مراقبت معنوی واکسن جامعه در برابر آسیب اجتماعی/ دولت برنامه مراقبت معنوی را مصوب کند
کد خبر: 3700470
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
ابهری بیان کرد:

مراقبت معنوی واکسن جامعه در برابر آسیب اجتماعی/ دولت برنامه مراقبت معنوی را مصوب کند

گروه سلامت ــ یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: مراقبت معنوی در واقع واکسیناسیون مردم ایران در مقابل آسیب‌های اجتماعی است هر وقت ما در این مورد خلاء پیدا کردیم دشمن از آن نقطه به ما حمله کرد.

مراقبت معنوی واکسن جامعه در برابر آسیب اجتماعی/ دولت برنامه مراقبت معنوی را مصوب و مدون کند
 
مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مراقبت معنوی یکی از اهرم‌های سلامت روان است اظهار کرد: زیرساخت‌های این نوع مراقبت در کشور ما وجود دارد، اگرچه این زیر‌ساخت‌ها هنوز منسجم و متمرکز نیست با این وجود با توجه به فرهنگ ملی و دینی ما این امید وجود دارد که ما از این طریق به موضوع سلامت روان بپردازیم.
وی افزود: در حال حاضر خانواده‌ها یک نوع مراقبت‌های معنوی از فرزندان دارند، کمیته امداد و دیگر نهاد‌های حمایتی نسبت به مددجویان برنامه‌های مراقبت معنوی خاص خود را دارند، اما یک برنامه مصوب تاکنون از سوی دولت مصوب نشده است.
ابهری گفت: ما تأکید داریم که کشور ما و نظام ما یک نظام ارزشی و اسلامی است و هر آسیبی که به جامعه وارد شده است به دلیل خلاء این مراقبت است؛ مراقبت معنوی در واقع واکسیناسیون مردم ایران در مقابل آسیب‌های اجتماعی است هر وقت ما در مورد این زمینه خلاء پیدا کردیم دشمن از آن نقطه به ما حمله کردند.
وی ادامه داد: دولت باید به صورت منسجم برای مراقبت معنوی برنامه ریزی کرده آن را مصوب و ضمن تعیین بودجه آن را در اختیار یک متولی ویژه قرار دهد تا به صورت برنامه مدون اجرا شود.
این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه باید در سه گروه سه نوع برنامه مراقبتی را پیش برد، عنوان کرد: در گروه نخست که باید یک مراقبت اولیه و پیشگیرانه داشته باشیم گروهی هستند شامل کودکان، نوجوانان و جوانان این گروه در دوران اولیه زندگس خود بوده و دچار آسیب نشده‌اند، اما در معرض خطر هستند این مراقبت به نوعی حکم واکسینه کردن را برای آنان را دارا است.
وی افزود: مراقبت معنوی ثانویه نیز باید برای افراد در معرض آسیب مانند، خانواده افراد بزهکار، خانواده افراد زندانی، خانواده‌های دچار تنش به کار گرفته شود اگر از این افراد حمایت و مراقبت نشود به آسانی ممکن است دچار آسیب اجتماعی شوند.
ابهری یادآور شد: باید کسانی که در معرض آسیب بوده‌اند را درمان کرد، و مراقبت‌های معنوی را از آنجا به بعد اعمال کنیم.
انتهای پیام
captcha