاره کرد که فضیلت دارد. زیرا نگاه کردن به قرآن نیز ثواب عبادت را دارد چون براساس روایات نگاه کردن به قرآن نور و عبادت است.
وی تصریح کرد: تلاوت قرآن با صوت زیبا انجام شود و بهترین استفاده از این صدا که زیباترین نعمت خدادادی در تلاوت قرآن است و پیامبران الهی همه خوش صدا بودند. خوش صداترین قاری باید با همره با خشیت و خشوع باشند.
شجاع با تأکید بر برنامه روزانه تلاوت روزانه قرآنی، اضافه کرد: ما قاریان به عنوان مبلغان دین هستیم و تلاوت قرآنمان باید همراه با تدبر و تفکر در معانی آیات و بکارگیری آنها در زندگی باشد.
یادآور می‌شود، مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از 22 تا 28 اسفندماه در کربلای معلی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha