هدف آمریکا از تهدید جلوه‌دادن توان موشکی ایران بازاریابی تسلیحاتی است
کد خبر: 3700463
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
سردار عباس حاجی نجار:

هدف آمریکا از تهدید جلوه‌دادن توان موشکی ایران بازاریابی تسلیحاتی است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا و اروپا برای این‌که بتوانند تسلیحات نظامی‌شان را به کشورهای منطقه بفروشند، نیازمند یک نوع تهدیدنمایی هستند، لذا هدف آن‌ها از تهدید جلوه‌دادن توان موشکی کشور به‌ویژه پروژه ایران‌هراسی، فقط به جهت بازاریابی تسلیحاتی است.

هدف آمریکا از تهدید جلوه‌دادن توان موشکی ایران بازاریابی تسلیحاتی است

سردار عباس حاجی‌نجار، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ریشه‌های مقابله با توان دفاعی کشوراز سوی آمریکا و متحدانش و اعمال محدویدت‌های بیشتر در حوزه موشکی بیان کرد: طی سال‌های گذشته سیاست‌های آمریکا چه در موضوع طرح خاورمیانه بزرگ و چه دکترین اقدام پیش‌دستانه و حتی همین جنگ نیابتی، یک به یک با شکست مواجه شده‌اند و به سبب آن موقعیت آمریکا در منطقه تضعیف شده و آن‌چیزی که ما در مواجهه میان دو جبهه مقاومت و نظام سلطه در سراسر منطقه مشاهده می‌کنیم، دقیقاً معطوف به تقابل این دو نگاه است. بنابراین طبیعی است که ایالات متحده با هر حرکتی که در راستای منافع آن نباشد و تهدیدکننده سلطه این کشور باشد، مخالفت می‌کند.

وی ادامه داد: اما وقتی کشورهایی که امروزه موضوع برقراری امنیت در منطقه را مطرح می‌کنند، باید ببینیم واقعاً این کشورها دنبال ایجاد یک امنیت منطقه‌ای و یا شرایط مناسب برای زیست طبیعی کشورها می‌باشند و یا به دنبال تحکیم قدرت سلطه خود در منطقه هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: آن چیزی که بیشتر در منطقه ما در حال وقوع است، تحت محوریت مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی بوده و هدف اساسی آن‌ها به‌نوعی مقابله با حرکات مقاومت و روشنگری اسلامی و همچنین تضمین امنیت رژیم صهیونیستی و تحکیم موقعیت رژیم در حال تزلزل سعودی است. همچنین مشاهده می‌کنیم که در این راستا آمریکا، رژیم صهیونیستی را مجبور کرد تا با عربستان سعودی روابطش را توسعه دهد و لذا در این چهارچوب طبیعی است، مواردی که اعراب از مواردی که سال‌ها در خصوص حقوق فلسطینی‌ها پیگیری می‌کردند و مدعی آن بودند، گذر کنند.

وی در ادامه به مانع‌تراشی‌های آمریکا در حوزه برجام اشاره کرد و افزود: عدم پایبندی آمریکا و اروپا به برجام به بهانه‌های موشکی، در واقع به این مسئله باز می‌گردد و سایر مساائلی که آن‌ها در حوزه اصلاح برجام و یا نگرانی‌ها در خصوص برنامه‌های موشکی ما مطرح می‌کنند، بهانه‌ای بیش نیست و می‌تواند امنیت منطقه را تهدید کند.

حاجی نجار، وجود تناقص در سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا و اروپا را به ضرر امنیت منطقه دانست و در این رابطه بیان کرد: محمد بن سلمان در همین سفری که به انگلیس داشت، یک قرارداد تسلیحاتی یکصد میلیاردی دلاری امضاء کرد و حتی در همین آخرین سفری که ترامپ به منطقه داشت یک قرارداد 400 میلیارد دلاری امضا کرد که حداقل 100 میلیارد دلار آن مربوط به تجهیزات نظامی بود و لذا می‌بینیم که برای این‌که آمریکا و اروپا بتوانند تسلیحات نظامی‌شان را به کشورهای منطقه بفروشند، نیازمند یک نوع تهدیدنمایی دارند؛ در واقع پروژه ایران‌هراسی آن‌ها فقط به جهت بازاریابی تسلیحاتی است.

وی به حضور جمهوری اسلامی در عراق و سوریه اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی‌که جمهوری اسلامی تاکنون اگر در کشورهای عراق وسوریه حضور داشته فقط حضور مستشاری بوده و بخشی از حضور ایران هم معطوف به دفع تهدیدات امنیت ملی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اما آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی چون از قدرت گرفتن مقاومت در منطقه نگران هستند و از سوی دیگر موقعیت خودشان را متزلزل می‌بینند، اقدام به خرید و فروش تسلیحات نظامی می‌کنند که فروش تسلیحات عمدتاً با این هدف است که در سایه آن، یک امنیت زیر سایه ترس را برای سعودی‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد بکند که دوام و بقای آن‌ها باشد.

گفت‌گو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha