بی‌سوادی قرآنی نتیجه کم کاری مدارس است
کد خبر: 3700498
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

بی‌سوادی قرآنی نتیجه کم کاری مدارس است

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر دارالقرآن تسنیم محلات گفت: همه مردم طی سال‌های متمادی در مدارس با قرآن سروکار دارند متأسفانه دانش‌آموز چیزی یاد نمی‌گیرد چون نحوه آموزش در مدارس جذابیت ندارد و خروجی می‌شود وضعیت سواد قرآنی امروز جامعه.

هادی هاشمی، مدیر دارالقرآن تسنیم محلات، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به میزان سواد عمومی قرآن در جامعه گفت: حتی اگر بیشترین توان را برای ارتقای روخوانی و روانخوانی مردم به کار بگیریم به دلیل عدم هماهنگی آموزش‌و‌پرورش با مؤسسات قرآنی، باز هم هیچ ثمره‌ای نخواهد داشت.
وی ادامه داد: مؤسسات قرآنی سبک و سیاق خاص خود را در آموزش روخوانی دارند و شیوه آموزش قرآن در مدارس هم کاملاً متفاوت است، آموزش‌وپرورش از سال‌های اولیه دوران ابتدایی آموزش روخوانی دارد و این آموزش‌ها در سال‌های مختلف تحصیلی تداوم دارد.
هاشمی افزود: مؤسسات قرآنی نباید برای روخوانی و روانخوانی وقت صرف کنند و بیشتر باید به تفسیر، مفاهیم، حفظ و صوت و لحن بپردازند زیرا مدارس ساعات مفصلی را به روخوانی اختصاص می‌دهند هر چند متأسفانه دانش‌آموز چیزی یاد نمی‌گیرد چون نحوه آموزش در مدارس جذابیت ندارد و نهایتاً این مؤسسات هستند که باید جبران کننده کم کاری‌های آموزش‌وپرورش باشند.
وی گفت: بنده در کلاس‌های قرآنی زیاد شرکت کردم و کتب قرآنی آموزش‌وپرورش را هم بررسی کرده‌ام مدارس منابع خوبی برای آموزش قرآن دارند اما برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای آموزش این کتب وجود ندارد .
مدیر دارالقرآن تسنیم محلات اظهار کرد: شاهد هستیم در مدارس ارزش زیادی برای کلاس قرآن قائل نیستند، معلمان آنقدر که به کلاس زبان و دروس تقویتی و ریاضی تاکید می‌کنند هیچگاه به کلاس قرآن و یادگیری روانخوانی تأکید ندارند.
هاشمی بیان کرد: خود معلمین آموزش‌وپرورش هم به آموزش قرآن تمایل چندانی ندارند و این مساله موجب می‌شود قرآن در حاشیه قرار گیرد. همه مردم طی سال‌های متمادی در مدارس مختلف با قرآن سروکار دارند و یادگیری قرآن برای آنها یک امر کاملا عادی تلقی شده اما خروجی کار می‌شود وضعیت سواد قرآنی امروز جامعه./انتهای پیام

captcha