اشتباه رایج و متداول قرآنیان/ چگونگی قرائت آیات عذاب و بهشت
کد خبر: 3700347
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
حجت‌الاسلام نخاولی عنوان کرد:

اشتباه رایج و متداول قرآنیان/ چگونگی قرائت آیات عذاب و بهشت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به یک اشتباه رایج و متداول بین قرآنیان گفت: برخی معتقدند که آیات عذاب را باید با حزن و آیات بهشت را با نغمات شاد خواند در حالی که نبی مکرم(ص) می فرمایند: «إنَّ القرآنَ نَزَلَ بالحُزن، فاقرؤوهُ بالحُزن، قرآن به حزن نازل شده پس آن را به حزن بخوانید».

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بیست و ششمین جلسه هیئت مذهبی قاریان قرآن مشهد مقدس شب گذشته، 24 اسفند‌ماه به یاد شهید مدافع حرم جواد جهانی و با حضور خانواده شهید و همچنین با حضور جمعی از علاقه‌مندان و اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این مراسم که به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت فاطر برگزار شد، حجت‌الاسلام مهدی نخاولی، استاد تفسیر و پژوهشگر قرآن در خصوص کیفیت معنوی قرائت قرآن مطالبی بیان کرد و توجه به معانی و مفاهیم قرآن را لازمه قرائت این کتاب آسمانی دانست و گفت: قرائت یعنی خواندن با درک معنا و توجه به مفاهیم به طوری که قاری قرآن، خود را مخاطب کلام خداوند قرار دهد.

جلسه

اشتباه رایج میان قرآنیان

این پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه به یک اشتباه رایج و متداول بین قرآنیان اشاره کرد و افزود: برخی معتقدند که آیات عذاب را باید با حزن و آیات بهشت را با نغمات شاد خواند در حالی که نبی مکرم(ص) می فرمایند: «إنَّ القرآنَ نَزَلَ بالحُزن، فاقرؤوهُ بالحُزن، قرآن به حزن نازل شده پس آن را به حزن بخوانید» و نیز حضرت علی(ع) در خطبه همام نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «متقین وقتی به آیات عذاب می رسند محزونند که خدایا ما قابلیت این را نداریم که از عذاب جهنم نجات یابیم و همچنین وقتی به آیات بهشت می رسند باز هم محزونند که خدایا ما قابلیت بهشت را هم نداریم مگر اینکه ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار دهی».

جلسه

در ادامه این مراسم نورانی، پدر شهید جواد جهانی، دقایقی به خاطره‌گویی از این شهید مدافع حرم پرداخت و با اعلام اینکه وی در شهر حلب و در سن 35 سالگی به شهادت رسید، افزود: پسرم همواره به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره می کرد که اگر مدافعان حرم نباشند ما باید در کرمانشاه و همدان و در داخل مرزهای خودمان با دشمن بجنگیم.

جلسه

در بخش دیگر این محفل باشکوه، مهدی تقی‌پور، نفر اول مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام در سال 96، ضمن تشکر از محمدجواد پناهی و سعید بیژنی اذعان کرد: استاد پناهی هنوز در عرصه تلاوت قرآن اسطوره من هستند و هنوز لوح فشرده تلاوت سوره حشر ایین استاد را دارم و گوش می دهم.

 جلسه

این قاری بین‌المللی اذعان کرد: نوروز 96 که خیلی ها در تعطیلات به سر می بردند من باید برای مسابقات آماده می شدم که استاد بیژنی با تمام مشغله‌‌های خود، هفته ای دو مرتبه، تکلیف را از من تحویل می گرفتند که قدردان زحمات این استاد هم هستم.

جلسه

تقی‌پور در پاسخ به سوال مجری مراسم راجع به تحصیلات خود در حوزه و دانشگاه گفت: من سال سوم خارج فقه و اصول در حوزه هستم که معادل مدرک دکتری است و در دانشگاه نیز در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا(جرم شناسی) دانشگاه رضوی تحصیل می کنم و تصمیم دارم به یاری خداوند متعال در مقطع دکترای این رشته نیز شرکت کنم.

جلسه

تجلیل از قاری بین‌المللی

در این مراسم که اجرای آن را مجیدسعید افخم‌الشعراء بر عهده داشت مهدی تقی پور و حمید شاکرنژاد، قاریان بین‌المللی و رضا صباغی، قاری مشهدی به تلاوت کلام الله مجید پرداختند و از مهدی تقی‌پور، نفر اول مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام نیز تجلیل شد.

جلسه

گفتنی است، در بیست و ششمین جلسه هیئت مذهبی قاریان قرآن مشهد مقدس که آخرین جلسه در سال جاری بود، اساتید و فعالان قرآنی از جمله کاظم محمدزاده، محمدجواد پناهی، رضا معینی، سیدمجتبی سادات‌فاطمی، محمدجواد رجایی، محمدجواد اعلمی، سعید بیژنی، مسعود بیژنی، جعفر عرفانیان، هاشم زاهدمقدم، محمد حسندخت مشهدی، اسماعیل عابدیان، حسن محمدی و همچنین با حضور حجت‌الاسلام ذبیحی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان، حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی، مدیر عامل سازمان فردوس‌ها حضور داشتند. 

 جلسه

جلسه

 جلسه

جلسه

جلسه

جلسه

 جلسه

جلسه

جلسه

جلسه

 جلسه

 اشتباه رایج و متداول قرآنیان/ چگونگی قرائت آیات عذاب و بهشت

اشتباه رایج و متداول قرآنیان/ چگونگی قرائت آیات عذاب و بهشت

ابراهیم الهی

انتهای پیام

captcha