فرهنگ ایثارگری؛ نقطه مقابل فرهنگ خودخواهی
کد خبر: 3700109
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

فرهنگ ایثارگری؛ نقطه مقابل فرهنگ خودخواهی

گروه فرهنگی: حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه فرهنگ ایثارگری، نقطه مقابل فرهنگ خودخواهی است، افزود: امروزه اگر اتفاق بدی در زندگی برخی مسئولان و یا جوانان می‌افتد، به خاطر خودخواهی آنان است. اگر خدا بالاترین امتیاز را در زندگی به شهدا داده است، به خاطر ایثارگری آنان است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، کارشناس مذهبی، در افتتاحیه اولین نشست کشوری «خادم‌یاران خانواده شهدای مدافع حرم» که ظهر امروز 23 اسفندماه، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا یاد شهدا را از جامعه ما بگیرد، اظهار کرد: با شهادت مدافعان حرم، عطر شهدا دوباره به جامعه بازگشت.
کارهای جمعی برای تثبیت یاد شهدا
وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی برای تثبیت یاد شهدا تأکید بر کار تشکیلاتی شده است، ادامه داد: همان‌طور که رهبری فرمودند:« زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست» باید برای تثبیت یاد شهدا، کارهای جمعی و گروهی انجام شود.
ماندگاری با تأکید بر اینکه همان‌طور که نور اسلام به مرکزیت حرم امام رضا(ع) در جهان منتشر شده است، عطر شهید هم از حرم امام رضا(ع) به تمام عالم خواهد رسید، ابراز کرد: فرهنگ شهادت مبتنی بر باورهای بسیاری است، شهادت یعنی گذشتن از همه چیز، آدم‌ها به راحتی از همه زندگی‌ خود نمی‌گذرند.
فرهنگ ایثارگری نقطه مقابل فرهنگ خودخواهی
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فرهنگ ایثارگری نقطه مقابل فرهنگ خودخواهی است، افزود: امروز اگر اتفاق بدی در زندگی برخی مسئولان و یا جوانان می‌افتد به خاطر خودخواهی آنان است. اگر خدا بالاترین امتیاز را در زندگی به شهدا داده است، به خاطر ایثارگری آنان است.
وی با بیان اینکه شهادت با سه باور قرآنی همراه است، اظهار کرد: یکی از باورهای شهادت معامله با خدا است، ایثارگری در معامله با مردم اجرایی نمی‌شود بلکه در ارتباط با خدا معنا پیدا می‌کند.
ماندگاری با اشاره به اینکه ارزش ایثارگری را فقط خدا می‌داند، ادامه داد: هر کسی که اهل معامله با خدا باشد ایثارگر می‌شود، مردم می‌توانند قیمت همه چیز را بدهند ولی قیمت جان را فقط خدا می‌داند.
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از باورها را معامله با آخرت عنوان کرد و گفت: پاداش ایثارگری را نمی‌توان در دنیا گرفت و تنها باوری که باعث می‌شود انسان به ایثارگری متمایل باشد پاداش آخرتی آن است.
وی باور دیگر را معامله انسان با خودش دانست و ابراز کرد: شهید به این باور رسیده است که هر چه کند برای خود انجام داده، لذا هر چه در این مسیر زخم بیشتری بخورد مقرب‌تر است. در این باره امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «درجه انسان به پول و پست و .. نیست، بلکه درجه‌ او به اندازه زخم‌هایی است که برای خدا خورده است، لذا درجه پدرم امام حسین(ع) از همه بیشتر است».
ماندگاری با بیان اینکه شهید هر چه بیشتر تیر بخورد خوشحال‌تر است، ادامه داد: شهید حججی که قطعه قطعه شد، درجه‌اش بسیار بالا بود، یاران امام حسین(ع) در هنگام نماز آخر حضرت(ع) تیر باران شدند. وقتی آخر عمر انسان ملاقات با خدا است؛ چرا این ملاقات با شهادت نباشد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه شهید می‌داند که در ایثارگری هر چقدر بیشتر زجر بکشید درجه‌اش بالاتر است، ادامه داد: نقطه مقابل ایثارگری خودخواهی است، اما خودخواهی با خدا و آخرت جمع نمی‌شود.
امنیت، عزت و آبرو جامعه را مرهون خون شهدا هستیم
وی با بیان اینکه امنیت، هدایت و عزت و آبروی جامعه به برکت خون شهیدان است، اظهار کرد: امروزه در همه عرصه‌ها، به برکت خون شهیدان پیشرفت کرده‌ایم و در 40 سال بعد از انقلاب، به برکت خون شهیدان نزدیک به 40 هزار اختراع ثبت شده است.
ماندگاری با بیان اینکه امروزه ملت ما سکان آرامش برای امت‌های دیگر است، گفت : عزت و آبرویی که خدا به اسلام و امت اسلامی داده به برکت خون شهدا است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در طرح خادم‌یاری خانواده شهدا باید پنج نکته مهم را یادآور شویم، ابراز کرد: برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت باید کار جمعی صورت گیرد و این هم‌افزایی است که باعث ترویج این فرهنگ می‌شود.
وی دومین نکته را داشتن امام و محور دانست و گفت: باید در این کار بزرگ امام و محور داشته باشیم، وگرنه با شکست رو به رو خواهیم شد؛ همچنین دراین راه باید متفرق نشویم و اختلافات را کنار گذاشته و به نقطه مشترک برسیم.
ماندگاری نکته چهارم را مربوط به نیت افراد دانست و عنوان کرد: باید در راه نیتمان خیررسانی باشد، باید باورهای شهدا را تکثیر کنیم، لذا اگر این باورها همگانی شود آمار طلاق و اعتیاد و .. پایین خواهد آمد.
این کارشناس مذهبی نکته آخر را رعایت تقوا معرفی کرد و ادامه داد: در این راه باید حلال و حرام، محرم و نامحرم و همه حدود الهی رعایت شود.
انتهای پیام

captcha