نا‌م‌گذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی به منظور جهت‌دهی رفتار کارگزاران بود
کد خبر: 3700387
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:

نا‌م‌گذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی به منظور جهت‌دهی رفتار کارگزاران بود

گروه سیاسی ــ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات اقتصادی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ و عناوین اقتصادی را بر روی این سال‌ها نام‌گذاری کرده‌‌اند و لذا هدف ایشان از این نامگذاری‌ها برای این بود تا به رفتار کارگزاران و مسئولان جهت بدهند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‎الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز جمعه، 25 اسفند، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، قبل از پرداختن به میزان عمل به شعارهای سال 96، چهار پرسش را مطرح کرد و سؤال اول وی در این‌باره بود که چرا شعارهای سال در دهه گذشته اقتصادی بوده است؟ و در پاسخ به این پرسش گفت: ملت ایران در انقلاب اسلامی خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. اکنون هیچ قدرتی در جهان اراده خودش را بر ملت ما تحمیل نمی‌کند. در بعد نظامی ارتش و سپاه از نظر آموزش و فناوری و تجهیزات و سلاح به قدرت فوق‌العاده‌ای دست یافتند. بدون اینکه اتکاء به قدرت‌های دیگر کرده باشند. در بعد امنیت ملی از شرایط عالی برخورداریم و در عرصه علم و فناوی و هسته‌ای و نانو و هوافضا و پزشکی در جایگاه اول منطقه قرار داریم.
وی ادامه داد: همه نظرسنجی‌ها در دهه گذشته حکایت از این دارد که اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌ها و احیاناً ضعف مدیریت با چالش روبه‌رو بوده است و بیکاری گسترده، به‌ویژه در میان جوانان تحصیل‌کرده، وجود فقر و مشکلات معیشتی در کنار تورم، گرانی و فساد در ابعاد بزرگ، برای ملّت ما غیرقابل تحمل است. و همچنین رهبری برای حل این مشکلات، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ و عناوین اقتصادی را بر روی این سال‌ها نام‌گذاری کرده‌‌اند و لذا هدف ایشان از این نامگذاری‌ها برای این بود تا به رفتار کارگزاران و مسئولین جهت بدهند.
عضو جامعه روحانیت مبارز، در ادامه با طرح سوال دوم در رابطه با این‌که ظرفیت‌های ایران برای تحقق شعارهای اقتصادی چطور است، در پاسخ گفت: موقعیت جغرافیایی ایران، موقعیت فوق‌العاده‌ای است که کمتر کشوری برخوردار است؛ ظرفیت آب و خاک با همه این‌که می‌گویند در شرایط نیمه خشک هستیم، اگر از آب و خاک درست استفاده شود 300 میلیون جمعیت را می‌تواند غذا بدهد، ایران از نظر ذخایر نفت و گاز بی‌نظیر است، ظرفیت گردشگری و مراکز مذهبی و توریسم پزشکی ظرفیت قابل توجهی است. ما 20 میلیارد ارز در دست مردم داریم و ظرفیت نقدینگی که یک تریلیون و چهارصد و شصت هزار میلیارد تومان منابع تقدینگی کشور است و با هدایت این نقدینگی می‌توان به تولید اشتغال هدایت کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این مطلب که سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب باید به برنامه‌های قابل عمل و مورد استفاده تبدیل شود، تصریح کرد: مدیریت جهادی و باانگیزه از سوی دولت و مجلس می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و در این رابطه بین سیاست‌های رهبری و میدان عملی که در اختیار دولت است فاصله وجود دارد.
وی افزود: رهبری در امور اجرایی مسئولیتی ندارد. امور اجرایی وابسته به رئیس‌جمهور و دولت است. از ظرفیت جوانان می‌توان در هوافضا و پزشکی در بخش‌های صنعت، معدن و بهینه‌سازی انرژی و صنایع پایین‌دستی و مدیریت دستگاه‌های دولتی با رویکرد شایسته‌سالاری استفاده کرد. برآوردهای حکایت دارد با بهینه‌سازی انرژی می‌توان سالانه صد میلیارد دلار درآمد ارزی جدید به‌دست آورد.
مصباحی مقدم، در پاسخ به سوال سوم که طی چهار یا پنج سال گذشته چه مقدار سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق یافته است، گفت: در چهار یا پنج سال گذشته که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و در اختیار دولت یازدهم و دوازدهم بود، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای اقتصاد مقاومتی انجام شد و ستاد اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی و مرتب جلسه دارند و با محوریت سازمان برنامه، برنامه‌ها تدوین شده اما هنوز گزارشی از اجرایی شدن سیاست‌ها همراه با اطلاعات و آمار ارائه نشده است. غالبا فعالیت‌های معمول و متعارفی است که اگر اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد این کارها انجام می‌گرفت
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان با طرح سوال چهارم که طی سال 1396 چه اتفاقات منفی و مثبتی در زمینه اقتصادی در کشور رخ داده است، اظهار کرد: براساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم همچنان 10 درصد باقی مانده است. معنای این موضوع این نیست که قیمت‌ها افزایش نیافته است. معنایش این است که قیمت‌ها براساس میانگین‌ها، تا 10 درصد افزایش یافته است. منظور از میانگین، میانگین 370 قلم کالا و خدمات است که قیمت بعضی از آن‌ها مثل سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری نه تنها افزایش قیمت نیافته است؛ بلکه بعضاً کاهش یافته است.
مصباحی مقدم، به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در دولت دوازدهم پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت 3 و 2 دهم میلیارد دلار شده است و این‌همه شعاری که درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی داده‌ شده، تنها به این آمار انجامیده است. این آمار تقریباً معادل سرمایه‌گذاری خارجی است که قبل از برجام هم شاهد آن بودیم. لذا دولت محترم که وعده داده بود با برجام تحریم‌ها برداشته خواهد شد و به سب آن اشتغال ایجاد می‌شود؛ این وعده با نقض عهد از سوی امریکا اتفاق نیفتاد.
عضو مجلس خبرگان بابیان این مطلب که صادرات نفتی در سال 1395 نسبت به سال 1394 حدود یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است، تصریح کرد: اما واردات تقریباً 2 میلیارد دلار افزایش یافته و همچنین نرخ ارز در سال جاری حدود 30 درصد رشد داشته که موجب چالش‌های بسیاری در کشور شده و براساس آمارهایی که از سوی نهادهای رسمی ارائه می‌شوند نشان می‌دهند که مبلغ کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش موضوع بحران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را مطرح کرد و افزود: موضوع بحران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجازدر سال جاری بروز پیدا کرد که البته با سرمایه گذاری از جیب ملت تا حدی مهار شد اما چالش‌های بسیاری ایجاد کرد. بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی را مقداری کاهش داد اما با بروز تنش ارزی عقب نشینی کرد و به شرایط قبلی بازگشت. باید گفت این‌گونه اقدامات شتاب‌زده در کشور درست نیست.
مصباحی مقدم، موضوع لایحه بودجه را از دیگر بخش‌های سخنرانی خود قرار داد و در این رابطه اظهار کرد: در ارائه لایحه بودجه دولت برای ساماندهی یارانه‌ها برنامه خوبی داشت اما با نابسامانی‌ها، مجلس و دولت عقب نشینی کردند. در تصویب بودجه 1397 اتکاء به بودجه عمومی به درآمد نفت و فروش اوراق مالی افزایش یافته است و کسر بودجه دولت از این طریق پوشش داده شده است. سهم هزینه‌های جاری دولت در بودجه نسبت به سال 1396 افزایش یافته و همچنین نرخ حامل‌های انرژی ثابت مانده و درنتیجه مصرف انرژی مثل بنزین، گازوئیل و گاز باز هم سالانه رشد پیدا می‌کند.
وی در آخرین بخش از سخنرانی خود به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 1396 پرداخت و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب 10 راهکار را در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ارائه کردند، که شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌های مزیت‌دار اقتصادی، احیاء و به حرکت در آوردن تولید داخلی، خودداری از وارداتی که قدرت تولید داخلی را تضعیف می کند، مدیریت پول و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می شود، دانش بنیان شدن بخش های مهم اقتصادی، اشاعه ظرفیت‌های نظامی به عرصه تولید موتور خودرو، هواپیما و قطار، بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آن‌ها سرمایه‌گذاری کلان صورت گرفته مثل پتروشیمی، نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط برای تحرک اشتغال، افزایش بهره‌وری انرژی و مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق، از جمله آن‌ها این راه‌کارها هستند. در واقع رهبر معظم انقلاب با اعلام این ده محور می‌خواستند دولت از احیای چند هزار کارخانه و کارگاه تولیدی، صنعتی و کشاورزی گزارشی عینی به مردم بدهد تا مردم اقدامات دولت را احساس کنند و اعتماد آنان جلب شود. رهبر معظم انقلاب از دولت خواستند انقلابی عمل کند. شایسته است دولت محترم در پایان سال این گزارش مورد درخواست مقام معظم رهبری و مردم را ارئه کند.
به گزارش ایکنا؛ مصباحی مقدم، در پایان از خدمات و زحمات آیت‌الله جنتی قدردانی کرد و گفت: از زحمات و حضور ایشان طی 25 سال گذشته در نماز جمعه تهران تقدیر و تشکر می‌کنم. شخصیت ایشان شخصیتی انقلابی است که از پیش از انقلاب به خدمت انقلاب درآمد و تمام وجود خود را برای نظام جمهوری اسلامی گذاشت و در سنگرهای مختلف از جمله نماز جمعه تهران فعالیت کرد. خطبه های ایشان در نماز جمعه همواره پرشور و همراه با تحلیل‌های انقلابی بود که مردم از آن‌ها بهرمند شدند.

گزارش از سعید امینی

captcha