کتاب «دین در کادر تصویر» منتشر شد
کد خبر: 3700357
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

کتاب «دین در کادر تصویر» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «دین در کادر تصویر» با بررسی شیوه تبلیغ دین در سینما و تلویزیون به قلم مریم بصیری منتشر شد.

جمعه/////کتاب «دین در کادر تصویر» منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، با گذار از سیستم سنتی تبلیغ به سیستم نور، باید اندیشه‌های دینی با رویکردی جدید به مخاطبان عرضه شود تا باعث بهتر نهادینه شدن آرمان‌های الهی و تعالیم اهل بیت(ع) در افکار آنها شود. امروزه نسل جوان بیش از آشنایی با ابزارها و شیوه‌های کهن تبلیغ، با شیوه‌های جدید برقراری ارتباط آشناست. از این رو باید با شناسایی علایق جوانان، غیرمستقیم و از طریق همین دانش ارتباطات و ظرفیت‌های هنر و رسانه، آنها را مجذوب دین کرد.
در سال‌های اخیر درباره ارتباط بین هنرهای تصویری و دین به ویژه دین اسلام، در سال‌های اخیر مقاله‌ها و کتاب‌های بسیاری نگاشته شده است، اما درباره ارتباط منطقی برنامه‌سازی برای رادیو و تلویزیون با رویکرد دینی، کار درخور توجهی انجام نشده است؛ از این رو مریم بصیری، نویسنده کتاب «دین در کادر تصویر» با اشاره به رسانه‌های تصویری و ویژگی‌های آنها در ارائه پیام دینی، به اجمال محسن و معایب تبلیغ دین در تلویزیون و سینما را بررسی و به آثار تولید شده در زمینه دین پرداخته است.
این کتاب در هفت فصل به مباحثی مانند جایگاه دین در رسانه‌های تصویری، درام در آموزه‌های دینی و دست‌یابی به ایده‌های دینی، بازنمایی دراماتیک سوره‌های دینی، فیلم دینی در جهان و ایران، دینمداری با دین‌گریزی در سینما، فیلم دینی از منظر نظریه‌پردازان غرب، پیشینه فیلم دینی در جهان و ایران، آسیب‌های ارائه مفاهیم دینی در قاب فیلم، رمز و نشانه در فیلم، موقعیت و زیرساخت‌های نمایشی و زیباشناختی در فیلم دینی و ... می‌پردازد.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ الهیات، حرف زدن درباره خداست و فیلم می‌تواند رسانه مهمی برای شکل دادن و نقد کردن الهیات و آموزههای دینی باشد. البته مقصود از آموزه‌های دینی تنها عمل نقد کردن الهیات و آموزه‌های دینی باشد. البته مقصود از آموزه‌های دینی تنها عمل به احکام و چند شعار مذهبی نیست، بله رفتار درست و اخلاق انسانی است که اگر به صورت صحیح از طریق صدا و سیما و سینما نشان داده شود، فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه می‌کند.
دین همواره راهنما و منبع الهام هنر است؛ حتی هنر مدرن و پست مدرن به نحوی به جهان‌بینی و دین و تفکر حاکم بر جهان مدرن اشاره می‌کند. هنر بهترین ابزار برای ارائه حقایق و معارف دینی است. نسبت دین و هنر مانند نسبت دین و زندگی است؛ دین همانطور که برای زندگی ارزش قائل است، برای هنر نیز ارزش قائل است. هنر هفتم واسطه‌ای برای کمال انسان است و چون نردبانی مخاطب را قدم به قدم از این نردبان به آسمان حقیقت صعود می‌دهد و روح تشنه او را بر بال تصویر به پرواز درمی‌آورد.
یادآور می‌شود، کتاب «دین در کادر تصویر» به قلم مریم بصیری به قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات احیاء منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha