نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع عرضه شد
کد خبر: 3700047
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴

نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع عرضه شد

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع به کوشش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) عرضه شد.

نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع عرضه شد/ این خبر باید بره فضای مجازی

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه علامه مجلسی، با توجه به اهمیت بررسی زمان پیدایش و سیر تاریخی مذهب تشیع با تکیه بر منابع معتبر، آشنایی با جایگاه علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعیان در دوره‌های تاریخی و همچنین تبیین باورها و اندیشه‌های اصیل شیعی، برای جلوگیری از تحریف و تبلیغات مسموم و نیز پاسخگویی ضمنی به شبهات مهم پیرامون مذهب شیعه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع را تولید و عرضه کرد.

منابع و اطلاعات نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع در قالب بخش‌های مختلفی چون کتابخانه، درختواره، بانک مقالات، نگارخانه و مشاهیر و دانشمندان گردآوری و دسته‌بندی شده است و مجموعه‌ اطلاعات ارزنده‌ای درباره مذهب تشیع و فعالیت‌های شیعیان از زمان پیدایش این مذهب تا قرن حاضر را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

ارائه ۳۰۰ عنوان کتاب از مهم‌ترین کتاب‌های مرتبط با تاریخ تشیع در موضوعات، پیدایش و گسترش تشیع، باورهای اعتقادی شیعه امامیه، فرقه‌های شیعی، قبایل و خاندان‌های شیعی، جنبش‌ها و قیام‌های شیعی، دولت‌های شیعی، فرهنگ و تمدن شیعی، پراکندگی جغرافیایی شیعیان، شیعه از نگاه دیگران و ردیه‌ها و دفاعیه‌ها، محتوای بخش کتابخانه این نرم‌افزار فاخر را تشکیل می‌دهند.

همچنین، برای نخستین بار در نرم‌افزارهای ارائه شده توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، حدود ۱۲۰۰ مقاله تخصصی ارزشمند در زمینه تاریخ تشیع از پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، استخراج و به ‌صورت دسته‌بندی درختی در نرم‌افزار تاریخ تشیع عرضه شده است که کاربر پس از انتخاب مقاله و مشاهده اطلاعات مقاله‌شناسی و لینک و تصویر صفحه اول مقاله، می‌تواند متن کامل مقاله مورد نظر را در پایگاه نورمگز، مشاهده کند. در این نرم‌افزار، اطلاعات ۱۲۰ جلد از کتاب‌های مرتبط با تاریخ تشیع به ‌صورت تخصصی و منظم در یک درخت با بیش از ۴۰۰۰۰ ارجاع، ارائه شده است که پژوهشگر با مراجعه به آن می‌تواند در کمترین زمان به مطلب مورد نظر خود در منابع معتبر، دست یابد.

همچنین در این بخش از نرم‌افزار برای کمک به فهم و درک بهتر مطلب، درخت اطلاعات تاریخ تشیع با مقالات و تصاویر و نقشه‌ها بارور شده تا کاربر هنگام مطالعه متون و منابع مرتبط، به‌ صورت همزمان به افزونه‌های مفید دیگری نیز دسترسی داشته باشد.

یکی از نقاط قوت نرم‌افزار تاریخ تشیع، شرح حال مشاهیر و دانشمندان شیعی با بیش از ۵۰۰۰۰ ارجاع متنی است که در آن، اطلاعات پراکنده کتب تراجمی مرتبط با زندگی دانشمندان شیعه در فیش‌های منظم و بدیعی گردآوری و درخت مشاهیر شیعی را تشکیل داده است که با انتخاب نام هر فرد، اطلاعات زندگی فردی و علمی و جایگاه و موقعیت‌های مختلف شخص در طول زندگی، در دسترسی پژوهشگر قرار می‌گیرد.

همچنین، گردآوری و ارائه تصویر و درخت بیش از ۴۰۰ نقشه تخصصی تاریخ تشیع و قریب ۳۰۰ تصویر از علما و دانشمندان طراز اول تشیع از دیگر امکانات کاربردی نرم‌افزار تاریخ تشیع به شمار می‌آید که می‌تواند به‌ عنوان ابزاری کمکی، محققان و پژوهشگران را در مطالعات تاریخی، کمک کند. از خصوصیات قابل توجه این نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جدید دانشنامه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متنن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی و ... ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت درباره ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به ‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملکرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده، زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

انتهای پیام

captcha