علمای بزرگ ما با پژوهش ماندگار شدند
کد خبر: 3700267
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
معاون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

علمای بزرگ ما با پژوهش ماندگار شدند

گروه اجتماعی ــ معاون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از دلایل ماندگار شدن نام بزرگان و علمای شیعه را به دلیل پژوهش‎های آنها دانست.

به گزارش ایکنا از قم حجت‎الاسلام والمسلمین جعفر مروج طبسی امروز در مراسم نخستین دوره هم‎پژوهی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: علمای سلف وقت بسیاری را صرف پژوهش می کردند.
وی افزود: کتب اربعه از مشایخ ثلاثه به دست ما رسیده است و همه ما این بزرگان را با این آثارشان می شناسیم زیرا در عصر آنها زندگی نکرده ایم؛ طلاب باید تحقیق و پژوهش را جزو لاینفک کار خود قراردهند.
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر یک طلبه و استاد نتواند یک مقاله بنویسد قطعا خلا بزرگی در وی وجود دارد؛ بزرگان ما همگی بر اثر ممارست و کار بسیار زیاد به این مرتبه رسیدند؛ شهید اول ،شهید ثانی و شهید ثالث از بزرگان تحقیق در حوزه است.
وی تصریح کرد: جایگاه شهید اول بیشتر به سبب لمعه است که حاوی تمام فقه است که ایشان در ظرف شش ماه آن را در زندان نوشته است؛ شهید ثانی با نوشتن کتاب مسالک الافهام دریایی از علم است و مراجع ما نیز در این زمینه تاکید داشتند.
مروج طبسی اظهارکرد: این پژوهش های گرانسنگ با وجود عدم برخورداری از امکانات تولید شده است؛ مرحوم نوری با یک مرتبه قلم نی به جوهر بردن و بیرون آوردن هفتاد سطر مطلب می نوشتند؛ این مسایل برای طلاب یک حجت است که باید تلاش بیشتری دست بزنند.
وی افزود: با عدم برخورداری از امکانات فعلی و نداشتن یک هزارم امکانات فعلی شهید اول، دروس و بیان و ذکر را نوشت و شهید دوم مسالک را نوشت و شهید سوم مرحوم قاضی نورالله شوشتری خدمات فقهی گرانسنگی به فقه اهل بیت(ع) انجام داد.
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در مراسم هم پژوهی گزارش کار پژوهشگران درخواست نمی شود و به دنبال بیان ادله آنها هستیم.
انتهای پیام

captcha